Hej! Vi ska bygga en altan till vårt funkishus byggt 1933 och är lite osäkra på några byggdetaljer:
1. Räcket: Använde man traditionellt runda smidesräcken (som på vår skiss), eller använde man platta järn?
2. Stuprör: Har snöat in på såna där hängrännor med skarpa "svängar", var detta något som traditionellt användes vid husbyggen 1933 eller hade de böjda rören blivit standard redan då?
3. Övrigt! Är det några byggnadsvårdpoliser här som noterar andra detaljer som är tidstypiskt inkorrekta är alla synpunkter välkomna!
TACK!
1. Räcket: Använde man traditionellt runda smidesräcken (som på vår skiss), eller använde man platta järn?
2. Stuprör: Har snöat in på såna där hängrännor med skarpa "svängar", var detta något som traditionellt användes vid husbyggen 1933 eller hade de böjda rören blivit standard redan då?
3. Övrigt! Är det några byggnadsvårdpoliser här som noterar andra detaljer som är tidstypiskt inkorrekta är alla synpunkter välkomna!
TACK!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvårdarens bibliotek
Fem böcker om byggnadsvård
999 kr inkl moms
1 066 kr
Läs mer
Administrator
· Skåne
· 8 683 inlägg
I boken Så byggdes villan av Björk/Nordling/Rappen och kapitlet 1930-tal visar de en bild på ganska ett precis sådant räcke ni har ritat med rundade rör, så det skulle jag köra på. Se bild från boken nedan.
Jag tror att man använde rundade svängar på stuprören. Dels så var en del av funktionalismen att man använde mer industriella tillverkningsmetoder och dels så har man rundade svängar på sturören på byggnadsvårdade funkishus jag har sett. Det står dock inget om det i boken tyvärr.
Jag tror att man använde rundade svängar på stuprören. Dels så var en del av funktionalismen att man använde mer industriella tillverkningsmetoder och dels så har man rundade svängar på sturören på byggnadsvårdade funkishus jag har sett. Det står dock inget om det i boken tyvärr.
Logga in
Skapa konto
Vi har ett hus från -33. Vårat har snedtak och farstukvist med balkong på. Balkongräcket är byggt av runda stänger med vågkorrugerad plåt runt.
Just nu sitter originalstuprören kvar. De är av den handgjorda sorten med tvära krökar. Vi kommer ersätta dem med nya likadana.
Just nu sitter originalstuprören kvar. De är av den handgjorda sorten med tvära krökar. Vi kommer ersätta dem med nya likadana.
Tack för svar hörni! Det verkar som att vi inte är helt ute och cyklar då. Grannhuset är också byggt 1933 fast mer i den stilen du beskriver, bakterie. Och det har stuprör med tvära krökar. Verkar som att det var brukligt vid den tiden fast kanske inte just på funkishus. Borde inte vara något allvarligare stilbrott att köra på såna då ifall det ser bra ut!
Tycker lösningen är snygg och passar in! Men med tanke på att du har källare bör du ju fundera på hur åtkomlig en framtida dränering är om du anlägger en massiv altan på det viset.
Ett alternativ kanske kan vara att gräva ut och förlänga källaren eller eget separat förråd under altanen?
Ett alternativ kanske kan vara att gräva ut och förlänga källaren eller eget separat förråd under altanen?
M Marcus Sebastian Olsson skrev:Hej! Vi ska bygga en altan till vårt funkishus byggt 1933 och är lite osäkra på några byggdetaljer:
Hej! Tänker om det finns möjlighet att se bild 2 lite högre upp hur taket ser ut. Sedan undrar jag hur det gick med bygget? Är i en altantak fas just nu. Mvh Karin TACK!
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Klicka här för att svara