galento
mikethebik mikethebik skrev:
Drog med mutterpickan först på lägsta moment och därefter för hand, drar alltid hjulen för hand med det moment jag har i armen och när man meckat i mer än 50 år har man rätt bra koll på moment, åtminstone har jag det.
Momentnyckel använder jag väl bara när det gäller motor-drivlina eller liknande där momentet är mera kritiskt.
Senast var när jag renoverade mina 18 tums Nebula splitfälgar i somras, dessa titanskruvar som gängas i aluminiumlegeringen ska man inte chansa med.
Samma här , drar alltid för hand . Drar nog för hårt 😎 för inget hjul har lossnat sen -78 fast jag inte efterdragit varken plåt eller alu. Men använder momentnycklar till andra saker.

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag har aldrig efterdragit hjulskruvar (alltså som i någon dag senare) sedan jag tog körkort 1983. Inget hjul har kommit loss.

Sedan 20 år mutterknackar jag på låg styrka och momentdrar sedan direkt efter. Sitter lika stenhårt varje gång på våren när sommardäcken ska på.

Om man tror man gjort andra dragningen men inte gjort det, ja då kan det gå illa som stackars @mikethebik råkat ut för. Även mitt minne minne blir sämre med åren, så då är tydliga rutiner extra viktiga.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
RoTe
N Niq skrev:
Hjul ska efterdras efter att man kört en bit. Dom kan faktiskt komma loss annars
Nya rönet är ju att man INTE ska efterdra.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Varifrån kommer den rekommendationen?

RoTe
Alfredo Alfredo skrev:
Varifrån kommer den rekommendationen?
Däckverkstäderna

• Wow
Alfredo
  • Laddar…
Man behöver ju inte efterdra, men efterkoll ska man alltid göra.

Kuslake Kuslake skrev:
Man behöver ju inte efterdra, men efterkoll ska man alltid göra.
För mig är det i princip samma sak. Man kollar om något behöver dras åt och behövs det så gör man det.

N
RoTe RoTe skrev:
Varför skulle man inte göra det?

MultiMan MultiMan skrev:
Jag har aldrig efterdragit hjulskruvar (alltså som i någon dag senare) sedan jag tog körkort 1983. Inget hjul har kommit loss.

Sedan 20 år mutterknackar jag på låg styrka och momentdrar sedan direkt efter. Sitter lika stenhårt varje gång på våren när sommardäcken ska på.

Om man tror man gjort andra dragningen men inte gjort det, ja då kan det gå illa som stackars @mikethebik råkat ut för. Även mitt minne minne blir sämre med åren, så då är tydliga rutiner extra viktiga.
Nej MultiMan, det är inte synd om stackars mikethebik, jag kommer fortfarande ihåg att öppna gylfen och hala fram apparaten innan jag pinkar.
Jag återkommer (inte) när den lapsusen inträffar!

• Gilla
  • Haha
  • Älska
BengtH och 3 till
  • Laddar…
N
Så man lyckas inte få folk att förstå vad efterdra betyder så man slopar rekommendationen istället.
Det måste ju vara lika farligt för folk att byta hjul själva med lika stor risk att dom drar för hårt.
Bäst att folk slutar med det och far till en verkstad istället. 🤪
Ingen har ju varit med om att en verkstad dragit fast hjulen för hårt🙄

• Haha
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Ingen har ju varit med om att en verkstad dragit fast hjulen för hårt
Eller för löst...

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Jag har tvåpelarlyft så rutinen är: hissa upp kärran, ta bort alla fyra hjul, gå en vända runt och snurra på skivorna och kontrollera att det går lätt, att beläggen är ok och skivorna fina, samt en allmän koll under bilen.

Därefter tar jag in alla hjul som ska monteras, kollar mönster och skick samt rotationsriktning och placerar ut dem på sina platser, monterar och drar med lägsta moment, därefter kollar lufttrycket, sänker ner och går en vända igen och efterdrar.

Har gjort likadant på alla våra egna, grabbarnas och andras bilar otaliga gånger sedan säkert 15-20 år sedan jag skaffade lyften, så detta är första gången det klickat.
Bra att det var min egen bil och att jag körde själv när det hände.
Fruns Dodge råkade ut för löst hjul minst 2 gånger så jag fick rycka ut och dra åt.
Första gången trodde jag nog jag glömt dra åt. Andra gången tvingade frun (som aldrig glömmer) mig att dra alla hjul en vända till. Jodå...5 mil hemifrån sitter vä fram helt löst igen.
Väl hemma i verkstaden kollas fälg och nav. Borstas ren med stålborste. Rena släta ytor. Fina bultgängor.
?? & !!
Börjar fundera om navytan är rostig trots att den verkligen inte ser ut så. Visst , ytan är brun men ser ut som tunnt i ytan bara. Men när jag börjar mejsla ytan så släpper rost i helt släta skivor. Minst en mm in till ren metall.
Så man tyckte man var duktig som stålborstade av nav och fälg ibland men det var uppenbarligen slarv ändå.

Mikael_L
Tokslut Tokslut skrev:
Vill man tvätta bilen i maskin och inte bryr sig om borstar på lacken hade jag valt ett abonemang, det blir riktigt billiga tvättar då
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja jag fundera faktiskt lite på abonnemang, men jag får se vad det blir.
Det blev tvättabonnemang på glimra.

De hade drive just nu, 2 första månaderna 149 kr/ månad (och bindningstid i 2 månader, dvs minst 300kr)
8 tvättar per månad ingår, jag får se om jag ens kommer tvätta mer än 2ggr per månad, jag tvivlar, jag har ju lite annat att göra än hänga vid tvättstationen.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag var säker på att jag efterdragit alla hjulen men uppenbart missat vänster framhjul, är första gången i mitt liv som bilägare att uppleva detta, förhoppningsvis sista,
Men det kan faktiskt också vara så att du hade fått in något litet skräp mellan fälg och nav, som orsakade detta.
Men det viktiga var ju att du upptäckte det i god tid, så det inte hände något tråkigare.

Jag har haft en bil i mitt liv som var lite underlig i just att den själv skruvade loss hjulmuttrarna (eller skruvarna, jag minns inte vilket det var).
Så just med den hände det flera ggr att jag började höra tecken på att något hjul satt löst och jag fick gå och kolla vilket och dra åt. Aluminium-fälgar, om någon undrar.

Sen har jag väl varit med någon enstaka gång i övrigt att ett hjul blivit lite löst, antagligen eget slarv de gångerna. Men har man plöjt 60.000+ mil bil i sitt liv så blir det ju att man till sist varit med om det mesta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.