B Bästerortarn skrev:
Orkar inte, vilka jävla apskaft Seat (eller VAG) är. Ska beställa nya bromsskivor och etiketten med PR-nummer finns inte att hitta någon-jävla-stans i bilen. Inte i reservhjulsbrunnen, inte i motorrummet etc. Och i serviceboken? Nääää! Det som kom med bilen när jag köpte är en typ servicefolder som är tom eftersom jag köpte den innan första service.

Problemet är att på mitt regnr. så får jag förslag på tre olika storlekar/pr-nummer på skivorna bak och tre olika till skivorna fram. Eftersom jag inte har domkraft tillgänglig nu har jag försökt att mäta "utifrån" men det gick i ärlighetens namn sådär. Jag tror att jag kan gissa och använda uteslutningsmetoden men det räcker inte för att vilja chansköpa grejer.

Har läst på en hel del ställen på nätet om många som haft samma problem med att lappen med pr-nummer saknas, tydligen har Seat slutat att klistra fast den i bilen och eftersom serviceböcker numera är digitala så .... Varför underlätta för sina kunder liksom. Men jag ska testa tt svänga förbi en Seat-handlare/verkstad på väg till jobbet i morgon för att få skiten utskriven då jag läst att andra har blivit tvungna att lösa det på det sättet.

Om inte dom vill vara behjälpliga får jag helt enkelt plocka av hjulen och mäta. Fram är inget problem men bak så är två av alternativen 253 resp. 255 mm vilket kan bli kul att mäta.

Ge mig en medkännande klapp på axeln snälla! 😎
Ingen domkraft i bilen?

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Ingen domkraft i bilen?
Nix, den enda domkraften jag har är på landet 63 mil bort. Men i morgon har jag nog tillgång till en. Men att det ens ska behövas liksom.

B Bästerortarn skrev:
Orkar inte, vilka jävla apskaft Seat (eller VAG) är. Ska beställa nya bromsskivor och etiketten med PR-nummer finns inte att hitta någon-jävla-stans i bilen. Inte i reservhjulsbrunnen, inte i motorrummet etc. Och i serviceboken? Nääää! Det som kom med bilen när jag köpte är en typ servicefolder som är tom eftersom jag köpte den innan första service.

Problemet är att på mitt regnr. så får jag förslag på tre olika storlekar/pr-nummer på skivorna bak och tre olika till skivorna fram. Eftersom jag inte har domkraft tillgänglig nu har jag försökt att mäta "utifrån" men det gick i ärlighetens namn sådär. Jag tror att jag kan gissa och använda uteslutningsmetoden men det räcker inte för att vilja chansköpa grejer.

Har läst på en hel del ställen på nätet om många som haft samma problem med att lappen med pr-nummer saknas, tydligen har Seat slutat att klistra fast den i bilen och eftersom serviceböcker numera är digitala så .... Varför underlätta för sina kunder liksom. Men jag ska testa tt svänga förbi en Seat-handlare/verkstad på väg till jobbet i morgon för att få skiten utskriven då jag läst att andra har blivit tvungna att lösa det på det sättet.

Om inte dom vill vara behjälpliga får jag helt enkelt plocka av hjulen och mäta. Fram är inget problem men bak så är två av alternativen 253 resp. 255 mm vilket kan bli kul att mäta.

Klapp! Klapp!
Är det olika ok kan det vara en väg att avgöra vad det är för skivor som gäller. Bara en tanke.

Hur man än ser på saken finns det egentligen bara två sätt att veta vad som är monterat på en beg bil.
  1. Man har antecknat det man själv monterade.
  2. Man mäter själv
Har någon annan varit och skruvat kan man aldrig vara 100% säker.

När det finns olika bromsar att välja på och man måste byta skivor och belägg kan det vara värt att överväga om det går att uppgradera till bättre än man har. Så man vet. Det kan naturligtvis vara enkelt/svårt och billigt/dyrt. Men bättre bromsar är alltid en bra grej...

DennisCA DennisCA skrev:
Jag köpte en tub med ATE bromsfett och jag lade den på båda ställena på rekommendation annanstans, jag tror det blir bra. Tuben var dock ganska stor (180g) så det är nog en livstidstub.
Precis sådant jag menade. Det blir bra det.

O O skrev:
Klapp! Klapp!
Är det olika ok kan det vara en väg att avgöra vad det är för skivor som gäller. Bara en tanke.
Mjo, kanske det men jag har varken kunskap, eller ork att införskaffa mig den kunskapen för att lista ut det den bakvägen.
O O skrev:
Hur man än ser på saken finns det egentligen bara två sätt att veta vad som är monterat på en beg bil.
  1. Man har antecknat det man själv monterade.
  2. Man mäter själv
Har någon annan varit och skruvat kan man aldrig vara 100% säker.
Sant, men i detta fallet är jag säker på att bilen är precis som den kom från fabrik. Förutom oljor, filter etc. förstås. EDIT: men planen är förstås att få dekalen (eller dess innehåll) utskrivet för att sparas.
O O skrev:
När det finns olika bromsar att välja på och man måste byta skivor och belägg kan det vara värt att överväga om det går att uppgradera till bättre än man har. Så man vet. Det kan naturligtvis vara enkelt/svårt och billigt/dyrt. Men bättre bromsar är alltid en bra grej...
Är bättre bromsar verkligen en bra grej? Eller rättare sagt, är bättre bromsar per automatik säkrare om man inte kör som en biltjuv? En obusig bil som inte framförs speciellt offensivt behöver knappast bättre bromsar än original (eller motsvarande). Jag tänker att jag litar på att tillverkaren har specat bilen efter dess förutsättningar.

Och om du med bättre bromsar menar större skivor så ser det inte ut att gå utan att dessutom byta anndra grejer och det tänker jag inte göra. Inte ens om jag hade tänkt behålla den länge hade det känts vettigt.

B Bästerortarn skrev:
Mjo, kanske det men jag har varken kunskap, eller ork att införskaffa mig den kunskapen för att lista ut det den bakvägen.
Såklart. Skall du ändå låta en expert titta på det får du ju svar oavsett.
B Bästerortarn skrev:
Sant, men i detta fallet är jag säker på att bilen är precis som den kom från fabrik. Förutom oljor, filter etc. förstås. EDIT: men planen är förstås att få dekalen (eller dess innehåll) utskrivet för att sparas.
Det är väl troligast i detta fall. När bilen är så pass ny.
B Bästerortarn skrev:
Är bättre bromsar verkligen en bra grej?
Bättre bromsar betyder kortare bromssträcka. Det är alltid bra.
B Bästerortarn skrev:
Eller rättare sagt, är bättre bromsar per automatik säkrare om man inte kör som en biltjuv?
Ja! I extremfallet är bättre bromsar skillnaden mellan liv och död.
B Bästerortarn skrev:
En obusig bil som inte framförs speciellt offensivt behöver knappast bättre bromsar än original (eller motsvarande). Jag tänker att jag litar på att tillverkaren har specat bilen efter dess förutsättningar.
När man kör i 100 och en älg hoppar ut framför bilen är behovet av bromsar exakt samma oavsett om man kör som en biltjuv eller inte. Om bilen har slöaste minsta motorn eller är vråltrimmad spelar ingen roll. Det gäller att få ner farten från 100km/h på samma tid och sträcka för att undvika krock. Det viktiga är bra bromsar med bra belägg och bra däck.
B Bästerortarn skrev:
Och om du med bättre bromsar menar större skivor så ser det inte ut att gå utan att dessutom byta anndra grejer och det tänker jag inte göra. Inte ens om jag hade tänkt behålla den länge hade det känts vettigt.
Jag har inte en aning om/vad det går att förbättra på just din bil. Och än mindre aning om kostnaden är försvarbar. Men jag tycker det är en sak som är värd att kolla upp. Ett generellt råd. För vissa bilar kan en rejäl uppgradering göras till ganska liten kostnad.

Du skrev att det finns 3 olika bromsar fram och 3 olika bak. Såklart vill man ha de bästa. Och undvika de sämsta.

O O skrev:
Såklart. Skall du ändå låta en expert titta på det får du ju svar oavsett.

Det är väl troligast i detta fall. När bilen är så pass ny.

Bättre bromsar betyder kortare bromssträcka. Det är alltid bra.

Ja! I extremfallet är bättre bromsar skillnaden mellan liv och död.

När man kör i 100 och en älg hoppar ut framför bilen är behovet av bromsar exakt samma oavsett om man kör som en biltjuv eller inte. Om bilen har slöaste minsta motorn eller är vråltrimmad spelar ingen roll. Det gäller att få ner farten från 100km/h på samma tid och sträcka för att undvika krock. Det viktiga är bra bromsar med bra belägg och bra däck.

Jag har inte en aning om/vad det går att förbättra på just din bil. Och än mindre aning om kostnaden är försvarbar. Men jag tycker det är en sak som är värd att kolla upp. Ett generellt råd. För vissa bilar kan en rejäl uppgradering göras till ganska liten kostnad.

Du skrev att det finns 3 olika bromsar fram och 3 olika bak. Såklart vill man ha de bästa. Och undvika de sämsta.
Om du inte kört bromsarna varma, bör det väl vara däcken och underlaget som avgör bromkraften.

(om vi förutsätter rimligt dimensionerade originalbromsar)

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:

Skicka regnr i pm så tror jag du kan få alla orkidéerna.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
j.f.s
B Bästerortarn skrev:

Har du kollat alla klisterlappar i bilen? PR-nummer brukar stå på en av dem. Kan sitta på obekväma ställen som reserhjulsbaljan

Erwin är ett alternativ också: https://erwin.volkswagen.de/erwin/showHome.do
Kostar någon liten slant men kan vara väl värt det

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:

Är du säker på att det är tre olika storlekar?
När jag söker på en bil som jag vet bara har två olika varianter så ser det ut såhär;
Skärmdump av en bilkomponentsökning med fokus på olika bromsskivediametrar markerade, 269,5 och 270 framhävt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

253 och 255 låter lite för lika för att vara rimligt med biltillverkarlogik ...

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
j.f.s j.f.s skrev:
Har du kollat alla klisterlappar i bilen? PR-nummer brukar stå på en av dem. Kan sitta på obekväma ställen som reserhjulsbaljan

Erwin är ett alternativ också: [länk]
Kostar någon liten slant men kan vara väl värt det
Ja, och jag vet hur etiketten ska se ut.
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är du säker på att det är tre olika storlekar?
När jag söker på en bil som jag vet bara har två olika varianter så ser det ut såhär;
[bild]

253 och 255 låter lite för lika för att vara rimligt med biltillverkarlogik ...
Mjo, sä tänkte jag också men dom skiljer pyttelite i tjocklek också men framförallt har dom olika pr-nummer. Och det är större skillnad än så på dom andra alt. En skiva har jag kunnat utesluta på det sättet för att den var väldigt mycket större men det återstår fortfarande 5 st.

Men förhoppningsvis får jag hjälp nu av MathiasS! Och orkideér vilket är en oväntad och gullig bonus 😂

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Registrera dig på biluppgifter.se så kan man ladda ner utrustningslistor för många bilmärken. även VAG.

• Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Registrera dig på biluppgifter.se så kan man ladda ner utrustningslistor för många bilmärken. även VAG.
Ja, men inte produktionskoderna som efterfrågades här.

K Kane skrev:
Ja, men inte produktionskoderna som efterfrågades här.
jo det är "utrustningslistan". PR koderna står med där.

• Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Jag gjorde det för ett par år sedan för att kolla något annat men det blev något problem och uppgifterna fanns inte längre tillgängliga, kommer inte ihåg exakt faktiskt.

Men jag kan kolla igen för säkerhets skull.

EDIT: men puss i knävecket på dig, hittade allt där! Lite sjukt dock att tillverkaren är så hemlig med infon när den är så uppenbart lättillgänglig via tredje part 🤬

Nu slipper Mathias skicka mig orkideer 😄

Redigerat:
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.