F frasen_36 skrev:
Men ett helt onödigt problem om man "tänker till" så man kan sätta in reservlampa själv efter vägen.. Så har det INTE alls varit i alla tider att man behövt bärgare för att lampor gått sönder. Det är det moderna sättet att mjölka bilägare på onödiga kostnader.
Inte heller att gamla bilar kunde lagas med tejp och ståltråd.
Hur sannolikt är det att båda går sönder under samma resa? Vågar påstå utan statistisk säkrat underlag, 0%.
Skulle det hända får man väl bärga om man inte vill köra.
Ursäkta, men du letar bara problem inte lösningar.
 
K Kane skrev:
Det är inte många mil per år för en 2011'a......😎
Alla dessa siffror.😉.227336 km är det just nu.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
Snål-farbror har beslutat sig för att serva bilen helt själv denna gången efter att ha fått en smärre chock över vad det skulle kosta på verkstad. Det är olja och oljefilter, luftfilter, och tändstift som ska bytas. Har hittat massor av filmer och guider så jag är hyffsat bekväm med att fixa detta själv. Autobutler säger att jag egentligen ska byta bromsvätska också men jag har ändå bokat med en bekant att byta bromsar i slutet av mars så jag tänker att jag väntar med det tills då. Om det skulle skita sig med det jag ska fixa nu så kommer jag befinna mig på landet med sannolikt ett gäng motorintresserade som kan rädda mig :)

1. Alla delar är lätta att hitta hos näthandlarna men det som Autobutler kallar tätningsring, oljeavtappning hittar jag inte lika lätt. Gissar att det kallas något annat hos handlarna. Peka mig rätt är ni hygglo :)
2. Vilken näthandlare kan ni rekommendera? Ultrasnabb lev. är prio 1, pris prio 2.
3. Specialnyckel för tändstiften har jag förstått att jag sannolikt kommer behöva men kommer jag behöva något annat specialverktyg för detta?
4. Något annat tips på utrustning som kan tänkas behövas?

Bilen i fråga är en 2019 Seat Leon ST 1.0 TSI med motorkod DKRF
 
B Bästerortarn skrev:
Snål-farbror har beslutat sig för att serva bilen helt själv denna gången efter att ha fått en smärre chock över vad det skulle kosta på verkstad. Det är olja och oljefilter, luftfilter, och tändstift som ska bytas. Har hittat massor av filmer och guider så jag är hyffsat bekväm med att fixa detta själv. Autobutler säger att jag egentligen ska byta bromsvätska också men jag har ändå bokat med en bekant att byta bromsar i slutet av mars så jag tänker att jag väntar med det tills då. Om det skulle skita sig med det jag ska fixa nu så kommer jag befinna mig på landet med sannolikt ett gäng motorintresserade som kan rädda mig :)

1. Alla delar är lätta att hitta hos näthandlarna men det som Autobutler kallar tätningsring, oljeavtappning hittar jag inte lika lätt. Gissar att det kallas något annat hos handlarna. Peka mig rätt är ni hygglo :)
2. Vilken näthandlare kan ni rekommendera? Ultrasnabb lev. är prio 1, pris prio 2.
3. Specialnyckel för tändstiften har jag förstått att jag sannolikt kommer behöva men kommer jag behöva något annat specialverktyg för detta?
4. Något annat tips på utrustning som kan tänkas behövas?

Bilen i fråga är en 2019 Seat Leon ST 1.0 TSI med motorkod DKRF
1. Kommer normalt med oljefiltret.
2. Trodo.se
3. Nej och tändstiftshylsan finns normalt i hylsnyckelsatserna.
 
  • Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Vi pratade kamkedjor för ett tag sen.
[länk]
För de som inte har ansiktboken

BMW vs Mercedes

Mekaniker med oljiga handskar justerar kamkedja på motorblock. Verkstadsbakgrund, fokus på motorreparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
För de som inte har ansiktboken

BMW vs Mercedes

[bild]
Vilken tror du är starkast?
 
K Kane skrev:
Vilken tror du är starkast?
eftersom jag inte har en aning om material eller nått annat för den delen så kan jag ju bara gissa och det ser ut som det är 2 olika sorters uppbyggnader, om en är bättre än den andra vet jag heller inte. Men dubbel kedja ser bättre ut :D
 
K Kane skrev:
1. Kommer normalt med oljefiltret.
2. Trodo.se
3. Nej och tändstiftshylsan finns normalt i hylsnyckelsatserna.
Men åh vilket snabbt svar, tack som fan.

Verktyg för oljefiltret som näthandlarna rekommenderar är alltså inget nödvändigt om man har hyfsat starka nypor? Då kan man anta att https://www.trodo.se/oljefilter-bosch-f-026-407-143 kommer med en sån tätningsring? Blir lite förvirrad eftersom autobutler har tätningsringen som en separat post.
 
Den i särklass mest använda avdragare hos mig, kan vara riktigt trångt i sidled och man bara får på den lite och snett, men suger tag i filtret trotts ytters liten yta på filtret

Metallhandtag, vevmekanism, reflektion på vit bakgrund, verktyg eller komponent, möjligtvis för maskineller manuell drift.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Verktyg för oljefiltret som näthandlarna rekommenderar är alltså inget nödvändigt om man har hyfsat starka nypor? Då kan man anta att [länk] kommer med en sån tätningsring? Blir lite förvirrad eftersom autobutler har tätningsringen som en separat post.
Det är en bricka av aluminium eller koppar som man normalt har till oljepluggen. Den medföljer normalt filtren. Jag skulle förutsätta att så är fallet här också.
Bekvämt med filteravdragare givetvis, annars löser ju "våld" det mesta.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
K Kane skrev:
Det är en bricka av aluminium eller koppar som man normalt har till oljepluggen. Den medföljer normalt filtren. Jag skulle förutsätta att så är fallet här också.
Bekvämt med filteravdragare givetvis, annars löser ju "våld" det mesta.
Jag är sjukt envis och har starka nypor i handskar med supergrepp så då löser det sig säkert.

Toppen, tack som fan!
 
K Kane skrev:
Det är en bricka av aluminium eller koppar som man normalt har till oljepluggen. Den medföljer normalt filtren.
Jag undrar, jag har nog aldrig sett någon oljepluggspackning i filterförpackningen.

Är det nån standardimension på oljepluggen (jag menar eftersom samma filter ofta passar till många olika bilmodeller/fabrikat så kan dom väl ha olika oljeplugg)?

Det verkar finnas en uppsjö av varianter:
https://www.mekster.se/olja/oljeplugg-och-packningar/oljepluggspackning.html

EDIT: På trodo.se fick jag söka på "Oljetrågsavtappningsplugg" för att hitta packning och plugg.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
mja bricka till oljepluggen brukar aldrig ingå när man köper filter, går säkert att återanvända, eller så köper du en oljepluggsats
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
G
B Bästerortarn skrev:
Men åh vilket snabbt svar, tack som fan.

Verktyg för oljefiltret som näthandlarna rekommenderar är alltså inget nödvändigt om man har hyfsat starka nypor? Då kan man anta att [länk] kommer med en sån tätningsring? Blir lite förvirrad eftersom autobutler har tätningsringen som en separat post.
VWs motorer har oftast en integrerad bricka i oljepluggen N90813202 som passar de flesta som har oljetråg i aluminium. Sen finns det VW motorer som har tråg i plast, då vet jag inte va det är för plugg men troligen en med o-ring.
Kanske du kan kolla här efter orginal nummer
https://shop.ahw-shop.de/seat-teile
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.