Lovade äldste sonen att hålla utkik efter en V70 åt honom nu när han ska bli farsa för första gången, han åker ju S80 V8 som han är mycket förtjust i.
Dock ställde han av den nyligen då de bara behöver en bil och flickvännens V50 har fått duga, en bil som jag lagt ner en del tid på under hösten.

Och i torsdags dök den upp på Blocket, en 2009 V70 2,5 Summum automat med ljust skinn och fullutrustad, precis så som sonen vill ha det.
Dessutom nybesiktad, nyskattad, nybytt kamrem, vattenpump och multirem samt fullservad på Volvo hela livet.

Bara 8 mil bort och i fredags köpte jag den.
Den har varit väl omhändertagen men lite smutsig invändigt efter 15 år och drygt 26 000 mil.
Tillbringade hela gårdagen med först utvändig tvätt, sedan riva ur lite inredning och rekonditionera, blev färdig med inredningen idag och det blev banne mig nästan som nytt.

Interiör av en Volvo V70 2009 med ljusa lädersäten, renoverad och i gott skick efter uppfräschning. Visar främre passagerarsida och instrumentbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilens beige baksätesöverdrag står lutad mot en vägg i garage, omgiven av verktyg och en dammsugare.
Skapa konto

Bild på insidan av en bils vänstra bakdörr med ljus klädsel och träpanel, i ett garage. Dörren ser välvårdad och ren ut.
Skapa konto

Väldigt nöjd med resultatet, enda stället överhuvudtaget det finns ett märke i inredningen är vänster bakdörr

Ljus skinninredning på en bils bakdörr med ett märke synligt, del av rekonditionering.
Skapa konto

Resten är i ett fantastiskt fint skick, inte ens förarstolen är nämnvärt sliten på kanten av ryggstödet där det brukar se stökigt ut efter många mil.
Betyder antagligen att bilen har rullat längre sträckor när den rullat istället för mycket hoppande i och ur.

Nästa steg är lackpolering, den behöver en polish så att den svarta metalliclacken kommer till sin rätt.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 14 till
  • Laddar…
Mikael_L
mikethebik mikethebik skrev:
Lovade äldste sonen att hålla utkik efter en V70 åt honom nu när han ska bli farsa för första gången, han åker ju S80 V8 som han är mycket förtjust i.
Dock ställde han av den nyligen då de bara behöver en bil och flickvännens V50 har fått duga, en bil som jag lagt ner en del tid på under hösten.

Och i torsdags dök den upp på Blocket, en 2009 V70 2,5 Summum automat med ljust skinn och fullutrustad, precis så som sonen vill ha det.
Dessutom nybesiktad, nyskattad, nybytt kamrem, vattenpump och multirem samt fullservad på Volvo hela livet.

Bara 8 mil bort och i fredags köpte jag den.
Den har varit väl omhändertagen men lite smutsig invändigt efter 15 år och drygt 26 000 mil.
Tillbringade hela gårdagen med först utvändig tvätt, sedan riva ur lite inredning och rekonditionera, blev färdig med inredningen idag och det blev banne mig nästan som nytt.

[bild]

[bild]

[bild]

Väldigt nöjd med resultatet, enda stället överhuvudtaget det finns ett märke i inredningen är vänster bakdörr

[bild]

Resten är i ett fantastiskt fint skick, inte ens förarstolen är nämnvärt sliten på kanten av ryggstödet där det brukar se stökigt ut efter många mil.
Betyder antagligen att bilen har rullat längre sträckor när den rullat istället för mycket hoppande i och ur.

Nästa steg är lackpolering, den behöver en polish så att den svarta metalliclacken kommer till sin rätt.
Gratulerar.
Sådana bilar brukar vara bästa begagnatköpet.
Går ju alltid att hitta lite billigare, men dessa ovanliga ovanligt välskötta är alltid värda merkostnaden.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Gratulerar.
Sådana bilar brukar vara bästa begagnatköpet.
Går ju alltid att hitta lite billigare, men dessa ovanliga ovanligt välskötta är alltid värda merkostnaden.
Jag brukar ha näsa för sådant, och den var definitivt inte dyrare än andra, snarare tvärtom, funderar på vad haken är...
Den har all tänkbar utrustning förutom kylda stolar och adaptiv farthållare, tom backkamera i den annars idag ganska meningslösa RTI:n.

Och som vanligt när jag rekondar och provar alla mirakelmedel från olika firmor blir det som vanligt bäst, billigast och enklast med galltvål, funkar lysande på alla material och doftar lite lagom neutralt gott.

• Gilla
nino
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Jag brukar ha näsa för sådant, och den var definitivt inte dyrare än andra, snarare tvärtom, funderar på vad haken är...
Den har all tänkbar utrustning förutom kylda stolar och adaptiv farthållare, tom backkamera i den annars idag ganska meningslösa RTI:n.

Och som vanligt när jag rekondar och provar alla mirakelmedel från olika firmor blir det som vanligt bäst, billigast och enklast med galltvål, funkar lysande på alla material och doftar lite lagom neutralt gott.
Beige inredning och bensin som gör det?

Rabbithole Rabbithole skrev:
Beige inredning och bensin som gör det?
För sonen och mig är det bonus, har aldrig gillat mörka och dystra inredningar, färg på utsidan och ljust inuti är receptet för mig och familjen.
Och bensin är också bonus, en dieselstånka är bullrigare och oskönare än bensin.
Grabben är ju van att tanka med sitt innehav av en S80 V8 sedan drygt 5 år...
Och denna är garanterat billigare per mil än den om än inte billig, jämfört med t.ex. en Yaris.

• Gilla
Myckling och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Tokslut , nåt nytt med -66,an ?? 😉😀
Under flak-tanken var porrigare i verkligheten, byggd efter order i USA. Förberedd för EFI (insprutningspump) när/om jag byter motor från den jag har nu med mekanisk pump som drivs av kamaxeln (originalmodell för er med mindre kunskap of gamla jänkare)

• Bränsletank i metall med anslutningar, förberedd för EFI, placerad i en kartong. Innehåller etiketter och dokumentation, delvis täckt av blå tejp.
    Skapa konto
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
galento
Hörde en kille här som hade satt efi i sin Cheva och det systemet använde
original bränslepump för att fylla en mindre behållare som hade pump för
sprutet. Har du hört talas om detta system ?

Bra att det var förberett för insprut 👍

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Helt klart ett rimligt alternativ om man inte vill byta tank och dra en returledning...

• Gilla
galento
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Riddermark jagar ju bilar, har dock aldrig sålt till dom så vet ju inte hur de beter sig. De jagar min RAM flera ggr/år iaf.
Är det någon speciell? Tänkter att det finns ju mängder av Ram's på blocket

galento
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Helt klart ett rimligt alternativ om man inte vill byta tank och dra en returledning...
Har du hört talas om vilket fabrikat det är ? Får fråga killen när man ser honom ,
han sa bara efi men electric fuel injection kan ju fler system kallas.

galento galento skrev:
Hörde en kille här som hade satt efi i sin Cheva och det systemet använde
original bränslepump för att fylla en mindre behållare som hade pump för
sprutet. Har du hört talas om detta system ?

Bra att det var förberett för insprut 👍
Jodå, det har jag. De poppade upp när EFI slog igenom som utbytessystem från förgasarna

De första jag såg likna denna
EFI-bränsleinsprutningssystem i motorrum med mätare och slangar, del av diskussion om ersättning från förgasare.
Skapa konto

Och numera ser de lite "coolare" ut
Bilde av HyperFuel Command Center 2 EFI-bränslesystem med tryckmätare, slangar och anslutningsdelar.
Skapa konto

• Gilla
galento
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Är det någon speciell? Tänkter att det finns ju mängder av Ram's på blocket
Nä, vanlig RAM Sport. Den har bara gått 13.000mil (för att vara en 2015), kanske har nått med saken att göra. Dock privatägd, lär vara ett minus

Redigerat:
galento galento skrev:
Har du hört talas om vilket fabrikat det är ? Får fråga killen när man ser honom ,
han sa bara efi men electric fuel injection kan ju fler system kallas.
Tror det populäraste är Holley EFI, det är det man ser mest av på youtube i alla fall... Verkar vara ganska enkelt att få fart på...

• Gilla
galento
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Under flak-tanken var porrigare i verkligheten, byggd efter order i USA. Förberedd för EFI (insprutningspump) när/om jag byter motor från den jag har nu med mekanisk pump som drivs av kamaxeln (originalmodell för er med mindre kunskap of gamla jänkare)
Tanklocket väger 426g :D

Tanklock i metall på en presenning, vikt 426g, visas innan montering på flakplanka.
Skapa konto

Kommer se ut såhär monterad i flakplankan
Tanklock i metall monterat på träflak.
Skapa konto

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Har du originaltanken bakom soffan? Annars känns det lite meckigt att ha påfyllningen där?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.