Byggahus.se
Isakare Isakare skrev:
Då är frågan, vad ska man ha för däckstryck ??
Sommarsulorna skiljer sig radikalt från vinterdäcken i originaldimension vilket är 225/45-17.
Fram är det 235/35-19 på 9" fälj.
Bak 265/30-19 på 9,5"
Åtminstone 3kg kanske lite mera tom.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Och inte över 3,5bar om du inte har C-däck. Så inte stort spann.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Sådär då var bulten lös, värma och fila flata sidor så tog jag ut den med en nyckel
En öppen nyckel som används för att lossa en bult på en motor med synliga shims och rostiga delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen kom resten av bultarna ut, nu är alla bytta mot nya bultar och shimsen är justerade
Närbild av maskindelar med nyligen utbytta bultar och justerade shims, omgivna av metallkomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och de gamla
Fyra gamla bultar med varierande rost och slitage samt en bricka på en sliten träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag var tvungen att värma lös den nedre bulten också men kunde inte se så bra, så det blev en ganska komplicerad setup med en spegel och lampa
Närbild på inre mekanism med upplysta bultar, verktyg och shims, och komplicerad ljussättning med spegel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
galento och 6 till
  • Laddar…
Nya bilen kom med blanksvarta fälgar till vinterdäcken, inte den snyggaste kombon på en mattfolierad bil.

Funderar på att måla dem mattsvarta istället, eventuellt med Plastidip, någon som har erfarenhet av det? 🤔
 
RoTe
Jag har testat en kopia av plastidip på fälgar och det blev en katastrof, omöjligt att hålla rent och omöjligt att få bort. Har även testat originalet på en frontspoilerläpp och det var som natt och dag mot kopian. Oklart om det går att få rent från bromsdamm dock.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Ni som kör Tesla hur fungerar det här med olika funktioner i bilarna. Kan ni välja till funktioner och betala en prenumerationavgift till Tesla?
Jag såg just att i Usa och Kanada så kan man prenumerera på Full self driving för 99 dollar i månaden. Gäller det andra funktioner också?
 
D
N Niq skrev:
Ni som kör Tesla hur fungerar det här med olika funktioner i bilarna. Kan ni välja till funktioner och betala en prenumerationavgift till Tesla?
Jag såg just att i Usa och Kanada så kan man prenumerera på Full self driving för 99 dollar i månaden. Gäller det andra funktioner också?
Det finns ju olika optioner på hemsidan, de köper man till, sen är det det som kallas connectivity, dvs internetanslutningen, den kostar 99kr/månad för utökad sådan.
 
  • Gilla
Niq
  • Laddar…
D djac skrev:
Det finns ju olika optioner på hemsidan, de köper man till, sen är det det som kallas connectivity, dvs internetanslutningen, den kostar 99kr/månad för utökad sådan.
Men det är en engångsbetalning för optionerna?

Jag läste att det var funderingar på att Tesla skulle börja inkludera försäkring också i full self drive abonnemanget. Det är mycket möjligt att det bara är lösa rykten jag sett.
 
D
N Niq skrev:
Men det är en engångsbetalning för optionerna?

Jag läste att det var funderingar på att Tesla skulle börja inkludera försäkring också i full self drive abonnemanget. Det är mycket möjligt att det bara är lösa rykten jag sett.
Ja, i Sverige är det så, uppgraderad autopilot respektive FSD, enligt min mening ingenting man köper i Sverige eftersom de är så begränsade, i USA tillåts mycket mer funktionalitet.
 
D djac skrev:
Ja, i Sverige är det så, uppgraderad autopilot respektive FSD, enligt min mening ingenting man köper i Sverige eftersom de är så begränsade, i USA tillåts mycket mer funktionalitet.
Fsd är väl inte tillgängligt i Sverige ännu?
 
D
N Niq skrev:
Fsd är väl inte tillgängligt i Sverige ännu?
Kolla hemsidan, där beskrivs vad som ingår i Sverige, kallas "Total självkörningsförmåga" överallt men innehåller varierar, 77.000kr för väldigt lite.
 
C
D djac skrev:
kallas "Total självkörningsförmåga" överallt men innehåller varierar, 77.000kr för väldigt lite.
"Total självkörningsförmåga"? Jo jag tackar jag, då får man ju bilden av att det bara är att sätta sig i baksätet och knäppa upp en bärs 😂

Det kan ju aldrig vara falsk marknadsföring...
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
D
C cpalm skrev:
"Total självkörningsförmåga"? Jo jag tackar jag, då får man ju bilden av att det bara är att sätta sig i baksätet och knäppa upp en bärs 😂

Det kan ju aldrig vara falsk marknadsföring...
Haha, ja och om man testat det så blir det bara värre.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Kan någon förklara för en obildad vad det är jag läser?
Fick tillbaka bilen från verkstaden efter en hjulinställning pga snedslitna däck.

Detta är protokollet som lämnades ut. Före:
Hjulinställningsprotokoll med före och efter värden, röda markerar avvikelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter:
Färgkodat hjulinställningsprotokoll med värden för toe, camber och caster på en bil, både rött och grönt indikerar justeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De röda som kvarstår efter justeringen, vad innebär dessa? Rätt stor avvikelse från vad värdet borde vara, eller? Allvarligt?
Hur kan det komma sig att man inte får till detta?

Frågan borde givetvis ställts till verkstaden, men jag kunde inte hämta ut den själv och den som hämtade kan och förstår än mindre än jag om bilar.
 
Cambervinklar är då hur hjulen lutar, en positiv camber = hjulens topp lutar utåt från bilen. Negativ = hjulen lutar inåt.

Toe-in är hur mycket framsidan av hjulen pekar inåt, sett ovanifrån. Pekar dom utåt från varandra kallas det toe-out istället.

Caster är hur mycket hjulens axel pekar framåt eller bakåt bortom hjulens mittpunkt. Tänk på hjulen på en shoppingvagn.

Exempel:
Illustration av ett bilhjul med positiv caster-vinkel, axel lutad framåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk illustration av en bilens hjulupphängning med neutral 'caster' vinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration av ett bilhjul med negativ caster-vinkel markerad med en röd linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varför de inte får till vinklarna på caster vet jag inte men det låter ju ganska slarvigt av dom att lämna de sådär.
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.