1 204 012 läst ·
17 141 svar
1204k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Fast det kräver ju vägar som inte innehåller några saker som påverkar lämplig hastighet.Rabbithole skrev:
Ofta är det ju så att man kör igenom samhällen och liknande och då är det oftast lämpligt med lägre hastighet där. Även europavägar kan ju gå rätt igenom samhällen ibland.
Sen är jag lite överraskad att det kan vara ett stort problem. När man kör bil har man ju inte så mycket annat att göra än att just köra. Att öka/minska hastigheten med 20-30 km/h är väl knappast jobbigt. Blir ju nästan sövande ifall man inte behöver göra något ibland.
Eller sysslar folk med andra saker under bilkörningen?
Det tror jag inte blivit så bra utifrån olika vägstandard, men jag ser inga problem efter att snart avverkat 180 000 mil bakom ratten, men idag blir det väl bara 1500/år. Och idag har man ju en tusan så mycket bättre bil som transportmedel.😉Rabbithole skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 133 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 133 inlägg
Hur upplever Du möten i mörker, med bilar som har ledljusmikethebik skrev:
Jag har monterat Osrams H7 LED som halvjus i min Volvo S70 -00.
Är väl en av de få modeller som det är godkänt inför besiktning, jag satte också dit de klisterlappar som följde med satsen på lamphusen och som visar godkännandet.
Får se om det blir någon kommentar när det är besiktningsdags efter sommaren.
Upplever att det är ett betydligt kraftigare halvljus men mindre ljus närmare bilen, speciellt åt sidorna.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Jag tycker mest det är skönt att slippa bry sig om hastighetsgränsförändringar och ha koll på omgivningen istället.L lbgu skrev:Fast det kräver ju vägar som inte innehåller några saker som påverkar lämplig hastighet.
Ofta är det ju så att man kör igenom samhällen och liknande och då är det oftast lämpligt med lägre hastighet där. Även europavägar kan ju gå rätt igenom samhällen ibland.
Sen är jag lite överraskad att det kan vara ett stort problem. När man kör bil har man ju inte så mycket annat att göra än att just köra. Att öka/minska hastigheten med 20-30 km/h är väl knappast jobbigt. Blir ju nästan sövande ifall man inte behöver göra något ibland.
Eller sysslar folk med andra saker under bilkörningen?
Det där med hastigheten i områden är helt bakvänt tänkt. Om man sänker hastigheten anpassar sig omgivningen, i Sverige går folk rätt ut i vägen utan att kolla, helkass. På en del andra ställen bestämmer man att det är 70 på riksvägen när den går genom stan, och helt automatiskt måste man då anpassa nybyggnation och beteenden mot vad det är för typ av väg.
Tycker det blir bättre om man sätter vägen som en fix hastighet och bygger ett bra samhälle efter det. I Sverige tycker jag mest det är ett problem att man då idiotiskt bygger en förskola bredvid en landsväg etc. Inte så mycket i städer utan i utkanten och mindre samhällen.
Inga problem, XC60:n har ju enbart LED så inget jag tänker på. Finns alltid någon man möter ibland där man upplever att det är vasst, men ju bättre ljus man har själv desto mindre upplevs mötande som bländande.hsd skrev:
Nu reagerar man mer om man möter en äldre bil med ljus som var standard för 30år sedan och funderar "hur fanken ser dom att köra"😆
Ungefär som jag kommer ihåg på 60-70-tal, när man mötte en folkabubbla såg det ut som två svaga fullmånar, och när man fick körkort själv och lånade syrrans bubbla någon gång så var det två stearinljus som skulle lysa upp vägen.
Allt var inte bättre förr, även om mycket var det sett i en nostalgisk backspegel utan vansinnesdrivande sociala medier, BH undantaget då för sakens skull... (forumet alltså)
LED lampans utformning begränsar ju hur den kan lysa, en halogen eller xenonlampa belyser hela reflektorn med lika mycket ljus åt alla håll, eller halva på halvljus, de gör inte en LED lampa.mikethebik skrev:
Jag har monterat Osrams H7 LED som halvjus i min Volvo S70 -00.
Är väl en av de få modeller som det är godkänt inför besiktning, jag satte också dit de klisterlappar som följde med satsen på lamphusen och som visar godkännandet.
Får se om det blir någon kommentar när det är besiktningsdags efter sommaren.
Upplever att det är ett betydligt kraftigare halvljus men mindre ljus närmare bilen, speciellt åt sidorna.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Jag har inte sett nån lampa som är byggd så, men det kanske finns ??Rabbithole skrev:
En strålkastare går ju inte att bara fylla med ljus, ljuspunkten måste sitta på exakt rätt ställe för att reflektorn ska göra sitt jobb, ännu viktigare i moderna strålkastare med klara glas, där sitter ju optiken i reflektorns utformning.
Det är lite skillnad om strålkastaren har lins eller glas med optik, då är det ju dessa som gör ljusbilden.