1 107 864 läst ·
15 450 svar
1108k läst
15,5k svar
Allt om bilen
Ok lite otydligt uttryckt av mig. Jag menar att han har säkert en glasförsäkring som han använt för att betala bytet av vindrutan. Oftast brukar det ingå nya lister också om man använder sin försäkring. Det beror dock på vilken bilmodell det är. Då kan han dessutom anmäla att han inte är nöjd med resultatet till sitt försäkringsbolag. Dom flesta bilglasföretagen är betydligt mer samarbetsvilliga om försäkringsbolaget kontaktar dom.K Kurtivan skrev:
Nån undrade vad man kunde göra med en iCarsoft eller liknande jämfört med att bara se felkoder via OBD.
Den gamla Lexusen har stått orörd i 2 månader, och känndes lite vissen när jag åkte en sväng här om dagen.
Tog fram iCarsoften nu och kollade lite, hade ett helt gäng felkoder på lite gott o blandat.
Problem var nog just bara att den stått ett tag, efter kört en runda inspirerat så motorn fick jobba, gick den fint igen.
Alla koder utom en på avgascirkulation försvann, troligtvis stopp i EGR ventilen.
Men jag knappade runt lite, förutom att se värden på allt, givare, motorer mm finns aktiveringstester på i princip allt.
Bara för motorstyrboxen finns 5 sidor aktiveringstest (1 sida på bilden)
Misstänker jag tex fel på en spridare, kan jag aktivera den, även köra bränslepumpen och dess hastighet (direktinsprutning)
Alltså se spridaren live om jag plockat ur den.
Finns även en test som minskar och ökar bränslemängden genom spridarna från börvärdet, under testen kan man läsa av alla motorvärden som tex lambda mm.
Varje cylider går att se separat, typ, Aha, 4an skiljer sig från de andra, då kollar jag komp, stift, spridare på den.
Som sagt, det är mer än felkoder.
Den gamla Lexusen har stått orörd i 2 månader, och känndes lite vissen när jag åkte en sväng här om dagen.
Tog fram iCarsoften nu och kollade lite, hade ett helt gäng felkoder på lite gott o blandat.
Problem var nog just bara att den stått ett tag, efter kört en runda inspirerat så motorn fick jobba, gick den fint igen.
Alla koder utom en på avgascirkulation försvann, troligtvis stopp i EGR ventilen.
Men jag knappade runt lite, förutom att se värden på allt, givare, motorer mm finns aktiveringstester på i princip allt.
Bara för motorstyrboxen finns 5 sidor aktiveringstest (1 sida på bilden)
Misstänker jag tex fel på en spridare, kan jag aktivera den, även köra bränslepumpen och dess hastighet (direktinsprutning)
Alltså se spridaren live om jag plockat ur den.
Finns även en test som minskar och ökar bränslemängden genom spridarna från börvärdet, under testen kan man läsa av alla motorvärden som tex lambda mm.
Varje cylider går att se separat, typ, Aha, 4an skiljer sig från de andra, då kollar jag komp, stift, spridare på den.
Som sagt, det är mer än felkoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äntligen ok att montera LEDljus på gamla bilar (godkända modeller iaf.)
https://www.mestmotor.se/automotors...GZy70aOpWr6L54eUNA_aem_SCOhcIdyNsLSLRJF3R3pCg
https://www.mestmotor.se/automotors...GZy70aOpWr6L54eUNA_aem_SCOhcIdyNsLSLRJF3R3pCg
Allvetare
· Östergötland
· 4 325 inlägg
OT men stör mig enormt på att de blandar ihop strålkastare och ljuskälla (benämnt "lampa" i artikeln) i var och varannan mening.Tokslut skrev:
Men mer on topic, detta torde väl även gälla MC? För min har direkt uselt ljus...
Kolla Osram alt. Philips hemsidor, du behöver ju skriva ut ett godkännande därifrån iaf.S Styrman_jansson skrev:
Det är inte bara att skriva in det på en lista om jag förstått det rätt, utan det måste typgodkännas för varje enskild modellkod i varje enskilt land. Så det lär inte vara aktuellt för annat än (ett förvisso redan imponerande stort) urval av bilmodeller så länge reglerna är som de är.Tokslut skrev:
Dessa typgodkända lampor har för övrigt funnits sedan hösten 2023.
Allvetare
· Östergötland
· 4 325 inlägg
Philips verkar ha;Tokslut skrev:
https://www.hova.com/h4-ledkonvertering-led-lampor-philips-ultinon-pro6000-boost/
åfan, trodde nog att det var ljuselementet som kräve godkännande här utan att direkt tänkaC cpalm skrev:Det är inte bara att skriva in det på en lista om jag förstått det rätt, utan det måste typgodkännas för varje enskild modellkod i varje enskilt land. Så det lär inte vara aktuellt för annat än (ett förvisso redan imponerande stort) urval av bilmodeller så länge reglerna är som de är.
Dessa typgodkända lampor har för övrigt funnits sedan hösten 2023.
Hittar INGEN E-klass där hellerS Styrman_jansson skrev:
https://acc.philips.com/content/dam..._Boost_compatibility_list_A4-EN_2024_0212.pdf
Osram har 5års garanti på deras H4 LED, det får ses som bra
https://www.osram.se/ecat/LED-lampor-Bilbelysning-Fordon/se/sv/GPS01_3574187/
https://www.osram.se/ecat/LED-lampor-Bilbelysning-Fordon/se/sv/GPS01_3574187/
Jaha det är kanske därför jag mötte en Volvo V70 typ mk1 (såg nu bara de grovaste linjerna) med halvljus som gjorde jag nästan höll på att köra i diket, LED lamporna är underbara...
Redigerat:
Ja det vore det rimliga, men jag tror kruxet är att ECE-specarna som ställer upp kraven för en godkänd utbytesdel inte är funktionella, utan väldigt specifika med att det skall vara just en glödlampa. Så det går inte att tillverka en LED-lampa som uppfyller de kraven och då måste det typgodkännas.Tokslut skrev:
