22 328 läst ·
64 svar
22k läst
64 svar
Altan i Askim 2010
Fick lagt ut alla brädorna och satt några extra kortlingar som jag hade missat att sätta upp så att jag får stöd för ramen i hörnet. Brorsan kom just hit och nu sitter vi och tittar på regnet som slår ner på bygget. Det här var ju inte var jag planerade :@ Vad fasen ska det regna på en lrdag för. Uppenbarligen gillar inte vädergudarna oss som bygger. Jä, jä, ska nog hinna med att skruva trall imorgon istället. Bilder kommer på måndag morgon/förmiddag igen. Får komma ihåg att ta med mig sladden från jobbet i nästa vecka ifall så att jag kan lägga ut eventuella nya bilder.
Fästmön kallar sig numera Altanänka. Vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till det. Det finns säkert någon annans partner som delar den känslan. Nu slutade regnet. VI hoppas på ett par timmars uppehåll.
Medlem
· Västmanland
· 108 inlägg
Ser ut att bli ett fint bygge!
Skulle varit fint om du gerat ihop ändarna på ramen i stället för att bara sågat av dom.
Jag gjorde dock likadant när jag byggde åt kusinen:blushing:
Men så här i efter hand skulle man gerat, blir mycket snyggare...
Är det en fot med tillhörande strumpa på bilden??d^_^b

Skulle varit fint om du gerat ihop ändarna på ramen i stället för att bara sågat av dom.
Jag gjorde dock likadant när jag byggde åt kusinen:blushing:
Men så här i efter hand skulle man gerat, blir mycket snyggare...
Är det en fot med tillhörande strumpa på bilden??d^_^b

Det är tåskor...GladaSnickaren skrev:
http://kajak.nu/wp-content/uploads/2008/02/fivefingers1.jpg
http://dumbas.blogg.se/images/2008/x_fivefingersclassic_1199797184_1750283.jpg
Ha, ha, ha, här lägger man ner kvällar och helger på att bygga så är det skorna som folk fastnar för. Väldigt bekväma förövrigt. Det blev lite gjort i helgen också som sagt. Delar upp det i två inlägg tror jag. Det blev lite gjort i fredags iallafall. Försöker visa hur jag gerar hörnen utan att hålla på och tänka för mycket i vinklar och sånt. Lägger ut brädorna som ska geras ihop. Märker ut på ena sidan var brädorna möts, t.ex yttersidan, sen märker jag upp innersidan. Drar streck mellan punkterna och sågar till de översta brädorna. Lägger tillbaka och kollar så att det blir som jag tänkt, att skarven inte "glider" över så att den blir längre än det som ska skarvas (se ett av hörnen som jag gjorde tidigare i tråden). Vet inte om det är självklart att göra så här, men jag tänkte att det kanske hjälper någon att få till snygga hörn.
GladaSnickaren: Jag kommer att klä in hela rasket och gera hörnen på trallinklädnaden istället. Inget av ramen kommer att vara synlig när det väl är klart. Tack för inputen dock.
GladaSnickaren: Jag kommer att klä in hela rasket och gera hörnen på trallinklädnaden istället. Inget av ramen kommer att vara synlig när det väl är klart. Tack för inputen dock.
Då var trallen utlagd och snörslagen och lördag och söndag gick åt till att börja skruva, och fortsätta skruva och skruva lite till. Fick ladda upp skruvdragaren ett par extra gånger mellan varven. Fick bli borrmaskinen som fick tjänstgöra istället under tiden. Lite tyngre, men ryggen ska ju bli trött iallafall. Trallen skruvad ut till väggen mot utskjutet. Ska fästa upp steget och se om det behövs ett extra steg ut på änden. Kan bli lite högt att ta det i ett steg. Trappan ner mot den framtida stensättningen på kortsidan ska byggas och givetvis den ihopbyggda soffan på kortändan. Staketet på kortsidan mot huset ska också byggas upp. Designen är inte helt löst än. Klurar lite på hur jag ska fästa den i väggen och lite smått och gott, men det löser sig. Funderar också lite på vad jag ska ha för material där. Antingen blir det samma som trallen, men jag kommer nog att få köpa lite mer virke iallafall vad det verkar så då kan jag ju köra på lite smalare ribbor som jag sätter vertikalt. En av grannarna har gjort så och det ser jäkligt bra ut. Det blir nog lite smalare ribbor som ska bli sittytan på soffan också så att det inte blir så "hackigt". Fortfarande inte helt glasklart än som sagt, men nu har möblerna någonstans att stå iallafall. Vi håller tummarna för uppehåll i veckan så att jag har en chans att bli klar till semestern. Får se om jag räknar med att semestern börjar på fredag eftermiddag eller om det är måndag morgon som är officiell start 
Började med en grovplanering då jag ritade upp på ritning exakta mått och placering. Tog markfärg och markerade ut var jag skulle gräva. Eftersom det inte bara är enkel jord att lyfta bort utan en jävla massa stenar och skit så blev det lite förskjutning i hålgrävandet. Innan jag stoppade ner plintarna så satte jag upp murarsnören rakt över där plintarna skulle vara så att de blev så i linje jag kunde få dem. Eftersom jag har allting uppburet av 95x95 stolpar så kunde jag jusera den sista skillnaden i ytterled genom att skruva fast dem i plintskorna mer eller mindre i mitten beroende på vart de skulle. Även här med murarsnöre exakt uppmätt där stolparna skulle vara i ytterkant så att allt blev rakt. Höjden är inget problem med stolparna. Sätt upp bärlinan i rätt höjd och såga sen av de grovkapade stolparna lite snett så att eventuellt framtida vatten rinner av dem. Stolpen i hörnet av balkongen är en sådan fast den ska jag fästa staket i så den sågade jag inte av. Kolla in byggmax altanvideo så får du ett förslag på hur man kan göra.
Ett stolpvattenpass är jäkligt bra att ha till hands för att få stolparna att stå rakt och inte spreta som ett plockepinn fast alla med sidan precis vid murarsnöret om du fattar hur jag menar. Kostar 30-40 spänn. Väldigt billig bygghjälp, trodde att jag skulle få punga ut med ett par hundra för ett innan jag hittade det och såg vad det kostade. Se till att ha extra gummiband att byta ut med dock, de slits rätt bra.
Vädret är ju inte att klaga på, blir nog semester på fredag?
Hörde att det skulle komma in regn på torsdag, lagom tills vi kommer hem från Danmark, vill ju helst pilla klart med mitt projekt då :S
Det blev lite byggande igår också. Insåg att det var dags att lägga sig när mörkret började lägga sig. 23 var klockan när allt var inplockat igen. Byggde på trappdelen och inklädnaden runt om vid kortändan. Det var lite småknepiga hörn, men det löste sig rätt bra tycker jag. Kunde kanske gjort änden på trappsteget lite mindre aggresiv, men jag tycker att det blev rätt fräckt. Hade haft lite otur när jag tänkte med steget. Hade tänkt att ha två brädor i höjd och utanför dessa två plankor i bredd som steg. Hade dock varit för snål med steget så det fick bli att kapa av 28mm på ena plankan i höjd så att stegbrädan kom in under. Det blev bra till slut ändå. Idag kommer möblerna och vi fick tvättat av trallen där de kommer att stå. Utebelysningen blev utbytt också. Det är konstigt att man hinner med allt vissa dagar och andra dagar inget alls. Lite bilder blev det med. Ska sätta en bräda längst ner på kortsidan också, ser lite konstigt ut nu, men jag får nog vänta tills vi har satt sten närmast huset innan jag vet nivån så att det blir snyggt.