672 351 läst · 10 436 svar
672k läst
10,4k svar
Allt om bilen
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 799 inlägg
Aldrig hört om att det fanns EU-krav på 3000mils oljebytesintervall, kan man läsa mer om det någonstans?
Toyota kör väl fortfarande 1500mil på det mesta?
Passat GTE vi körde innan hade också 1500mil.
Toyota kör väl fortfarande 1500mil på det mesta?
Passat GTE vi körde innan hade också 1500mil.
Medlem
· Västernorrland
· 10 783 inlägg
Problemet med lågfriktion och långa bytesintervaller var att det fanns egentligen inga oljor som klarade detta i början. De klarade 3000mil men inte 3010 mil typ och alla vet ju hur det är. Service bokas först när varningarna står som spön i backen och då har bilen hunnit gå 3500mil. Sen har de inte tid på verkstan förrän om tre veckor och vips så har den gått 4000 mil........Sen har det såklart förbrukats lite olja så de i verkligheten kanske åker omkring med 2-3 liter olja som koksar mer och mer.........
Hur nog är det här med olja?
Volvon vill ha 0w30, har 5w30 hemma och kör på det just nu.
Bytte olje innan vi tog en tripp i Europa och har väl kört 5-600mil nu.
Som jag fattar det så är 0-30 mer lättflytande i kyla, vilket kanske är bra då det kan bli -20 i flera dagar
Volvo D5
Volvon vill ha 0w30, har 5w30 hemma och kör på det just nu.
Bytte olje innan vi tog en tripp i Europa och har väl kört 5-600mil nu.
Som jag fattar det så är 0-30 mer lättflytande i kyla, vilket kanske är bra då det kan bli -20 i flera dagar
Volvo D5
Verkar variera mellan olika motorer. Ford brukar vara ganska känsliga för att få rätt olja. Annars så börjar dom förbruka olja om man har för tunn olja. Volvos egna motor verkar inte vara så känslig om tror vad folk skrivit. Men jag skulle vara ganska noga med att inte sätta i för tjock olja när det är en turbomotor..nino skrev:
Sen vet jag inte hur stor skillnad det är i praktiken mellen 0-30 och 5-30.
Tror det är viktigare att den uppfyller övriga kvalitetskrav.
Ju lägre viskositet desto mera lättflytande
Medlem
· Västernorrland
· 10 783 inlägg
fast det säger ju inte så mycket eller så har du inte så ny bil? En modern bil kan vara väldigt petig med olja beroende på typ. Finns bara olja händer ju inget så men man ser kanske "resultat" om man har bilen länge.....DennisCA skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 783 inlägg
Volvo är lite speciella för de använder en vanlig A5/B5 olja med 0W30. Många andra kör C3 oljor och där är det vanligare med 5W30. Många menar på att ingen dödlig kommer någonsin märka nån skillnad om man kör C3 olja istället. C3 är låg askhalt. A5/B5 högre.
Om handboken säger 0-30 helsyntet så är det väl den som är korrekt. Sen är det knappast hela världen om du går upp eller ner lite. Iaf inte på en Volvomotor.nino skrev:
Ford med remmarna i oljebad lär man visst behöva vara riktigt noga med kvalitet, viskositet och tillverkare.
Jo är väl så...
Tänkte att jag byter innan kylan slår till på riktigt och byter till 0w-30
Köpte 10l på Amazon för lite över 300:-, men det var 5-30, så ett extra oljebyte blir ju inte några stora pengar
Tänkte att jag byter innan kylan slår till på riktigt och byter till 0w-30
Köpte 10l på Amazon för lite över 300:-, men det var 5-30, så ett extra oljebyte blir ju inte några stora pengar