Isakare Isakare skrev:
Riktigt bra och stadig konstruktion för att vara ett glidok, att det kärvade beror bara på verkstadsfusk, fanns inte spår av fett eller olja, och man har inte tryckt på oket ordentligt så gummitätningen hoppat i spåret och tätar.
Mercan har monoblock bromsok heter det va? De har jag inte rört på 21år
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Mercan har monoblock bromsok heter det va? De har jag inte rört på 21år
Med bra tätningar till kolvarna är de att fördra, ger ju oxå jämnare tryck mot skivan.
 
Länge sen jag körde nån bil med såna bromsok på, men mitt minne säger att det var mer regel än undantag att klossarna blev snedslitna...
 
MathiasS MathiasS skrev:
På vissa ställen läser jag att det är en fördröjning i av och påslag med xbb, i alla fall på en del bilar. Det låter oerhört irriterande?
Inte på Audi A6 Allroad 2016 i alla fall där jag hade en XBB Lightswitch.
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
K Kane skrev:
Inte på Audi A6 Allroad 2016 i alla fall där jag hade en XBB Lightswitch.
Det låter ju bra. Problematiken verkar ju vara kopplad till hur XBB pratar på CANbussen så om det funkat för dig där så fungerar det ju även för mig.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Länge sen jag körde nån bil med såna bromsok på, men mitt minne säger att det var mer regel än undantag att klossarna blev snedslitna...
Låter som det var Volvo, de hade ju 2 olika kretsar till kolvarna som ibland inte verkade synka helt 100.
Vet inte ens om nån annan haft Volvos lösning med triangelkrets ??
Idag med ABS/ESP skulle nog lösningen inte fungera alls.
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
Det var det med största sannolikhet.. 😀
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det låter ju bra. Problematiken verkar ju vara kopplad till hur XBB pratar på CANbussen så om det funkat för dig där så fungerar det ju även för mig.
Lightswitchen är inte kopplad till CANbussen. Den läser av helljussstyrningen passivt, man klämmer sensorn över helljusstyrningen. Jag ville inte klippa av originalkablaget (bara 0,35 mm2 kabel för helljusstyrningen) så jag tyckte det var smidigt med XBB's lösning.
 
K Kane skrev:
Lightswitchen är inte kopplad till CANbussen. Den läser av helljussstyrningen passivt, man klämmer sensorn över helljusstyrningen. Jag ville inte klippa av originalkablaget (bara 0,35 mm2 kabel för helljusstyrningen) så jag tyckte det var smidigt med XBB's lösning.
aha, nu ser jag, det är en produkt liknande CANM8 men utan kabelklipp. Jag blandade ihop den med den trådlösa varianten.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Mercan har monoblock bromsok heter det va? De har jag inte rört på 21år
Kör du inte med bilen? 21 år utan att behöva göra något åt bromsarna låter som väldigt länge. Även för en gammal Mb. Gummit runt kolvarna måste vara ganska hårt vid det här laget.
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Bromsskivor V70 III 2011.
Hur gör verkstäder när de byter de fastrostade bromsskivorna på dessa? Skivorna sitter tight på navet men precis en lagom springa för att saltvatten ska krypa in och rosta ihop allt till en homogen klump.
Youtubekillarna fick ta till vinkelslipen. Det fick jag också. Kapa snitt kring navet och bryta/hugga loss bit för bit. Inte särskilt bra lösning. Jag smorde på med keramisk pasta på de nya och hoppas att nästa byte ska gå lättare, om bilen håller så länge. ;)
Trasig bromsskiva och belägg, rost, asfaltbakgrund. Fordonsunderhåll behövs, potentiell trafikfaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Hur gör verkstäder när de byter de fastrostade bromsskivorna på dessa?
Slägga från baksidan... Sen får man byta den mosade bromsskölden också.
 
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Slägga från baksidan... Sen får man byta den mosade bromsskölden också.
Blir det inte hjullagerbyte också då?
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Blir det inte hjullagerbyte också då?
Inte om man tar en tillräckligt stor slägga till första slaget och träffar rätt.

Brukar använda en 5kg slägga och ett stadigt slag när det sitter fast. Och en bult som sitter kvar så man slipper få skivan på tårna.
 
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
Brukar ju också gå att vicka skivan genom att slå med en huggmejsel eller ett dorn på utsidan av skivan, i mellanrummet mellan slitytorna och snurra skivan mellan slagen... Har aldrig råkat ut för att en skiva suttit så den måste kapas bort, även om några krävt en del övertalning för att lossa...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.