Ska bygga om altanen och funderar på hur altanen ska möta fasaden. Idag går den under men jag skulle vilja ha upp den lite. Är det helt fel att lägga den mot fasaden istället? Båda allternativen är lätta att realisera.
Jag sitter i samma båt. Dessutom har jag nybytt fasad.
Att skruva fast en bärlina i fasaden och säga hejdå till eventuellt underhållsarbete vad fasaden gäller, svider i mig
Monterar man bärlinan med "bra" avstånd från paneles nederkant så borde man väl vara så den säkra sidan?
Att skruva fast en bärlina i fasaden och säga hejdå till eventuellt underhållsarbete vad fasaden gäller, svider i mig
Monterar man bärlinan med "bra" avstånd från paneles nederkant så borde man väl vara så den säkra sidan?
OM det går är det faktiskt bättre att göra som jag skrev och underhålla droppnäsorna på panelen genom att krypa under.estwing skrev:
Jag förordar alltid att aldrig fästa något i huset om man inte måste pga. att måste man byta någon panelbräda eller dyl så är det ett h*lvete.
Kommer bli väldigt svårt att komma åt droppnäsorna då mina första bilder inte riktigt visar hela bilden. Det går en gammal mur längs fasden som altaner vilar på, den muren gör det omöjligt att komma åt droppnäsorna.
estwing: menar du att det är "standard" att sätta den under pga underhållet av droppnäsorna, inte pga av det estetiska?
estwing: menar du att det är "standard" att sätta den under pga underhållet av droppnäsorna, inte pga av det estetiska?
estwing: blir inte risken för röta större när man sätter trallen såpass nära panelen? (Tänker mest på vatten som skvätts) Är det inte bättre att lämna kanske 10-15 cm ?estwing skrev:
Redigerat:
som jag skrev MINST 3 cm....
annars kommer du ej åt att måla med penseln...
därav gärna större emellan!!!!
helt korrekt..
inte fan kryper jag under altanen för att måla..'
den hamnar inte 2 m upp i luften...
nä, sätt stommen en bit ned så man kan underhålla sin träfasad på ett vettigt sätt...
mvh
estwing som är i full gång med ett ort altan bygge.....
annars kommer du ej åt att måla med penseln...
därav gärna större emellan!!!!
helt korrekt..
inte fan kryper jag under altanen för att måla..'
den hamnar inte 2 m upp i luften...
nä, sätt stommen en bit ned så man kan underhålla sin träfasad på ett vettigt sätt...
mvh
estwing som är i full gång med ett ort altan bygge.....
Redigerat:
Är det någon mer som har åsikter om detta. Jag behöver bestämma mig väldigt snart (typ idag) om jag ska lägga trallen 5 cm under panelen eller 3 cm över
Trallen över panelen (med luftspalt mellan panel och trall)
+ Inget steg från dörren ner till altanen
+ Vattnet skvätter inte upp mot ändträet
- Kommer inte åt lika lätt att underhålla panelen (vilket iofs inte behöver ske lika ofta som med det andra alternativet).
Trallen 5 cm under panelen
+ Lätt att måla om underkant på panelen
- Vattnet skvätter upp mot ändträet och in bakom panelen
- Snubbelkant vid altandörren
Någon som har erfarenhet av de olika alternativen och om det ena är värre än det andra.
Man vill ju helst skydda fasaden så gott det går då den här sidan av huset är relativt utsatt för blåst som gör att regnet slår mot panelen.
/simba
- Kommer inte åt lika lätt att underhålla panelen (vilket iofs inte behöver ske lika ofta som med det andra alternativet).
Någon som har erfarenhet av de olika alternativen och om det ena är värre än det andra.
Man vill ju helst skydda fasaden så gott det går då den här sidan av huset är relativt utsatt för blåst som gör att regnet slår mot panelen.
/simba
Jag kommer köra på alternativ 2 där, trallen under panelen, bara tanken på att "omöjliggöra" för underhåll av fasaden är no-no för min del.
Att vattnet skvätter upp är kanske den lilla nackdelen man får ta, men det är väl bara att hålla koll ett par tre gånger om året och kanske bättra på olja/färg.
Att vattnet skvätter upp är kanske den lilla nackdelen man får ta, men det är väl bara att hålla koll ett par tre gånger om året och kanske bättra på olja/färg.
Jag pratade med min kvalitetsansvarige för husbygget.
Han brukade låta altanen ligga över panelen och med några cm mellanrum så att vattnet kan smita imellan. Detta för att inte ändträet skulle bli så utsatt.
Man kan se till att fixa så att det går lätt att ta bort nån bräda innerst för att möjliggöra underhåll av panelen.
Hmm. Trickigt värre.
Han brukade låta altanen ligga över panelen och med några cm mellanrum så att vattnet kan smita imellan. Detta för att inte ändträet skulle bli så utsatt.
Man kan se till att fixa så att det går lätt att ta bort nån bräda innerst för att möjliggöra underhåll av panelen.
Hmm. Trickigt värre.
inte jäms med tröskeln...simba skrev:Är det någon mer som har åsikter om detta. Jag behöver bestämma mig väldigt snart (typ idag) om jag ska lägga trallen 5 cm under panelen eller 3 cm över
/simba
rena motorvägen in när regn å snö kommer.
lägg nu altan UNDER panelen.
mvh
estwing