S
Då har man tränat, höjt pulsen rejält med att starta friskuttern (ljudet är ganska speciellt) kanske inte den största fräsningen som har gjorts men ett stort steg för mig.

- Vad säger ni om anhållet mot kuttern, jag vet nog svaret, så nära kuttern som möjligt men det känns så j&%¤drans konstigt att låta kuttern bara vara någon millimeter ifrån anhållet/fingrarna.

- Om jag ska fräsa ett större urtag ska jag ta det i omgångar?

- mdf biten hade stöd mot anhållet, hela vägen förbi kuttern

MDF-skiva som fräses nära anhållet med synlig frässpår vid fräsutterns kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en fräsmaskin med skärverktyget och anhållet synligt, beredd för träbearbetning.
Skapa konto

S
Tänkte göra en 19mm bred fals och det gör att jag inte kan vika över några fingrar, är det ok att köra ändå? Tacksam för synpunkter.

Fingerskydd vid träbearbetningsmaskin med 19mm fals på arbetsstycke.
Skapa konto

S
Ibland går det inte att undvika och då får man köra så.
I ditt fall ser det ut som om att du kan köra biten på högkant och ställa om inställningarna.

S
S sinuslinus skrev:
Ibland går det inte att undvika och då får man köra så.
I ditt fall ser det ut som om att du kan köra biten på högkant och ställa om inställningarna.
Tack, skivan som ligger där är en testbit, den skarpa skivan har måtten 600x1000mm

Är biten bara lång nog (säg minst 600+ eller så, lite svårt att ge ett exakt mått, beror även på annat) så hade jag inte kört den fräsningen stående, även om biten var så pass smal att det hade gått att vinkla matarverket över den.

A) Antingen hade jag bara låtit det vara så som du har det och övervakat att den glider som den ska (genom att med handen pressa emot inmatningsbordet innan matarverket) eller så

B) hade jag bytat den understa ringen mot ett rör, noga avstucket i svarven så att ändarna är raka, då får du in fingrarna. Eller

C) Lägg en mdf/masonite eller liknande emot anhållet (dvs stående). Spänn fast m tving o gör hål för kuttern, då har du perfekt stöd överallt.

• Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
S
Tack! Nu känns det bättre.

Kapsågning av en träskiva med en cirkelsåg i verkstadsmiljö.
Skapa konto

Daniel_N Daniel_N skrev:
Är biten bara lång nog (säg minst 600+ eller så, lite svårt att ge ett exakt mått, beror även på annat) så hade jag inte kört den fräsningen stående, även om biten var så pass smal att det hade gått att vinkla matarverket över den.

A) Antingen hade jag bara låtit det vara så som du har det och övervakat att den glider som den ska (genom att med handen pressa emot inmatningsbordet innan matarverket) eller så

B) hade jag bytat den understa ringen mot ett rör, noga avstucket i svarven så att ändarna är raka, då får du in fingrarna. Eller

C) Lägg en mdf/masonite eller liknande emot anhållet (dvs stående). Spänn fast m tving o gör hål för kuttern, då har du perfekt stöd överallt.

S
Och resultatet:)(y)

Noggrant utfört hörn av en grå laminatskiva med finpassad utskärning för sammanfogning.
Skapa konto

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
S Skooda skrev:
Och resultatet:)
Den övre mdfen blev för kort ;)

Kul att du postar hela inlärningen! Inbillar mig att jag också lär mig massor inför den dag jag kanske står vid en fräs. (Bygger på att Ola kan plotta in den i skissen..kan man montera en fräs uppochner i taket tror ni?)

• Gilla
Skooda
  • Laddar…
S Skooda skrev:
Var kan man köpa detta mätverktyg? som @Daniel_N använder 9:50 in i filmen [länk]
Jag köpte min när Kockums varvssnickeri stängde. De heter Hebor H 50 och kan köpas bland annat här: http://kristers.jetshop.se/hebor-h-50-p-31720-c-250.aspx men kan säkert hittas billigare i Tyskland (eller kanske Schweiz, kommer därifrån).

S
Daniel_N Daniel_N skrev:
Jag köpte min när Kockums varvssnickeri stängde. De heter Hebor H 50 och kan köpas bland annat här: [länk] men kan säkert hittas billigare i Tyskland (eller kanske Schweiz, kommer därifrån).
Tack! men jag får nog leta efter ett annat mätverktyg..;) 350 EUR...

S
M Matte_Nörden skrev:
Inte på något sätt lika bra, men en liknande funktion och mycket billigare...
[länk]
Tyvärr är den för smal

S Skooda skrev:
Tyvärr är den för smal
Kan man inte bara addera en bredare bas? (Typ en jämntjock skiva metall,lämpligt tjock kanske 10mm för att ska vara lätt att räkna på, med ett hål borrat så man kommer igenom med mätdelen)?

Finns motsvarande modell som Axminster såljer hos Rutlands ännu billigare, jag skulle nog köpa en sådan och bygga om den med några bitar plywood, det kanske inte blir riktigt samma precision men vilken precision krävs?

När det gäller fräsningen - om man inte har något aigneranhåll så borde den här situationen uppstå ofta - hur mycket osupportad längd kan man ha? Beror det på material/arbetsstyckets längd?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.