Hej
Hade tänkt bygga en altan med carport under.
Är det någon som gjort detta och hur löste ni isåfall själva taket över bilen, ja man vill ju inte ha saft å snö på en bil som står i carporten.
Taket måste ju ha en väldigt liten bygghöjd och lutning.
???
gärna lite bilder och råd :D

RoTe
Icopal fastlock.

En polare har en balkong med uteplats under. Där är detta löst med en slags plåtar som lagts över balkongens golvreglar. Plåtarna passar precis i bjälklagsfacken och delen som hängs över golvreglarna är gjord så att man får fall på taket. Mycket smidig och elegant lösning, jag vet dock inte vad det är för fabrikat, men jag skulle gärna vilja veta eftersom jag funderar på samma lösning.

Hörde mig för på brädgården hur det brukade göras.
Vanligast var att man fixerade korigerad takplåt under hela bjälklaget med en viss lutning.
Detta skulle dock stjäla 10-20 cm av värdefull takhöjd.

hopp ett ny fundering.
I och med att altandörren står ovanför bjällaget i huset så ser det ut som jag måste ha bärlinan brecis ovanför grunden vilket medför att infästning sker enklast mot husväggen.
Skulle dock helst vilja fästa mot grunden och slippa punktera husfasaden (eternit), finns det några färdiga beslag som fästes i grunden som sedan bärlinan fästes uppe på?

ppalm skrev:
Skulle dock helst vilja fästa mot grunden och slippa punktera husfasaden (eternit), finns det några färdiga beslag som fästes i grunden som sedan bärlinan fästes uppe på?
Bulta fast ett vinkeljärn i grunden. ;)

hade tänkt detta men e inte dom vanliga Vinkeljärnen på brädgården lite klena vikten kommer ji inte ligga direkt ovanför vinkeln utan ca30mm ut då fasaden bygger utanför.
Någon som vet exempel på extra grova byggbeslag ?

ppalm skrev:
Någon som vet exempel på extra grova byggbeslag ?
Nu mena jag inte vanliga byggbeslag utan riktigt vinkeljärn. Kolla på skroten.;)

Sagt å gjort
det får bli GDS vinklar
Vinkeljärn 100*100 *10mm 20 cm långa 2 hål mot grunden med expanderbullt + 2 hål mot bärlinan med fransk träskruv. pulverlakeras.
För klent med 10mm (tror inte jag)?
Bästa sättet att rostskydda?
Övriga kommentarer :-/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.