B bjorsi skrev:
Hej.
En av våra altandörrar hänger lite snett, glipan är större i neder-och överkant på gångjärnssidan.
Märkte att höjdjusteringen på det övre gångjärnet bara snurrade, knackade med gummiklubba på ovansidan, då kom gångjärnet ned lite och justeringsskruven tog. (Det var som att övre gångjärnet hängt sig i ett höjdläge). Nu är höjdläget detsamma på de tre gångjärnen. Kan det ha påverkat att dörren hängt snett?

För att råda bot att dörren hänger lite snett, justerar man karmen då?
[bild] [bild]
Fick tummen ur och justerade gångjärnen på dörren så den flyttades närmare tryckessidan i nederkant och tvärtom i överkant
Dörr med glasruta justerad synligt med handritade pilar på glaset som visar justeringsriktning, omgiven av inredning och belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gångjärn på en dörr som justerats närmare tryckessidan i nederkant och tvärtom i överkant, fotograferat inomhus i kvällsljus.
Skapa konto

• Gilla
123abc
  • Laddar…
Mockfjärd brukar glömma fästskruven för karmens förankring i husstommen !!!

Så gjorde dom hos mig och dörrtillverkarens servicetekniker fick komma ut och fixa infästningen.
Läs texten på etiketten !

Ska se om jag hittar orginalbild som är mindre pixlade. Närbild på infästning av dörrkarm med en märkning från Mockfjärd och text om förankringsskruvens funktion och montering.
Skapa konto
Illustration av förankringsskruv och instruktionstext på dörrkarm. En röd pil pekar mot skruvhålet för att markera placeringen.

Redigerat:
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Mockfjärd brukar glömma fästskruven för karmens förankring i husstommen !!!

Så gjorde dom hos mig och dörrtillverkarens servicetekniker fick komma ut och fixa infästningen.
Läs texten på etiketten !

Ska se om jag hittar orginalbild som är mindre pixlade.[bild][bild]
Hos mig har de monterat en fästskruv per fönsterdörr.

B bjorsi skrev:
Hos mig har de monterat en fästskruv per fönsterdörr.
Men den måste vara så långt att den når stommen i huset, det räcker inte med en skruv in i karmen.

B bjorsi skrev:
Fick tummen ur och justerade gångjärnen på dörren så den flyttades närmare tryckessidan i nederkant och tvärtom i överkant
[bild][bild]
Hur justerade du dom? Genom att använda gångjärnsbräck (eller vad det nu heter) eller skruvade du på någon av dom väldigt många skruvarna man ser på den nedre bilden.

Jag har samma problem som du och har identiska dörrar, så jag skulle gärna vilja veta hur du gjorde 🙏

Ingen gångjärnsknäckare.
Lossa de tre stora skruvarna lätt (grönmarkerat). Sedan justerar du genom att skriva på de små (rödmarkerade).
Dra sedan åt de de tre stora skruvarna igen.
Närbild på ett gångjärn med sex skruvar, tre markerade i grönt och två i rött, för justering och åtdragning.
Skapa konto

• Gilla
MasMats och 1 till
  • Laddar…
B bjorsi skrev:
Ingen gångjärnsknäckare.
Lossa de tre stora skruvarna lätt (grönmarkerat). Sedan justerar du genom att skriva på de små (rödmarkerade).
Dra sedan åt de de tre stora skruvarna igen.
[bild]
Tack så mycket för den tydliga bilden o förklaringen. Tyvärr är nog hela min dörrkarm sned så jag får fortsätta att justera med karmnyckel 🤔

• Gilla
bjorsi
  • Laddar…
Om karmen är sned så börja med att sätta det rätt först.
Alltså absolut i lod oavsett om stommen lutar kontrollera att övre karm är i våg, mät diagonalt så dessa är lika!
Är detta gjorts så skall dörren passa.
Kontrollera även dörrens mått höjd,bredd, diagonalt.
Jag har träffat på fabrikationen fel särskillt på karmens mått.

• Gilla
Pär Fredsberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.