1 203 942 läst ·
17 141 svar
1204k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Kan nån förklara för mig hur en parkeringsvärmare funkar.
Det jag tänker på är hur värmer den kupén i de bilar som har den funktionaliteten? Jag kan förstå hur den värmer motorn (värmer kylvätskan) men hur fås uppvärmningen i kupén? Slår det på fläkten i bilen, ger det isåfall nån större uppvärmning? Eller är det nåt annat påfund?
Det jag tänker på är hur värmer den kupén i de bilar som har den funktionaliteten? Jag kan förstå hur den värmer motorn (värmer kylvätskan) men hur fås uppvärmningen i kupén? Slår det på fläkten i bilen, ger det isåfall nån större uppvärmning? Eller är det nåt annat påfund?
Finns två typer, vattenvärmare och enbart luft. Vatten värmer kylvattnet, och tror jag med det kan kupen värmas. Vissa tror jag dock inte går att ha igång samtidigt med motorn, då flödet är ett annat i kylvattnet.DennisCA skrev:
Värmarna har en ganska kort livstid i timmar, men de går också väldigt få timmar. En lastbil man bor i, en husbil eller en båt som används mycket kan slita ut en brännare. En personbil lär den hålla livet ut. Det går att byta vissa delar i brännaren, men oftast byter man hela brännaren.
Utsläppen från brännarna är troligen inte speciellt miljövänliga, det är en rätt okontrollerad förbränning.
Jag skulle personligen hellre köpa en riktig tysk brännare på skroten än en kinabrännare på aliexpress. Trots allt är det eld och bränsle inblandat. Jag micklade med en brännare (äkta tysk eberspächer) i en bubbla för massor av år sen (när jag hade den som bruksbil vintertid). Det var nåt fel på bränsletillförseln och när den tände blev det "en jä-la smäll"... Men den gav underbar värme när jag väl fick rätsida på den...
På min A6a värmer den kylvätskan, men inte hela volymen, det sitter en ventil som kan styras där man antingen prioriterar vattnet i värmepaketet eller det som är i motorn. Därefter körs förstås fläkten för att få ut värmen i kupén. Dieselvärmaren måste vara det bästa som hänt sedan skivat bröd. Man behöver aldrig skrapa rutorna.....DennisCA skrev:
Typ det jag tänker på också, om jag skulle installera en sån i min Volvo 850 (hittat bensinvärmare på skroten, webasto) så finns det då nån funktion så det lägger värmereglaget till max eller måste man göra det manuellt. Lutar mot det senare i en så pass gammal bil.Tokslut skrev:
Det gäller alla bilar som har mekaniska omkopplare för luftriktningen. Det gäller även mer avancerade bilar om inte värmaren är integrerad i bilens dator.Tokslut skrev:
Och om värmaren är kopplad till bildatorn. En eftermonterad kinavärmare lär inte kommunicera så mycket med bilens klimatanläggning?Isakare skrev:
Tror det ska vara några relän med i bilden för att kicka igång fläkten, alltså om man använder en sån Kina brännare.
Förmodligen ett som bryter kontakten mellan bilen och fläkten och en som skickar på ström efter första reläet, eller nåt sånt.
Är lite sugen att prova, verkar vara dåligt med Kior på skroten med brännare.
Anabint har en elektrisk som många sätter i Bmw f10/f11. Vet inte riktigt om jag kan parkera bilen med tillgång till el
Förmodligen ett som bryter kontakten mellan bilen och fläkten och en som skickar på ström efter första reläet, eller nåt sånt.
Är lite sugen att prova, verkar vara dåligt med Kior på skroten med brännare.
Anabint har en elektrisk som många sätter i Bmw f10/f11. Vet inte riktigt om jag kan parkera bilen med tillgång till el