Min altan som är byggd på gjutna plintar har sjunkit. Marken består av lera och jag köpte justerbara stolpskor när jag byggde altanen, ifall det skulle sjunka... Nu är det dags. Men hur funkar dom? De justerbara stolpskorna alltså. De är inköpta på Biltema.

Altanens träbjälklag stöds av justerbar stolpsko på gjuten plint, underifrånperspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altanens undre struktur med justerbar stolpsko på gjuten plint i lermark.
Skapa konto

• Gilla
Brieostar
  • Laddar…
Muttrarna ska va loss som på övre bilden sen vrider du på den gängade och sen låser du med mutrrarna igen.

• Gilla
Nockatoni och 1 till
  • Laddar…
E
Å Ådala skrev:
Min altan som är byggd på gjutna plintar har sjunkit. Marken består av lera och jag köpte justerbara stolpskor när jag byggde altanen, ifall det skulle sjunka... Nu är det dags. Men hur funkar dom? De justerbara stolpskorna alltså. De är inköpta på Biltema.

[bild] [bild]
Ta en kraftig rörtång eller polygrip och greppa mitt på stången så juisterar du höjden på gängan. Lås sedan höjden genom att bottna muttern mot plinten.

• Gilla
Ådala
  • Laddar…
E epw skrev:
Ta en kraftig rörtång eller polygrip och greppa mitt på stången så juisterar du höjden på gängan. Lås sedan höjden genom att bottna muttern mot plinten.
Jag brukar dra ihop muttrarna istället. Dvs låsa muttrarna mot varandra. Då kan du skruva gängstången utan att sabba gängan. Sedan när man är klar särar man muttrarna och låser höjden.

• Gilla
berisa och 6 till
  • Laddar…
G Grillo skrev:
Jag brukar dra ihop muttrarna istället. Dvs låsa muttrarna mot varandra. Då kan du skruva gängstången utan att sabba gängan. Sedan när man är klar särar man muttrarna och låser höjden.
Går det med armkraft att justera höjden (uppåt)? Stolparna på sidorna om den stolpen man justerar håller ju liksom emot, samtidigt som det är ganska mycket vikt uppifrån. Känns som man kanske behöver pumpa med domkraft samtidigt som man justerar stolpskon. Kanske köra några millimeter i taget på varje stolpsko? Vad tror ni?

R
Varför ett trästycke på sidan om bärlinan , även den kan ge sig , normalt står skon mot bärlinan
Hur mycket har den sjunkit , centimetrar , stolpen löper nog runt i U:et och då ska den gängade delen gängas upp ur stolpröret , , blir att dra den baklänges , precis som att skruva ur en skruv , det är starkt . och kan lyfta en hel bil , känner du att det går riktigt trögt kan du lyfta med en domkraft och sedan justera in den

• Gilla
Warleod
  • Laddar…
Å Ådala skrev:
Går det med armkraft att justera höjden (uppåt)? Stolparna på sidorna om den stolpen man justerar håller ju liksom emot, samtidigt som det är ganska mycket vikt uppifrån. Känns som man kanske behöver pumpa med domkraft samtidigt som man justerar stolpskon. Kanske köra några millimeter i taget på varje stolpsko? Vad tror ni?
Du orkar justera upp altanen hur lätt som helst med en vanlig blocknyckel. Precis som du säger så får du justera upp varje stolpe lite grann och sedan repetera flera ggr tills det blir bra.

• Gilla
Ådala
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Varför ett trästycke på sidan om bärlinan , även den kan ge sig , normalt står skon mot bärlinan
Hur mycket har den sjunkit , centimetrar , stolpen löper nog runt i U:et och då ska den gängade delen gängas upp ur stolpröret , , blir att dra den baklänges , precis som att skruva ur en skruv , det är starkt . och kan lyfta en hel bil , känner du att det går riktigt trögt kan du lyfta med en domkraft och sedan justera in den
Anledningen till stolpar som bärlinan är skruvad i, är att marken sluttar och under merparten av altanen är stolparna högre än just där de första bilderna visar (se bilder nedan). Altanen har sjunkit cirka 3 centimeter som mest.
Undersida av en sluttande altan med olika höga stödstolpar på grusig mark.
Skapa konto
Altanens stomme under konstruktion med synliga stolpar på sluttande mark.
Skapa konto

R
OK då räckte dom inte till på höjden , kan du komma åt att dra gängstången baklänges för lyft och hoppas på att den är lång nog , .men ser så ut , blir lite krypa då

J
Som sagts tidigare, dra ihop muttrarna mitt på stången och sedan drar du bara i den undre för att justera. När färdigt särar du muttrarna igen och låser den högst upp och längst ner igen, vilket bidrar till stabiliteten.

Jag byggde min altan på nydränerar lera och har höjt upp ena delen ca10cm med två skiftnycklar. Modell större för justeringen. Inga problem att göra med handkraft. Det största problemet är att åla under, även om jag har 80cm frigång är det ganska drygt

• Gilla
Michael Hübbert och 1 till
  • Laddar…
Jag har nu justerat upp altanen. Jag har höjt nio stycken justerbara stolpskor med hjälp av stor skiftnyckel. Det gick faktiskt bättre än jag trodde. Men mycket ålande har det blivit, då jag justerat lite i taget. Tack för bra tips!
Jag ska även placera ut två extra stolpar under bärlinan för att avlasta plintarna lite. Blir nog en enkel lösning med en stor betongplatta med stolpe på. Syllpapp mellan.

• Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.