Jag byggde min med ek. Inga problem efter 5 år. Använder såpa varje år för att hålla plankorna fina.
 
Jag har bygg med kärnfuru! Det var tungt = Kåda och hartch rikt! Skyddar sig själv då!
Det har grånat snyggt! Med lite olja och en eventuellt kisel behandling så håller det länge.
 
Man kan nog ifrågasätta att det är miljömässigt bättre att olja varje år jämfört med tryckimpregnerat. Tryckimpregnerat innehåller metallsalter som är i princip ogiftigt för människor i de mängder som kan läcka ut, och i stort sett håller det sig på plats i trät under hela konstruktionens livslängd. Att olja däremot innebär att man sprider aromatiska kolväten i miljön som inte är helt ofarliga.

I praktiken är nog båda sätten i stort sett helt ofarliga för användaren. Hur dåligt det är för miljön i stort bestäms nog främst av hur man hanterar det tryckimpregnerade virket den dagen det är dags att riva det.
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
Det går inte att diskutera impregnerat kontra oimpregnerat utan att ta hänsyn till virkeskvalitet och utförande. Skillnaden mellan vad som finns i handeln i Sydsverige och i Norrland är enorm. Tätvuxen norrländsk fur med stort inslag av kärnved håller bättre än tryckimpregnerat snabbvuxet virke som kan köpas i Skåne. Oavsett kvalitet måste trä som är exponerat för väder och vind monteras på sådant sätt att vatten rinner av. Tätvuxet virke håller formen bättre och resulterar i mindre "skålning". Trä som kommer i kontakt med jord måste antingen vara tryckimpregnerat av klass A eller kärnek.
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Dum som jag var så råkade jag bygga stommen med icke tryckimpregnerat virke till vårt blivande soldäck.
Behöver jag olja in reglarna innan jag skruvar dit trallen?
 
Kanske inte dumt alls, ligger däcket nära mark och vad har du för mark? Mycket fukt? Bilder ?
 
Mina tryckimpregnerade trädäck är nu 18 år och förhoppningsvis klarar de 10 år till. Jag tror att materialet var av högre kvalitet.

Däremot har jag lärk i fönstren (tycks ok) och i brädning runt fönstren och de senare är verkligen av sämre kvalitet. Dessutom är de torra som fnöske, suger oljan som svamp och blir helsvarta när man oljar dem.

Den mest intressanta frågan är hur man får tag på hög kvalitet när byte ska ske. Inte på byggvaruhusen.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske inte dumt alls, ligger däcket nära mark och vad har du för mark? Mycket fukt? Bilder ?
Eller det är själva ramen som är icke tryckt virke. Reglarna som jag ska lägga 60 cc är tryckimpregnerat.
Det ligger direkt mot marken med stenplattor mellan. Ganska torrt där soldäcket ska ligga då vi har sol på nackskadan i stort sett hela eftermiddagen/kvällen.
Jag kan fixa en bild imorgon 😀
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske inte dumt alls, ligger däcket nära mark och vad har du för mark? Mycket fukt? Bilder ?
 
  • Trädäck under konstruktion, röd singel, grävverktyg, husfasad, terrassdörr, häck. Utomhus hemförbättringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård under konstruktion med träramar, grus och veranda, obebyggd uteplats eller trädgårdsprojekt pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det där bör ju behandlas….
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Så här ser det ut där jag håller på att bygga.
Har skaffat en burk med träolja för att pensla på dom där reglarna som jag har byggt ramen med.
 
Så här byggde jag en altan förra året, enbart linoljad å börjar gråna fint nu👍 20220719_161050.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kalle Olsson2 och 4 till
  • Laddar…
Jag rev för nått år sen en uppbyggd altan som var enbart byggt med ej impregnerat bondsågat virke. Den var bara målad nångång genom åren.
Den stog i över 20år men när den revs var den helt slut, på vissa ställen genomruttet.
 
B Bongoloid skrev:
Dum som jag var så råkade jag bygga stommen med icke tryckimpregnerat virke till vårt blivande soldäck.
Behöver jag olja in reglarna innan jag skruvar dit trallen?
Lägg syllpapp ovanpå som sticker ut några cm på vare sida så är de skyddade för vatten ovanifrån och bör hålla länge.
 
  • Gilla
Moson
  • Laddar…
Hittade den här burken i föräldrarnas garage och oljade in reglarna med.
 
  • Burk med BESTÅ Grundolja trä, vattenburen olja för trä, hålls i hand. Används före målning utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.