D
K karlmb skrev:
Va? Vad menar du? Farten är väl vad den är beroende på förutsättningarna? Men säg att vi alla alltid körde 70 km/h på en viss sträcka. Hur ändrar det något för mitt resonemang?
En kluring, jag gissar, -några var idioter?
 
D djac skrev:
En kluring, jag gissar, -några var idioter?
Kan skriva något sammanhängande eller blev du utan svar plötsligt?
 
D
K karlmb skrev:
Kan skriva något sammanhängande eller blev du utan svar plötsligt?
Ja verkligen, men den var klurig, varför skulle man köra lika utan att ta hänsyn till bil, däck och underlag?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja verkligen, men den var klurig, varför skulle man köra lika utan att ta hänsyn till bil, däck och underlag?
Det är du som pratar om det. Jag vet inte vart du vill komma.
 
K karlmb skrev:
Det är du som pratar om det. Jag vet inte vart du vill komma.
Det har inte någon koppling till elkostnader, eller?
 
  • Älska
djac
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Det har inte någon koppling till elkostnader, eller?
Inte det heller.
 
K karlmb skrev:
Och då kan jag köra på slicks på sommaren, för jag tar det lugnt om det skulle börja regna? Jag begriper inte varför folk som gillar friktionsdäck inte ser parallellen.
Om det var så att dubbdäck inte hade några nackdelar kunde det ha varit en bra tanke att köra med dubbdäck så länge som det är tillåtet. Men eftersom dubbdäck sliter betydligt mer på asfalten än vad dubbfria däck gör, vilket dels orsakar betydande kostnader för ökat vägunderhåll och dels ger upphov till partiklar som är hälsovådliga, så är den goda tanken i stället att enbart de som verkligen behöver dubbdäck använder dem och att de inte används i onödan på gator med torr vägbana.

En parallell skulle kunna vara penicillin. Det är ett kraftfullt hjälpmedel för många allvarliga sjukdomar. Men om man skriver ut penicillin i onödan ökar riskerna för att bakterier blir resistenta mot penicillin, vilket skulle göra att vi få svårare att bota de verkligt svåra sjukdomarna. Vi bör inte förbjuda vare sig penicillin eller dubbdäck, men vi bör verka för att de endast används när de gör verklig nytta.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
Det tror jag inte men det vore optimalt, en dröm!
Jag har två cyklar som jag skiftar mellan beroende på det aktuella väglaget. En vintercykel med dubbdäck som jag använder när det är snö eller is och en sommarcykel som jag använder när det inte är halt. Men att ha två bilar är förstås dyrare.
 
  • Gilla
djungelkatt och 1 till
  • Laddar…
För att knyta tillbaka till uppvärmningskostnader (i kronor och hälsa) så finns det forskning som visar att en ny kamin släpper ut lika mycket hälsofarlig rök som avgaserna från 18 körande dieselbilar.

Lite oklarare men det verkar väl som att slitagepartiklar och avgaser står för ungefär lika stor hälsopåverkande andel från en bil.
Om man då trivseleldar 2h i veckan så motsvarar det ungefär 18h bilkörning med både avgaser och slitagepartiklar.

Så att avstå kamin minskar utsläppen betydligt mer än att avstå dubb. Det som är bra är dock att det ena inte utesluter det andra.
 
M
D djungelkatt skrev:
För att knyta tillbaka till uppvärmningskostnader (i kronor och hälsa) så finns det forskning som visar att en ny kamin släpper ut lika mycket hälsofarlig rök som avgaserna från 18 körande dieselbilar.

Lite oklarare men det verkar väl som att slitagepartiklar och avgaser står för ungefär lika stor hälsopåverkande andel från en bil.
Om man då trivseleldar 2h i veckan så motsvarar det ungefär 18h bilkörning med både avgaser och slitagepartiklar.

Så att avstå kamin minskar utsläppen betydligt mer än att avstå dubb. Det som är bra är dock att det ena inte utesluter det andra.
Vi kanske snart ser en ny rad på våra skattesedlar alltså🤔

Tur vi inte har nån kamin, vet ju vad våran dieselbil kostar i skatt😏
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
B bjorn.abelsson skrev:
Om det var så att dubbdäck inte hade några nackdelar kunde det ha varit en bra tanke att köra med dubbdäck så länge som det är tillåtet. Men eftersom dubbdäck sliter betydligt mer på asfalten än vad dubbfria däck gör, vilket dels orsakar betydande kostnader för ökat vägunderhåll och dels ger upphov till partiklar som är hälsovådliga, så är den goda tanken i stället att enbart de som verkligen behöver dubbdäck använder dem och att de inte används i onödan på gator med torr vägbana.

En parallell skulle kunna vara penicillin. Det är ett kraftfullt hjälpmedel för många allvarliga sjukdomar. Men om man skriver ut penicillin i onödan ökar riskerna för att bakterier blir resistenta mot penicillin, vilket skulle göra att vi få svårare att bota de verkligt svåra sjukdomarna. Vi bör inte förbjuda vare sig penicillin eller dubbdäck, men vi bör verka för att de endast används när de gör verklig nytta.
Var skrev jag att jag tycker man ska köra med vinterdäck öht när det inte är risk för halka?
 
D djungelkatt skrev:
För att knyta tillbaka till uppvärmningskostnader (i kronor och hälsa) så finns det forskning som visar att en ny kamin släpper ut lika mycket hälsofarlig rök som avgaserna från 18 körande dieselbilar.

Lite oklarare men det verkar väl som att slitagepartiklar och avgaser står för ungefär lika stor hälsopåverkande andel från en bil.
Om man då trivseleldar 2h i veckan så motsvarar det ungefär 18h bilkörning med både avgaser och slitagepartiklar.

Så att avstå kamin minskar utsläppen betydligt mer än att avstå dubb. Det som är bra är dock att det ena inte utesluter det andra.
Den där forskningen kunde du ju inte verifiera med några vetenskapliga belägg. Det är viss skillnad på att elda i ett villaområde och att köra runt i tät stadstrafik tillsammans med 100-tals dieselmotorer.
 
D djac skrev:
Haha, såklart jag kan, låt oss anta att man har på vinterdäck hela säsongen, boendes i Malmötrakten, ca 120 dagar. Ett nordiskt vinterdäck är vid varmt väder och barmark kanske 70% (högt räknat) så bra som ett europeiskt och ett europeiskt bara 50% så bra vid vinterväglag.

Det du då får med dubbdäck är ca, jag ger dig lite extra dagar här, 110 dagar med sämre däck och 10 med bättre, man får då köra lite försiktigare 110 dagar för att kompensera för de sämre däcken men kan gasa på i de långsamma köerna de andra 10.

Med ett europeiskt vinterdäck blir det tvärtom, där får man vid de, maximalt, 10 dagarna iakta vaksamhet och anpassa körningen men har avsevärt förhöjd säkerhet de andra 110.
Problemet för min del är att dubbfria vinterdäck (och rimligen då speciellt europeiska) är exceptionellt mycket sämre i vissa fören (underkylt regn när väghållningen varit bristande) - då pratar vi kanske 15% så bra i bästa fall. Ett ytterligare problem i sammanhanget är att det är svårbedömt när man åker hemifrån hur väghållning och exakt temperatur är fem mil bort, och det är ju lite trist då att upptäcka att det är en av dagarna där man inte borde ha åkt alls.

Nu kanske inte underkylt regn är så vanligt i Malmö att det är meningsfullt att bry sig om.
 
K krfsm skrev:
Problemet för min del är att dubbfria vinterdäck (och rimligen då speciellt europeiska) är exceptionellt mycket sämre i vissa fören (underkylt regn när väghållningen varit bristande) - då pratar vi kanske 15% så bra i bästa fall. Ett ytterligare problem i sammanhanget är att det är svårbedömt när man åker hemifrån hur väghållning och exakt temperatur är fem mil bort, och det är ju lite trist då att upptäcka att det är en av dagarna där man inte borde ha åkt alls.

Nu kanske inte underkylt regn är så vanligt i Malmö att det är meningsfullt att bry sig om.
Du får väl åka hem igen och byta däck bara...
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.