49 864 läst ·
31 svar
50k läst
31 svar
Altan i oimpregnerat virke, galet?
Verktygstokig
· Stockholm
· 268 inlägg
Jag har bygg med kärnfuru! Det var tungt = Kåda och hartch rikt! Skyddar sig själv då!
Det har grånat snyggt! Med lite olja och en eventuellt kisel behandling så håller det länge.
Det har grånat snyggt! Med lite olja och en eventuellt kisel behandling så håller det länge.
Man kan nog ifrågasätta att det är miljömässigt bättre att olja varje år jämfört med tryckimpregnerat. Tryckimpregnerat innehåller metallsalter som är i princip ogiftigt för människor i de mängder som kan läcka ut, och i stort sett håller det sig på plats i trät under hela konstruktionens livslängd. Att olja däremot innebär att man sprider aromatiska kolväten i miljön som inte är helt ofarliga.
I praktiken är nog båda sätten i stort sett helt ofarliga för användaren. Hur dåligt det är för miljön i stort bestäms nog främst av hur man hanterar det tryckimpregnerade virket den dagen det är dags att riva det.
I praktiken är nog båda sätten i stort sett helt ofarliga för användaren. Hur dåligt det är för miljön i stort bestäms nog främst av hur man hanterar det tryckimpregnerade virket den dagen det är dags att riva det.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det går inte att diskutera impregnerat kontra oimpregnerat utan att ta hänsyn till virkeskvalitet och utförande. Skillnaden mellan vad som finns i handeln i Sydsverige och i Norrland är enorm. Tätvuxen norrländsk fur med stort inslag av kärnved håller bättre än tryckimpregnerat snabbvuxet virke som kan köpas i Skåne. Oavsett kvalitet måste trä som är exponerat för väder och vind monteras på sådant sätt att vatten rinner av. Tätvuxet virke håller formen bättre och resulterar i mindre "skålning". Trä som kommer i kontakt med jord måste antingen vara tryckimpregnerat av klass A eller kärnek.
Mina tryckimpregnerade trädäck är nu 18 år och förhoppningsvis klarar de 10 år till. Jag tror att materialet var av högre kvalitet.
Däremot har jag lärk i fönstren (tycks ok) och i brädning runt fönstren och de senare är verkligen av sämre kvalitet. Dessutom är de torra som fnöske, suger oljan som svamp och blir helsvarta när man oljar dem.
Den mest intressanta frågan är hur man får tag på hög kvalitet när byte ska ske. Inte på byggvaruhusen.
Däremot har jag lärk i fönstren (tycks ok) och i brädning runt fönstren och de senare är verkligen av sämre kvalitet. Dessutom är de torra som fnöske, suger oljan som svamp och blir helsvarta när man oljar dem.
Den mest intressanta frågan är hur man får tag på hög kvalitet när byte ska ske. Inte på byggvaruhusen.
Eller det är själva ramen som är icke tryckt virke. Reglarna som jag ska lägga 60 cc är tryckimpregnerat.Jonatan79 skrev:
Det ligger direkt mot marken med stenplattor mellan. Ganska torrt där soldäcket ska ligga då vi har sol på nackskadan i stort sett hela eftermiddagen/kvällen.
Jag kan fixa en bild imorgon 😀
Produkter som diskuteras: "linoljad"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Jag rev för nått år sen en uppbyggd altan som var enbart byggt med ej impregnerat bondsågat virke. Den var bara målad nångång genom åren.
Den stog i över 20år men när den revs var den helt slut, på vissa ställen genomruttet.
Den stog i över 20år men när den revs var den helt slut, på vissa ställen genomruttet.
Lägg syllpapp ovanpå som sticker ut några cm på vare sida så är de skyddade för vatten ovanifrån och bör hålla länge.B Bongoloid skrev:




