A AndersS skrev:
Den 480 modellen tillhör deras 400-sortiment och ursprung i Holland, fanns tillsammans med deras 300-modeller, vill påstå att det kommer från DAF-sidan. Jodå det har man sett ett antal rulla på vägarna.
Tror att de hade Renault-motorer.
Ja jag har också ett sådant minne att den skulle varit byggd av Daf och hade Renaultmotor. I Sverige har jag sett ett antal. Men jag tror inte jag sett en enda i Finland trotts att dom uppenbarligen finns här. Den fanns ju också med turbomotor eller hade dom alla det?

Tycker det är synd att den var så dåligt byggd för det var ju en rolig o snygg bil när den fungerade.

Men hela 400 och 300 serien var ju ganska dåliga. Fast 300 med Volvomotor var väl ok.
 
Jag byggde en jigg för att mäta toe på saaben, det är ungefär som ett stort skjutmått. Man lägger det under bilen på framsidan av hjulen samt baksidan, mäter mot den yttersta delen av fälgen. Mellan mätningarna tar man bort det och mäter avståndet mellan de två bitarna.

Lite bökigt är det att mäta, sen måste man hela tiden tänka på att det kan flexa så man ska försiktig med kraften man applicerar.

Hemmagjord jigg för att mäta tå-in på bilhjul, byggd med trä och metall på en arbetsbänk i ett verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med stållinjal och makroläge fotar jag avståndet.

Framsidan:
Närbild av en stållinjal bredvid en träbit, med makroläge fotograferas måttet som visar strax över 86 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Baksidan:
Närbild av en stållinjal som mäter avståndet mellan två bitar på en huggmall, mätningsområdet är mellan markeringarna 84 och 86 millimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Knappt nån skillnad, inte toe-out men nån tiondel från raka hjul. Saab säger det ska vara 2mm toe-in, +-1mm

Jag ska mäta några omgångar så jag får ett medelvärde.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Jag byggde en jigg för att mäta toe på saaben, det är ungefär som ett stort skjutmått. Man lägger det under bilen på framsidan av hjulen samt baksidan, mäter mot den yttersta delen av fälgen. Mellan mätningarna tar man bort det och mäter avståndet mellan de två bitarna.

Lite bökigt är det att mäta, sen måste man hela tiden tänka på att det kan flexa så man ska försiktig med kraften man applicerar.

[bild]

Med stållinjal och makroläge fotar jag avståndet.

Framsidan:
[bild]

Baksidan:
[bild]

Knappt nån skillnad, inte toe-out men nån tiondel från raka hjul. Saab säger det ska vara 2mm toe-in, +-1mm

Jag ska mäta några omgångar så jag får ett medelvärde.
Jag har en mätsticka jag tillverkade för många år sen, justerbar i höjd o bredd.
Ställer in höjden på navet, ställer stickan bakom hjulen och justerar in lämplig bredd för att komma åt.
Sätter dit 2 tejpbitar och ritar ett kyss, det vågräta för att mäta på samma höjd.
Rullar bilen framåt så hjulen snurrar ett halvt varv kollar.
Som synes stod den framvagnen väldigt fel.
En hemgjord justerbar mätsticka placerad på ett garagegolv med spår av däckmärken och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Justerbar mätsticka av metall med två skruvar, placerad på marken. Används för att ställa in höjden på navet och justera bredden bakom hjulen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En mätsticka används för att mäta framvagnsinställningar på ett bilhjul, där stickan är placerad vid hjulnavet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett bildäck med en tejpbit och en penna som pekar mot en markering på tejpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord mätsticka mot ett bilhjul med två tejpbitar fästa på däcket, en stålspets pekar mot däcket för att justera framvagnsinställningen i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller en mätsticka mot ett däck med fastsatt tejp. Handen ritar ett streck på tejpen för att markera nivå och justera bredd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
galento
N Niq skrev:
Ja jag har också ett sådant minne att den skulle varit byggd av Daf och hade Renaultmotor. I Sverige har jag sett ett antal. Men jag tror inte jag sett en enda i Finland trotts att dom uppenbarligen finns här. Den fanns ju också med turbomotor eller hade dom alla det?

Tycker det är synd att den var så dåligt byggd för det var ju en rolig o snygg bil när den fungerade.

Men hela 400 och 300 serien var ju ganska dåliga. Fast 300 med Volvomotor var väl ok.
Hade en 343 för längesen , variatorskivorna på bakaxen lossnade vill jag minnas. Tror det var en liten Renaultmotor 1,4 🤔🤔 ?
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
galento galento skrev:
Hade en 343 för längesen , variatorskivorna på bakaxen lossnade vill jag minnas. Tror det var en liten Renaultmotor 1,4 🤔🤔 ?
Remjohan kallades den väl? Som alltid skrek när remmarna började slira. B14 hette motorn om jag kommer rätt ihåg. Det var väl 360 som hade Volvomotor? Med manuell låda så fungerade den ganska bra fast dom rostade en del.
 
T
Jag hade en 340 och en 360 som isbilar när jag var yngre, minns jag rätt var 2 liters motorn volvos i 360n å renaults i 340n, minns inte om den va 1,6 eller var det 1,4?🤔

Edit: 360 var en remjohan jag hade(värdelös som isbil), 340 manuell
 
N Niq skrev:
Remjohan kallades den väl? Som alltid skrek när remmarna började slira. B14 hette motorn om jag kommer rätt ihåg. Det var väl 360 som hade Volvomotor? Med manuell låda så fungerade den ganska bra fast dom rostade en del.
På västkusten kallades den Rembrandt, då den såldes av lokala Volvohandlaren Brandts Bil.

/Höghus
 
  • Gilla
  • Haha
Intet och 3 till
  • Laddar…
B19 och senare B200 hette motorn i 360.
340 hade en 1,4 liters stötstångsmotor från Renault.
Samma motor fanns även i Ford Escort LX, den som tillverkades i Brasilien, och givetvis i en massa Renaultbilar.
440/480 hade en 1,7 liters Renaultmotor på 95, eller 120 hk med turbo.
Volvo hade egen motorstyrning som gjorde att den gick sämre än samma motor i tex Renault 19, hållbar motor om man bara bytte kamrem.
Bekant som aldrig bytt kamrem på sin 440 fick byta topplock när den gick av vid 21" mil. Jäkla skitbil annars, mycket elfel, svårmekad, 480 Turbo var en katastrof.
Enda bilmodell jag känner till där instrumentpanelen med tiden säckar ihop på mitten och spricker, den var tillverkad av plastklädd pappkartong.

Själv haft flera 340/360, men ingen remjohan, som sagt, kul på isen.
 
  • Haha
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Jag hade en gammal 360 ett kort tag. ”Maxutrustad” med taklucka, metallic och extraljus, centrallås, stereo, alufälgar mm. Inget fungerade som det skulle. Takluckan läckte, lacken sliten, extraljusen lyste inte, fälgarna repade sönder däcken och en dörr gick bara att öppna från insidan.

Sålde bilen för betydligt mer än jag köpte den för. Fick betalt kontant med en packe väl begagnade sedlar i små valörer.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Volvo 340 hade väl även bladfjädrar bak :D
 
Tillbringade en stor del av gårdagen med att försöka få ordning på äldste sonens flickväns Volvo V50 06:a som dragits med konstiga elfel en tid samt lysande ABS och tillhörande motorlampa.
För ett par veckor sedan släckte jag alla felkoder och bytte ABS-givare vänster fram där VIDA indikerade fel men ABS-lampan tändes omgående och motorlampan följdriktigt strax efter.

Igår lade jag ner mer tid på den och plockade rent så jag kom åt ABS-enheten och därifrån testade kablaget, ingen kontakt.
Visade sig att kablaget var av där kabeln går genom innerskärmen till hjulhuset och skavs sönder mellan plåt och plastinnerskärmen, tydligen ett känt problem.

Lagade kabeln och passade samtidigt på att spreja kontaktstycket till ABS-enheten med WD40.
Plockade också ner ECM-enheten och gjorde ren alla kontaktstycken, likadant med kontakter till dörrarna, trottelenheten, alla jordpunkter samt bytte ut mittkonsollen till bättre begagnad från skroten.
Mittkonsollen har krånglat för dem med spökfel i AC:ns styrning och även andra knappar som krånglat.

Och banne mig, fick allt att funka igen!
Åtminstone tills vidare. Ju mer jag meckar med den inser jag att det enda som är Volvo på den där generationen är motorn och emblemen, resten är Fords skräp med ogenomtänkta konstruktioner och korkat tänk.
Tror att just S40 och V50 som kom 2004 var den första bil som Volvo släppte efter att Ford köpte och deras ekonomer ramlade in och snålade sönder produkterna.

Nu ska väl sägas att den gått 31000 mil och är 18 år gammal så lite krämpor är väl tillåtna, men vissa saker i konstruktionen är idiotiska.
 
  • Gilla
hapazard och 4 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Ja jag har också ett sådant minne att den skulle varit byggd av Daf och hade Renaultmotor. I Sverige har jag sett ett antal. Men jag tror inte jag sett en enda i Finland trotts att dom uppenbarligen finns här. Den fanns ju också med turbomotor eller hade dom alla det?

Tycker det är synd att den var så dåligt byggd för det var ju en rolig o snygg bil när den fungerade.

Men hela 400 och 300 serien var ju ganska dåliga. Fast 300 med Volvomotor var väl ok.
400 seriens enda relation till DAF eller 300 serien var att de tillverkades i Born.
 
Volvo gjorde ju en grej i reklamen att 300-serien hade en de-Dion bakaxel.


Svartvit reklambild med en upphängd Volvo 343 från undersidan, rubriken "Väghållningens hemlighet" och beskrivning av de-Dion bakaxelns fördelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag undrar om man kan se i volvos VIN nummer om en V70 har elektroniskt gasspjäll eller gammaldags vajer? Det började komma i -99 så bilar där kan ha båda.
 
Många ggr inte exakt utan volvos katalog bygger på att man får kolla motornummer också. Ska vara att åf får in motornummer info automatiskt då och sållar direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.