126 läst ·
7 svar
126 läst
7 svar
Altandörr - pvc eller alu/trä?
Dags att byta altandörrar, två stycken. Har sökt en hel del men hittar mest gammal information i ämnet, därav denna fråga. Tekniken går ju framåt. Huset är ett suteränghus byggt 1990.
Vilka material gäller? Anar att Pvc har något kortare hållbarhet, eller? Hur har ni resonerat? Alternativet är trä, inklätt i aluminium. Ekonomin i det hela?
Tacksam för input!
Mvh
Anders
Vilka material gäller? Anar att Pvc har något kortare hållbarhet, eller? Hur har ni resonerat? Alternativet är trä, inklätt i aluminium. Ekonomin i det hela?
Tacksam för input!
Mvh
Anders
De var tyvärr dåliga redan från början. Mekaniken har gett upp och de isolerar kasst. Nämnas kan att de helt saknade isolering i trä partierna. Det var alltså endast en tunn träpanel på utsidan, och en tunn skiva på insidan. I övrigt tomrum. Jag har förstås isolerat så gott det går.
Men vad håller 50 år, det är ju den jag undrar. Hur är det med PVC?
Men vad håller 50 år, det är ju den jag undrar. Hur är det med PVC?
Hur länge säger de olika tillverkarna att deras produkter håller? Lämnar de garanti och isåfall hur lång? Kan de tänkta nya dörrarna underhållas eller måste de kasseras när de visar tecken på att åldras?
Jag är "halvkonservativ" och på ett sådant nytt hus en trä/alu-klädd dörr.
Har satt sådana på båda våra fastigheter vid renovering och utbyggnad, svensktillverkat.
De äldsta är väl 13-14 år och som nya, det enda jag gör är att lägga en droppe olja på låshakarna varje år.
Har satt sådana på båda våra fastigheter vid renovering och utbyggnad, svensktillverkat.
De äldsta är väl 13-14 år och som nya, det enda jag gör är att lägga en droppe olja på låshakarna varje år.
Tack allesammans! Alla lägger sina röster på trä/alu är noterat. Inga röster på pvc än så länge.
Klicka här för att svara