Byggahus.se
Hej,

Jag håller på med att bygga mig en ny altandel som ska sättas samman med vår befintliga dito. Dock, jag har svårt att förstå/läsa spännviddstabellen:

https://usercontent.one/wp/www.pete...1/08/spannviddstabell-altandimensionering.jpg

..som jag hittat vid googling, därav detta inlägg.

Min nya altandel planeras bli 8.4 x 3 meter. Jag har satt ner 10 st plintar (2 x 5 st) på ett avstånd av 2m mellan varje plint, dvs 2m till intilliggande rad av plintar samt 2m till nästa plint i samma rad. Se bild nedan:

3D-modell av en träregelstomme för byggprojekt, utan pålägg eller väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De två bärlinorna bygger jag, vardera, upp med 2 x 4.2m 195 x 45 NTR/A tryckimpregnerat virke, vilket blir totalt 2 st 8.4m paralella bärlinor med ett avstånd av två meter. På dessa två bärlinor planerar jag sätta 3-meters 195 x 45 NTR/A tryckimpregnerat virke med cc-avstånd på 60 cm, vilandes ovanpå mina två långa bärlinor. Dessa 3m-golvbjälkar kommer att hänga ut 50 cm på vardera sidan om vardera bärlina (0.5m + 2m + 0.5m = 3 meter).

Min fråga är om min planerade altankonsturuktion är underdimernsionerad på ngt vis?
För stort avstånd mellan bärlinorna (2m)?
För stort avstånd mellan plintarna i samma bärlina (2m)?
För stort överhäng med 50 cm på vardera sida?

Tack på förhand.

mvh Martin

Mats-S
Jag skulle nog (på ren känsla) skjuta ihop bärlinorna lite, dvs öka överhänget till typ 75 cm för att minska ev svaj på mitten av uteplatsen. Konstruktionen i sig håller mer än väl (y)

E eztoril skrev:
Hej,

Jag håller på med att bygga mig en ny altandel som ska sättas samman med vår befintliga dito. Dock, jag har svårt att förstå/läsa spännviddstabellen:

[länk]

..som jag hittat vid googling, därav detta inlägg.

Min nya altandel planeras bli 8.4 x 3 meter. Jag har satt ner 10 st plintar (2 x 5 st) på ett avstånd av 2m mellan varje plint, dvs 2m till intilliggande rad av plintar samt 2m till nästa plint i samma rad. Se bild nedan:

[bild]

De två bärlinorna bygger jag, vardera, upp med 2 x 4.2m 195 x 45 NTR/A tryckimpregnerat virke, vilket blir totalt 2 st 8.4m paralella bärlinor med ett avstånd av två meter. På dessa två bärlinor planerar jag sätta 3-meters 195 x 45 NTR/A tryckimpregnerat virke med cc-avstånd på 60 cm, vilandes ovanpå mina två långa bärlinor. Dessa 3m-golvbjälkar kommer att hänga ut 50 cm på vardera sidan om vardera bärlina (0.5m + 2m + 0.5m = 3 meter).

Min fråga är om min planerade altankonsturuktion är underdimernsionerad på ngt vis?
För stort avstånd mellan bärlinorna (2m)?
För stort avstånd mellan plintarna i samma bärlina (2m)?
För stort överhäng med 50 cm på vardera sida?

Tack på förhand.

mvh Martin
Det blir perfekt.

Jag har en altan på ca 150 kvm. 2 m mellan plintarna och bärlinor 45x170 och skruvreglar 45x145 cc 60. Även skruvat kortlingar mellan skruvreglarna med avstånd ca 1 m.

Trall 28x145.

Det är klippstabilt!

Mats-S Mats-S skrev:
Jag skulle nog (på ren känsla) skjuta ihop bärlinorna lite, dvs öka överhänget till typ 75 cm för att minska ev svaj på mitten av uteplatsen. Konstruktionen i sig håller mer än väl (y)
Tack för svar. Problemet är att jag redan har grävt ner plintarna med det avståndet jag skrev, 2m. Därför är mitt enda alternativ att gå upp i dimension.av bärlinor och/eller golvbjälkar om dimensioneringen är fel.

Tror du att jag får svag i mitten vid användning av 195 x 45?

mvh Martin

B Boende45 skrev:
Det blir perfekt.

Jag har en altan på ca 150 kvm. 2 m mellan plintarna och bärlinor 45x170 och skruvreglar 45x145 cc 60. Även skruvat kortlingar mellan skruvreglarna med avstånd ca 1 m.

Trall 28x145.

Det är klippstabilt!
Tack för svaret! Låter som att min dimensionering håller då.

Aha, kortlingar mellan skruvreglarna - har du samma dimmension på dessa kortlingar, 145 x 45, cc 1 meter?

mvh Martin

W
E eztoril skrev:
Tack för svar. Problemet är att jag redan har grävt ner plintarna med det avståndet jag skrev, 2m. Därför är mitt enda alternativ att gå upp i dimension.av bärlinor och/eller golvbjälkar om dimensioneringen är fel.

Tror du att jag får svag i mitten vid användning av 195 x 45?

mvh Martin
Nej tror inte du får något svaj på altan, din konstruktion är helt ok om du inte ska ha det som dansbana eller ha rave party för hela tjocka släkten.

• Gilla
eztoril
  • Laddar…
E eztoril skrev:
Tack för svaret! Låter som att min dimensionering håller då.

Aha, kortlingar mellan skruvreglarna - har du samma dimmension på dessa kortlingar, 145 x 45, cc 1 meter?

mvh Martin
Ja, samma dimension på kortlingarna som skruvreglarna.

B Boende45 skrev:
Ja, samma dimension på kortlingarna som skruvreglarna.
OK förstår. Skulle du säga att kortlingar behövs i mitt fall?

/Martin

Svårt att säga.

En del snickare menar att det ger betydligt bättre stadga andra menar att trallen i sig gör samma jobb, dvs ”låser” skruvreglarna och att man uppnår samma resultat.

Davidbagare
Den där konstruktionen kommer vara supersolid!

Sen kommer du få massa svar av andra medlemmar om att den inte är det, eller andra sätt man kan göra på. Det gillas att det ska bli lite diskussion i alla trådar på detta forum.

W wildeside skrev:
Nej tror inte du får något svaj på altan, din konstruktion är helt ok om du inte ska ha det som dansbana eller ha rave party för hela tjocka släkten.
Om man kompletterar med några diagonaler blir det nog stabilt och stadigt för dans också.

Davidbagare
F fribygg skrev:
Om man kompletterar med några diagonaler blir det nog stabilt och stadigt för dans också.
Inte nödvändigt. Den håller bra för dans som den är.

Stolparna ser relativt höga ut så en diagonal parallellt med långsidan är absolut ingen dum idé.

• 3D-illustration av en byggställning med höga stolpar och en föreslagen diagonal förstärkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.