F
J JohanLun skrev:
Halvledarbristen under covid kan fylla en egen tråd, jag tror inte det var slarv. Snarare ett otroligt jobb från både inköp och rod om man lyckades att hålla produktionen igång.

Att byta från en cpu familj till en annan är inget litet jobb. Att konstruera en styrenhet i ett fordon kostar inte några få miljoner utan det är flera tiotals miljoner. Om det är något mer komplext system. Byta cpu är rätt nära nykonstruktion.
Inköps kompetens och kapacitet varierar nog.

Jag har inte en aning, det är inte mitt kompetensområde men det var omdesignat för nya processorer under pandemin, med ytterst begränsade resurser och med i sammanhanget korta ledtider. Men jag antar att det varierar med processorkomplexitet mm.

Det är kontinuerligt omdesign för ”obsoleta” Komponenter och även där har inköp ett ansvar. Det är inte så att en tillverkare plötsligt bestämmer att en komponent går ur produktion om 3 veckor.

RoTe RoTe skrev:
Ja ibland blir dom dåliga på insidan och dom är ju limmade... Men det går att dela med mycket vilja och rätt teknik. Säljs ofta eftermarknads"glas" relativt billigt till populära bilmodeller.
Här var plasten mjölkig genom, man ser ju om det är en bit klar plast mellan in och utsida.

P
RoTe RoTe skrev:
Ja nåt annat har jag väl inte sagt hoppas jag. Pratade om de nyare tågen som har datorer som är omöjliga att få tag i idag.
Men de nya pågatågen går ju? När det inte går är det pga signalfel, spårfel, personalbrist, spårspring och självmord?

En släkting kör och de står stilla bara pga det, hon har inte haft problem med lok ännu. Eller det blir väl problem med loken när strömmen försvinner, men de får ju starta om manuellt då tydligen.

F
13th Marine 13th Marine skrev:
Här var plasten mjölkig genom, man ser ju om det är en bit klar plast mellan in och utsida.
Hur är det tekniskt möjligt att PC blir mjölkig rakt igenom?

RoTe
Rkarlsson skrev:
Men de nya pågatågen går ju? När det inte går är det pga signalfel, spårfel, personalbrist, spårspring och självmord?

En släkting kör och de står stilla bara pga det, hon har inte haft problem med lok ännu. Eller det blir väl problem med loken när strömmen försvinner, men de får ju starta om manuellt då tydligen.
Men jag pratar inte om dom nya pågatågen! Jag menar dels generellt men det gäller främst Öresundstågen och äldre Reginatågen. Dessa tåg frångick järnvägsstandard att bromsa med luft och använder istället datorer till att styra bromsarnas tillsättning och lossning. För att inte tala om alla andra datorer som krävs för övriga system i tågen.

Att den svenska järnvägen generellt är pissdålig hör inte till denna diskussion.

G
Som jag förstått det så verkar autosol krom glans / metal polish mest på kemsik väg, och innehåller inte några större mängder slipmedel. För plast finns autosol acrylic polish. Har inte testat annat än metallvarianten på metall, så vet inte hur någon av dem fungerar på plast.

F fsn skrev:
Hur är det tekniskt möjligt att PC blir mjölkig rakt igenom?
Pass, jag komme bara ihåg det som att hela plasten var dålig och inte bara insidan.

Tänkte på det här med nytt o gammalt när jag satt och slösurfade på ett båtforum.
Första tråden jag läste hade ägaren problem med att en cylinder på en 2T motor misstände, de hade köpt motorn ny 1979, detta var första felet på 45 år !!!

Nästa tråd var en några år gammal modern 4T motor som dog efter en stunds lugn körning. Troliga felet var stopp i bränslekylningen innan VST:n.
Vad detta betyder vet jag inte, men kommer denna motor fungera om 45 år ??

Jag är själv sugen på en 4T motor, mest för ljudnivån och även förbrukningen.
Men ju mer jag läser, tänker jag att min 34 år gamla 2T nog får hänga på aktern en stund till.
Lägga ut 120.000:- för att spara 50-100 liter soppa per sommar och kanske få en massa konstiga problem känns inte aktuellt.

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
En kompis är marinmeck, 4t tändstiften är valigtvis ett helvete att få ut tydligen. Sist jag höll i en utombordare var på 90-talet och då byggdes den om till långrigg på en gräsmatta 🤯

• Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
P
RoTe RoTe skrev:
Men jag pratar inte om dom nya pågatågen! Jag menar dels generellt men det gäller främst Öresundstågen och äldre Reginatågen. Dessa tåg frångick järnvägsstandard att bromsa med luft och använder istället datorer till att styra bromsarnas tillsättning och lossning. För att inte tala om alla andra datorer som krävs för övriga system i tågen.

Att den svenska järnvägen generellt är pissdålig hör inte till denna diskussion.
Men då diskuterade vi olika.

Jo det tillhör tågfrågan, det är järnvvägens fel att tågen i skåne inte går. Det kan du inte komma ifrån, det är trafikverkets fel till 100% ;)
Och skånetrafikens rövhattar på trafikledningen såklart =)

Gå in och se deras tramsvideor på skånetrafiken får du se vad det handlar om.

Ligger och byter olja under Lexusen.
Här är en omtänksam sak som ofta saknas på bilar idag, eller sitter idiotiskt till.
En kran, en slanganslutning och ett hål i plasten under, så enkelt.

Senaste BMWn hade en plastskuv med spår, men det gick inte att komma åt med en mejsel, skruven var lång och gick trögt hela vägen, svår att uppfatta om den var i botten. Kylarvätskan rann efter armarna när man skruvade.
Närbild på oljekran och slanganslutning under en Lexus, omgivna av mörk plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Har även kran på RAMens kylare, men vågade inte använda den 😚Spricker den blir det så jävla dyrt

• Wow
Isakare
  • Laddar…
Tänkte inte på att sommar hjulen har ett helt annat ET/bredd när jag körde upp på min ramp utmätt med vinterhjulen.
Närbild av ett sommarhjul på en bil som står på en ramp, med en träregel och metallbeslag under hjulet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
N
Isakare Isakare skrev:
Ligger och byter olja under Lexusen.
Här är en omtänksam sak som ofta saknas på bilar idag, eller sitter idiotiskt till.
En kran, en slanganslutning och ett hål i plasten under, så enkelt.

Senaste BMWn hade en plastskuv med spår, men det gick inte att komma åt med en mejsel, skruven var lång och gick trögt hela vägen, svår att uppfatta om den var i botten. Kylarvätskan rann efter armarna när man skruvade.
[bild]
Det var väldigt många som blev förvånade när jag upplyste dom att Volvos B21 hade en avtappningskran till kylarvätskan. Om jag kommer rätt ihåg så fanns den på B23 och B30 också. Kommer inte ihåg hur det var med B230.

• Gilla
HSP
  • Laddar…
N Niq skrev:
Det var väldigt många som blev förvånade när jag upplyste dom att Volvos B21 hade en avtappningskran till kylarvätskan. Om jag kommer rätt ihåg så fanns den på B23 och B30 också. Kommer inte ihåg hur det var med B230.
De fanns på B18/B20/B30 då var det "vingar" på nippeln, på B21/B23/B230 var det "sexkantig" fattning för ringnyckel & med möjlighet att trycka på en slang. Om jag minns rätt det börjar bli några år sedan jag skruvade med dessa...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.