Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, 280 hästar räckte för att elda upp bakdäcken, eller rasta M5-or från 50-200 kmh på motorvägen... Tror inte man haft roligare med 500 faktiskt..

Men å andra sidan ser det ju ut som en förgasare och alutoppar därunder, och ska man ändå kosta på det hamnar man väl på de effekterna i vilket fall som helst....
Jag tycker mina 400hk är för lite varje gång man är ute och åker, men SSen lär vara livligare på vägen :D
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag har köpt 2-k epoxiprimer på Biltema för att använda som grund när jag fixar ytrost, men nu när den blivit ett par år så har härdaren blivit seg som värsta sirapen :( Kan man köpa och använda annan härdare? Känns ju väldigt oekonomiskt kasta färgburken då minst 3/4 är kvar.
 
K Kurtivan skrev:
Jag har köpt 2-k epoxiprimer på Biltema för att använda som grund när jag fixar ytrost, men nu när den blivit ett par år så har härdaren blivit seg som värsta sirapen :( Kan man köpa och använda annan härdare? Känns ju väldigt oekonomiskt kasta färgburken då minst 3/4 är kvar.
Jag hade aldrig blandat fabrikat, det finns väl 2k på sprayburk om du inte behöver så mycket.

Jag har köpt några burkar VHT epoxyfärg, såg en som sprutat det på ett chassie och det såg ut som pulverlackat. Har inte hunnit prova själv ännu

https://bjprace.se/en/paint-and-oil...yenV6fg-mHHvlB6Tr26Smuk0ozlTG1g-VlB8QWi9PX6sM
 
Tokslut Tokslut skrev:
Jag hade aldrig blandat fabrikat, det finns väl 2k på sprayburk om du inte behöver så mycket.

Jag har köpt några burkar VHT epoxyfärg, såg en som sprutat det på ett chassie och det såg ut som pulverlackat. Har inte hunnit prova själv ännu

[länk]
Hagmans härdare har jag använt till PP och det har gått bra fast det är olika fabrikat, men tänkte att någon kanske redan provat annan härdare till Biltemafärgen och hade erfarenhet :)
 
galento
Tokslut Tokslut skrev:
Jag kommer osökt att tänka på denna gummikloss med Golf II blinkersglas i, vem som tog fram den vet jag dock ej

Edit: Bilen på bild togs in av Företagsbilar.se

[bild]
Såna blinkers var det på den man hade och har för mej att det låg nåt häfte från K&W i handsfacket. 8 foots flak är ju bra men extended cab vore nog lagom + 6,5 flaket. Tyckte inte det var nåt problem med 2wd på vanlig väg men är ju fint att ha 4wd om man behöver.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
F
RoTe RoTe skrev:
Har bara råkat ut för det som passagerare och det är en av anledningarna till att jag aldrig kommer köpa en dataspelsbil.
Instämmer, sånt skit kommer jag inte heller lägga ansvaret för säkerheten på.
 
F frasen_36 skrev:
Instämmer, sånt skit kommer jag inte heller lägga ansvaret för säkerheten på.
Redan idag har många bilar de systemen där du kör och du kommer aldrig att själv kunna reagera snabbare, även om du tror det! Har bara haft dem i sju år och har erfarenhet hur det fungerar.😉
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Redan idag har många bilar de systemen där du kör och du kommer aldrig att själv kunna reagera snabbare, även om du tror det! Har bara haft dem i sju år och har erfarenhet hur det fungerar.😉
Det handlar väl inte om att reagera snabbare utan att systemen överreagerar ibland. Alternativ till tvärnit för att bilen framför stannar upp är t ex att titta på bilarna längre fram och anpassa hastigheten med högerfoten tidigare innan bilen direkt framför slår på autobromsen.
Att människans reaktionsförmåga inte kan mäta sig med ett datoriserat system som jobbar med flera hundra Hz är nog alla överens om när det gäller hinder som magiskt dyker upp framför bilen.
Människans ögon ser allt annat framåt bakåt och åt sidan och har mycket bättre kapacitet att göra en helhetsbedömning så länge man kan slita sitt fokus från alla fyrkantiga skärmar vi envisas att fastna i.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Det handlar väl inte om att reagera snabbare utan att systemen överreagerar ibland.
Det händer så sällan att det inte är värt att diskutera. Att dessa system fungerar och ger önskat resultat syns redan i statistiken för olyckor.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Instämmer, sånt skit kommer jag inte heller lägga ansvaret för säkerheten på.
Det är väl ingen som pratat om att lägga ansvaret på förarstödsystemen, mer än du?

Haft det själv i 5 år och systemen gör det som förväntas i mitt fall. Inget negativt att säga om de.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Äldre manliga förare blir såklart kränkta av att bilen är bättre på att köra bil...

Samma sak när ABS och antisladd kom. Systemen var bara irriterande och man skulle stänga av dom eftersom man minsann var mycket bättre själv på att pumpbromsa och reda ut en sladd.
 
  • Gilla
  • Älska
Blazermannen och 8 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
antisladd kom
Antisladd är intressant. Jag noterar att även den lilla enkla bilen vi har (en polo) har funktioner i antisladdsystemet för att ta mig runt en kurva som jag inte kan replikera själv. Svänger jag kraftigt runt en 90 graders böj där det är halt, så bromsar bilen automatiskt individuella hjul för att få bilen att svänga, något jag förstås inte själv kan göra med bara en bromspedal. Och visst, kanske kan jag teoretiskt ta mig runt kurvan snabbare mha handbroms och gas, men ni pratar vi om vardagskörning där bilen nu istället för att understyra rakt fram faktiskt svänger.

Finns ingen som helst anledning att tro att dessa system inte hjälper.
 
  • Gilla
Blazermannen och 6 till
  • Laddar…
galento
useless useless skrev:
Äldre manliga förare blir såklart kränkta av att bilen är bättre på att köra bil...
Man kan tycka att yngre skulle bli mer kränkta , vi har ju iallafall åldern
att skylla på 😎🙄
 
  • Haha
mikethebik
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Antisladd är intressant. Jag noterar att även den lilla enkla bilen vi har (en polo) har funktioner i antisladdsystemet för att ta mig runt en kurva som jag inte kan replikera själv. Svänger jag kraftigt runt en 90 graders böj där det är halt, så bromsar bilen automatiskt individuella hjul för att få bilen att svänga, något jag förstås inte själv kan göra med bara en bromspedal. Och visst, kanske kan jag teoretiskt ta mig runt kurvan snabbare mha handbroms och gas, men ni pratar vi om vardagskörning där bilen nu istället för att understyra rakt fram faktiskt svänger.

Finns ingen som helst anledning att tro att dessa system inte hjälper.
Bara när man själv kör aktivt "rally" som det är bättre utan. Vid normal skillnad är det alltid bättre med system. Speciellt ABS
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
F
galento galento skrev:
Man kan tycka att yngre skulle bli mer kränkta , vi har ju iallafall åldern
att skylla på 😎🙄
Det kan också vara då att vissa fjuniga med färskt körkort har svårt att acceptera att man inte hela tiden MÅSTE ligga och pressa med ett körsätt som KRÄVER stöd (dvs hjälp) av diverse antihit- och antidit-system. Dvs att köra med ansvar och inte fibbla med displayer och mobiler. Dessutom att man inte ALLTID måste köra så fort (eller helst fortare) än tillåtet. Men det anses kanske inte lika manligt...
Det gäller kanske att känna att säkerhetssystemen hela tiden får jobba så man känner att man fått valuta för pengarna.. - och inte "köra som en kärring"??
Då är man ju en "riktig karl"...😆
useless useless skrev:
Äldre manliga förare blir såklart kränkta av att bilen är bättre på att köra bil...

Samma sak när ABS och antisladd kom. Systemen var bara irriterande och man skulle stänga av dom eftersom man minsann var mycket bättre själv på att pumpbromsa och reda ut en sladd.
 
  • Gilla
Blazermannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.