8 118 läst · 268 svar
8k läst
268 svar
Allt om motorcykeln
Var kör du upp?T TypRätt skrev:MC tråd vore kul, uppkörning för A-kort om några dagar. Ja… passerat 40 med några år. Vet inte om det är genetiskt betingat att 50% av alla män tycker att MC är svaret på alla saknade bitar i livspusslet eller om det bara är youtube som tycker att jag verkar gilla sånt som 40+ uppskattar och därför matat mig med sånt content tills det känns som det naturliga svaret.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 304 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 304 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 304 inlägg
Det är när 2 gör fel samtidigt som det blir en olycka
I ny egen tråd känns det mer motiverat att svara.MathiasS skrev:
Om det minskar andelen rakarör varianter som bara sprider oljud i hela området så är det bra.
Personligen skulle jag hellre ha en hoj som gick snabbt och tyst än det motsatta. Men tyvärr har jag för dålig vägdisciplin för att skaffa ett buskörningsfordon.
Då ber vi @13th Marine hålla för öronen i 17 sekunder och ni andra skruvar upp volymen på max. Skaket beror på att min fru höll på att tappa kameran vid första lilla blippen - det låter lite mer i garaget än vad man kan tro från filmen.
Lite pyssligt att montera detta faktiskt, trångt att komma åt bakom kylaren trots att den lossades från sina fästen.
Lite pyssligt att montera detta faktiskt, trångt att komma åt bakom kylaren trots att den lossades från sina fästen.
Jag är inte ens säker på att det stämmer, i många fall är det en kurva och du kan inte se längre från utfarten än säg 70-100m, ser du då någon väntar man, är det fritt så kör man. Väjningsplikten kan inte vara oändlig. Kommer det då något susande runt hörnet är det ju synd för dennes anhöriga men jag lägger det inte på mitt samvete och jag ser det på samma vis vid mindre dolda utfarter. Jag kör givet vis inte ut framför någon som jag ser kommer i hög fart men i många fall gäller det att vara kvick om man ska komma ut i en vänstersväng utan att sitta hela dagen dvs man kan inte sitta o räkna stolpar på ankommande trafik utan är lucka stor nog bränner man ut. Kommer någon i tredubbla hastigheten är det utanför det jag tar höjd för. Kommer någon i 90 om det är 70 behöver de på sin höjd lätta på gasen om de inte vill kramas jag har rätt mycket blyfot själv så ligger inte o fisgasar.Alfredo skrev:
Alltså scenariot i mitt huvud är du står i en T-korsning och ska ut på stora vägen vänster. Mycket trafik från höger så man letar lucka o kollar om det blir fritt vänster samtidigt. Den farliga ghostridern kommer då främst från vänster där det är mindre trafik och mer möjlighet för hög fart.
Hade det bara varit en högersväng det är frågan om är det ju inte mycket att fundera på bara att vänta tills det blir en nog stor lucka, är det så mycket trafik att det är svårt att komma ut brukar farten inte vara så hög heller.
Du verkar behöva göra enbart högersväng ut på vägar, sedan ta bättre beslut om när du minsann ska ut och hindra kommande trafik. Do better!T TypRätt skrev:Jag är inte ens säker på att det stämmer, i många fall är det en kurva och du kan inte se längre från utfarten än säg 70-100m, ser du då någon väntar man, är det fritt så kör man. Väjningsplikten kan inte vara oändlig. Kommer det då något susande runt hörnet är det ju synd för dennes anhöriga men jag lägger det inte på mitt samvete och jag ser det på samma vis vid mindre dolda utfarter. Jag kör givet vis inte ut framför någon som jag ser kommer i hög fart men i många fall gäller det att vara kvick om man ska komma ut i en vänstersväng utan att sitta hela dagen dvs man kan inte sitta o räkna stolpar på ankommande trafik utan är lucka stor nog bränner man ut. Kommer någon i tredubbla hastigheten är det utanför det jag tar höjd för. Kommer någon i 90 om det är 70 behöver de på sin höjd lätta på gasen om de inte vill kramas jag har rätt mycket blyfot själv så ligger inte o fisgasar.
Alltså scenariot i mitt huvud är du står i en T-korsning och ska ut på stora vägen vänster. Mycket trafik från höger så man letar lucka o kollar om det blir fritt vänster samtidigt. Den farliga ghostridern kommer då främst från vänster där det är mindre trafik och mer möjlighet för hög fart.
Hade det bara varit en högersväng det är frågan om är det ju inte mycket att fundera på bara att vänta tills det blir en nog stor lucka, är det så mycket trafik att det är svårt att komma ut brukar farten inte vara så hög heller.
Hu? Jag skrev ju tydligt att exemplet är vänstersväng i T-korsning. Du verkar ha fastnat vid något scenario själv. I mitt första inlägg åsyftade jag inte ens en MC som kommer ikapp utan den som blåser in i sidan på bilen som åker ut för att korsa dess bana (tex för att svänga vänster).S Sernando skrev: