nino nino skrev:
Kan kanske vara en äldre version av bt som inte har stöd längre?
Så är det på min Parrot handsfree

Ska prova få dit en ledramp på Kian i helgen, undra om man kan tjuva ström som vanligt på en -10?

LED-ramp och monteringsdetaljer på passagerarsätet i en bil, redo för installation på en Kia.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

nino nino skrev:
Ska prova få dit en ledramp på Kian i helgen, undra om man kan tjuva ström som vanligt på en -10?

[bild]
Sas att det absolut inte skulle gå på en BMW pga canbus.
Det funkade utmärkt.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Sas att det absolut inte skulle gå på en BMW pga canbus.
Det funkade utmärkt.
Ja jag menade så klart signal men det kanske ni fattade 🙂

nino nino skrev:
Ja jag menade så klart signal men det kanske ni fattade 🙂
Var det jag menade oxå.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Kan nån förklara för mig hur en parkeringsvärmare funkar.

Det jag tänker på är hur värmer den kupén i de bilar som har den funktionaliteten? Jag kan förstå hur den värmer motorn (värmer kylvätskan) men hur fås uppvärmningen i kupén? Slår det på fläkten i bilen, ger det isåfall nån större uppvärmning? Eller är det nåt annat påfund?

I vår värmer den kylvätskan och cirkulerar den genom värmepaketet. Styrs helt av klimatanläggningen i bilen.

J
DennisCA DennisCA skrev:

Det jag tänker på är hur värmer den kupén i de bilar som har den funktionaliteten? Jag kan förstå hur den värmer motorn (värmer kylvätskan) men hur fås uppvärmningen i kupén? Slår det på fläkten i bilen, ger det isåfall nån större uppvärmning? Eller är det nåt annat påfund?
Finns två typer, vattenvärmare och enbart luft. Vatten värmer kylvattnet, och tror jag med det kan kupen värmas. Vissa tror jag dock inte går att ha igång samtidigt med motorn, då flödet är ett annat i kylvattnet.

Värmarna har en ganska kort livstid i timmar, men de går också väldigt få timmar. En lastbil man bor i, en husbil eller en båt som används mycket kan slita ut en brännare. En personbil lär den hålla livet ut. Det går att byta vissa delar i brännaren, men oftast byter man hela brännaren.

Utsläppen från brännarna är troligen inte speciellt miljövänliga, det är en rätt okontrollerad förbränning.

Jag skulle personligen hellre köpa en riktig tysk brännare på skroten än en kinabrännare på aliexpress. Trots allt är det eld och bränsle inblandat. Jag micklade med en brännare (äkta tysk eberspächer) i en bubbla för massor av år sen (när jag hade den som bruksbil vintertid). Det var nåt fel på bränsletillförseln och när den tände blev det "en jä-la smäll"... Men den gav underbar värme när jag väl fick rätsida på den...

Vissa bilar är man tvungen att ställa spjällen i kliman innan man stänger av bilen för att få "rätt effekt" från parkeringsvärmaren, vilka bilar det är har jag ingen aning om

DennisCA DennisCA skrev:

På min A6a värmer den kylvätskan, men inte hela volymen, det sitter en ventil som kan styras där man antingen prioriterar vattnet i värmepaketet eller det som är i motorn. Därefter körs förstås fläkten för att få ut värmen i kupén. Dieselvärmaren måste vara det bästa som hänt sedan skivat bröd. Man behöver aldrig skrapa rutorna.....

• Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Vissa bilar är man tvungen att ställa spjällen i kliman innan man stänger av bilen för att få "rätt effekt" från parkeringsvärmaren, vilka bilar det är har jag ingen aning om
Typ det jag tänker på också, om jag skulle installera en sån i min Volvo 850 (hittat bensinvärmare på skroten, webasto) så finns det då nån funktion så det lägger värmereglaget till max eller måste man göra det manuellt. Lutar mot det senare i en så pass gammal bil.

Beror på om bilen har klimatanläggning eller inte

Du måste ha en vattenpump oxå.

Tokslut Tokslut skrev:
Det gäller alla bilar som har mekaniska omkopplare för luftriktningen. Det gäller även mer avancerade bilar om inte värmaren är integrerad i bilens dator.

Isakare Isakare skrev:
Beror på om bilen har klimatanläggning eller inte
Och om värmaren är kopplad till bildatorn. En eftermonterad kinavärmare lär inte kommunicera så mycket med bilens klimatanläggning?

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Tror det ska vara några relän med i bilden för att kicka igång fläkten, alltså om man använder en sån Kina brännare.
Förmodligen ett som bryter kontakten mellan bilen och fläkten och en som skickar på ström efter första reläet, eller nåt sånt.
Är lite sugen att prova, verkar vara dåligt med Kior på skroten med brännare.
Anabint har en elektrisk som många sätter i Bmw f10/f11. Vet inte riktigt om jag kan parkera bilen med tillgång till el

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.