Det bör sitta en lapp på trät som säger när det är tryckt. Har du köpt på en större byggmarknad typ byggmax eller bauhaus så är nog lappen svårare att hitta. Känn på vikten, är det rejält blött så kommer det dra ihop sig mycket
Om du skall använda tumstock som mellanlägg eller inte beror på virkets "blöthet" och hur stora springor du vill ha när det är klart.M Cameltoe skrev:
Är virket "blött" så följ snickarens råd. Annars använder du distans.
När jag la första omgångens altanvirke för ca 20 år sedan så följde jag rådet att använda en 3-tums spik som distans. Det såg ju bra ut när det var nylagt men med tiden ökade springorna och till slut var de största 11 mm breda. Vilket jag tycker var på tok för mycket. När jag bytte brädor för två år sedan på altanen (inte för att de var helt slut utan för att det skulle se konstigt ut med en tillbyggd ny del mot den gamla) så blev det tät läggning, dvs utan sprickor på det blöta virket. Mot slutet av läggningen gjorde jag en spalt på 1-2 mm mellan trallen, men då hade de sista brädorna också torkat lite mer än de första. Nu är spalten kring 4-5 och på sin höjd 6 mm vilket ser fint ut i mina ögon. På vintern går en del brädor ihop men det blir inga vattensamlingar.
Duttarmajster
Renoverare
· Stockholm
· 170 inlägg
Duttarmajster
Renoverare
- Stockholm
- 170 inlägg
Snickarn gör rätt, brädorn minskar radikalt i bredd i upp till två år efter läggning.M Cameltoe skrev:
Ja ja, vill man så kan man ju alltid tolka det som man vill.....Staffan2000 skrev:
Nu var det ju 3-tums spikens tjocklek dvs 3,4 mm (millimeter, skriver enheten också så att någon inte tar fel
Men om man lägger spiken åt andra hållet så lär man ju inte få några som helst problem med vattensamlingar på altandecket....
Helt rätt. Vi bygger alltid altandäck utan mellanrum. Lägger man men glipa på blött så får du gigantiska glipor. Lägger man stumt även när trallen är torr, så kommer du ändå få glipor för eller senare. Istället för att fråga här, borde du ha full tillit till din snickare. (jag är själv snickare.).
Så han har gjort helt rätt. =)
Så han har gjort helt rätt. =)