Hej, snälla människor.

Vi har en altan som måste renoveras.
Vi ska göra det själv trots att vi är nybörjare i detta. Så jag behöver lite/mycket hjälp. Jag har några frågor och jag blir tacksam och ni kan hjälpa mig med tips och råd.
Alla kakel ska bort för att vi ska lägga nya.
Hur djupt måste vi gräva ? Vad och hur mycket måste vi lägga under de nya kakel/ klinker?I vilken ordning ?
Tips på material av bra kvalitet som ni har använt!

Tack på förhand


Förfallen stentrappa med trasiga steg, skräp, och nedfallna bitar av betong och sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sned trappa med smidesräcke, trasig yta och fläckiga stenplattor ser försummad och oövervakad ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad finns under? Ser ut som ett tak över något?
 
H hempularen skrev:
Vad finns under? Ser ut som ett tak över något?
Inget. Det är själva anltanen. Den är 3-4 trappor hög.
 
Ser ju ut som det mesta måste bort där, det underlager duger inte. Sen ska ni ha frostsäkra klinkers, inte nåt kakel eller annat. Men frågan är nog om detta verkligen är nåt att göra själv för er, det är ju inte direkt nåt nybörjarjobb.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Ser ju ut som det mesta måste bort där, det underlager duger inte. Sen ska ni ha frostsäkra klinkers, inte nåt kakel eller annat. Men frågan är nog om detta verkligen är nåt att göra själv för er, det är ju inte direkt nåt nybörjarjobb.
hej

Vi kommer kanske få lite hjälp, men jag vill själv veta vad måste göras och hur. Jag vill veta vad är det för material som måste användas för att få en bra resultat. :)
 
Frågan är vad som finns under när ni börjar plocka i det. Är det bara mos så måste det gjutas upp på nytt.
 
Är det alltså en betongplatta som vilar på marken?
 
H hempularen skrev:
Är det alltså en betongplatta som vilar på marken?
Det ser ut som en betong som ligger på marken men det som är under är värkligen mjukt. Nån mix av ... vet inte jord, grov snad ... Vet inte hur djupt men minst 15-20 santimeter.
 
V valentina georgieva skrev:
Det ser ut som en betong som ligger på marken men det som är under är värkligen mjukt. Nån mix av ... vet inte jord, grov snad ... Vet inte hur djupt men minst 15-20 santimeter.
Jag mennar det som ligger under dessa fula kakel :)
 
Om vi antar att det går att bila sig ned till bra fast betong, så inte allt måste göras om.
Är det väldigt ytligt så kan man behöva slipa ner ojämnheter med betongslip (hyr det och dammsugare, det blir ootroligt, och mer med damm.

Annars kan man flytspackla, Viktigt att spacklet är avsett för utomhus.

Sedan behöver man utreda om här behövs en fuktspärr. Jag gjorde en sådan här renovering för några år sedan. Men vi har källare under, så det krävdes lite mer. Det finns bra anvisningar hos tillverkarna. Jag följde anvisningar från Mira. Även Ardex har bra anvisningar och support. Ardex är lite av rolls royce (även prismässigt) i de här sammanhangen. Mira kom ut med en rådgivare och tittade.

sedan väljer man fix, ev. primer och fog från bra fabrikat för utomhus bruk.
 
Kom svar medan jag skrev. Du måste ta bort allt mjukt. Om du inte hittar någon hård yta så räkna med att gjuta ca 10 cm betong.

Sedan behöver du rådfråga ngn som kan mer än jag.

För en del år sedan lade jag 30mm granitplattor på gången till entretrappan. Jag gjöt 10 cm betong som underlag. Under detta var det en del lera. Jag lade 10cm makadamm och 10cm frigolit för att undvika tjälskjutning under betongen. Det blev bra.
Men på vintern glashalt, isoleringen gör att vi får en ishinna just där man går till entrén även när det är snustorr barmark bredvid.
 
H hempularen skrev:
Om vi antar att det går att bila sig ned till bra fast betong, så inte allt måste göras om.
Är det väldigt ytligt så kan man behöva slipa ner ojämnheter med betongslip (hyr det och dammsugare, det blir ootroligt, och mer med damm.

Annars kan man flytspackla, Viktigt att spacklet är avsett för utomhus.

Sedan behöver man utreda om här behövs en fuktspärr. Jag gjorde en sådan här renovering för några år sedan. Men vi har källare under, så det krävdes lite mer. Det finns bra anvisningar hos tillverkarna. Jag följde anvisningar från Mira. Även Ardex har bra anvisningar och support. Ardex är lite av rolls royce (även prismässigt) i de här sammanhangen. Mira kom ut med en rådgivare och tittade.

sedan väljer man fix, ev. primer och fog från bra fabrikat för utomhus bruk.


Ok. Så!
H hempularen skrev:
Kom svar medan jag skrev. Du måste ta bort allt mjukt. Om du inte hittar någon hård yta så räkna med att gjuta ca 10 cm betong.

Sedan behöver du rådfråga ngn som kan mer än jag.

För en del år sedan lade jag 30mm granitplattor på gången till entretrappan. Jag gjöt 10 cm betong som underlag. Under detta var det en del lera. Jag lade 10cm makadamm och 10cm frigolit för att undvika tjälskjutning under betongen. Det blev bra.
Men på vintern glashalt, isoleringen gör att vi får en ishinna just där man går till entrén även när det är snustorr barmark bredvid.
så, det är :
H hempularen skrev:
Kom svar medan jag skrev. Du måste ta bort allt mjukt. Om du inte hittar någon hård yta så räkna med att gjuta ca 10 cm betong.

Sedan behöver du rådfråga ngn som kan mer än jag.

För en del år sedan lade jag 30mm granitplattor på gången till entretrappan. Jag gjöt 10 cm betong som underlag. Under detta var det en del lera. Jag lade 10cm makadamm och 10cm frigolit för att undvika tjälskjutning under betongen. Det blev bra.
Men på vintern glashalt, isoleringen gör att vi får en ishinna just där man går till entrén även när det är snustorr barmark bredvid.
Oj. Det låter farligt!


Jag hoppas att nån ska svara: Vad ska jag lägga efter betongen som jag måste gjuta om jag inte hittar någon hård yta.
 
Då ska du lägga tre månaders väntan på att betongen är beläggningsbar.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.