87 417 läst ·
256 svar
87k läst
256 svar
Altan o pool vid tomtgräns utan medgivande
Hej,
Jag har ställt samma fråga till min kommun fast i motsatt syfte. Jag vill anlägga Pool och altan nära tomtgräns, utan medgivande. Innan någon jagar upp sig över det kan jag berätta att det beror på att "grannen" är en allmänning/byns mark, vilket krånglar till medgivande biten.
Svaret jag har fått är att det går fint förutsatt att altanen inte är för hög samt att poolen är nedgrävd. Jag har inte ännu koll på exakt vad definitionen av låg altan och nedgrävd pool är men jag gissar att det tolkas olika av olika kommuner.
Jag har ställt samma fråga till min kommun fast i motsatt syfte. Jag vill anlägga Pool och altan nära tomtgräns, utan medgivande. Innan någon jagar upp sig över det kan jag berätta att det beror på att "grannen" är en allmänning/byns mark, vilket krånglar till medgivande biten.
Svaret jag har fått är att det går fint förutsatt att altanen inte är för hög samt att poolen är nedgrävd. Jag har inte ännu koll på exakt vad definitionen av låg altan och nedgrävd pool är men jag gissar att det tolkas olika av olika kommuner.
Om de först byggde altanen 2 meter från er tomtgräns och sedan flyttade den 170 cm närmre får jag det till att det fortfarande är 30 cm kvar till gränsen.F FreddeB62 skrev:En granne fick bygglov 2016 för att uppföra en altan på 120kvm TVÅ meter från vår tomtgräns. Nu bygger de en pool vid tomtgränsen samt bygger ut altanen ytterligare 1,7 meter mot vår gräns o ytan blir 200kvm. Avståndet till vår tomtgräns är m.a.o NOLL. Detaljplanerat område, inget nytt bygglov och ej heller vårt medgivande. Vad gäller?
Inget att hetsa upp sig över alltså...
Funderar själv på att gräva pool längs tomtgräns, men har inte vågat nämna det för grannen...
Förr sa man att ett trädäck får vara ca 50 cm ovan mark innan det blev en altan. Just 50 cm kom ifrån att man normalt får höja och sänka marken +/- 50 cm.F FreddeB62 skrev:
Nu har det kommit lite nya prejudicerande domar kring hur högt du kan bygga ett trädäck innan det räknas som altan enkelt uttryckt. Exakt var gränsen går idag vet nog ingen riktigt säkert. Vissa kommuner har ändrat sina riktlinjer för att sedan ta bort sina riktlinjer igen. Vissa gör det enkelt för sig och hänvisar till Boverket.
Så här skriver tex. Sollentuna kommun idag.
https://www.sollentuna.se/bygga-bo--miljo/bygga-nytt-andra-eller-riva/altan/
Mina egna tolkningar av de domar jag läst är att runt 120-130 cm från mark upp till golvet kräver inget bygglov idag och inte heller granne medgivande om det byggs närmare än 4,5 m.
Men som vanligt så finns det också ett ”det beror på” med i spelet.
Det finns en ganska färsk tråd i detta forum om just det här med höjder.
Tyvärr för din del så tror jag absolut inte att 80 cm som din grannes trädäck är blir regelvidrigt. Men det kan bli det om han nu byggt ihop det med altanen han har bygglov för.
Det är din egna tolkning.F FreddeB62 skrev:
Man kan klä in hela sin tomt med trädäck ända ut till tomtgräns utan att fråga någon alls.
Redigerat:
Så hör tolkar Upplands Bor kommun senaste tidens domar.
https://www.upplands-bro.se/bo-bygga--miljo/bygglov-och-fastighetsfragor/bygglov/fragor-och-svar-bygglov/altan---behovs-det-bygglov.html
https://www.upplands-bro.se/bo-bygga--miljo/bygglov-och-fastighetsfragor/bygglov/fragor-och-svar-bygglov/altan---behovs-det-bygglov.html
Exakt. Just därför är det spännande att dom även skriver att man bör kontrollera vart tomtgränsen går.A arowe17 skrev:
Kan ju bli en liten lustig syn i framtiden på promenaderna när folk sitter på sina marknära altaner 1,40 ovan mark och under altanen skymtar man ett staket med 50% ljusinsläpp på 1,10.
Tror därför inte det kommer ta alltför lång tid innan vi får se nya domar kring detta.
Men sen har vi ”omständigheterna i övrigt” som juridiken så fint brukar säga. Alla tomter är inte lika.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Från boverket, jag tolkar det som att du får bygga marknära altaner utan bygglov närmare än 4.5 meter från gräns MEN med grannes medgivandeA arowe17 skrev:
"
Du behöver inte bygglov för att med mur eller plank anordna en skyddad uteplats inom 3,6 meter från ett en- eller tvåbostadshus. Muren eller planket får inte vara högre än 1,8 meter. Om uteplatsen, planket eller muren placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter krävs medgivande från berörda grannar. Medgivandet bör vara skriftligt. Ger grannarna inte sitt medgivande måste du söka bygglov. "
Bra sammanställning Claes! Ditt schema säger ju tydligt att det krävs grannmedgivande för att en altan skall vara bygglovsfri om den placeras närmare tomtgräns än 4,5 meter. Nyckelfrågan är när ett trädäck övergår i att bli en altan och det tas inte upp i PBL. Alla altaner är bygglovsfria om de är lägre än 1,8 meter, uppförs inom 3,6 m från huset o ej närmare tomtgräns än 4,5 meter utan medgivande från granne.Claes Sörmland skrev:
Redigerat: