26 981 läst · 21 svar
27k läst
21 svar
allt i allo boxen - dreambox
du kanske ska satsa på en htpc med en mottagare på sidan om du känner dig osäker.. eller kanske en onkyo reciver med inbyggt nätverk för att ansluta direkt mot "radioservrar".Nix skrev:Ett par frågor:
Om man nu kan tänka sig att betala för kanalerna och bara titta på köpta skivor via DVD-spelaren på datorn, är då detta rätt enhet?
Jag vill nämligen kunna titta på ALLA kanaler jag betalar för på ALLA mottagare i huset.
Och helst kunna spela musik som ligger på datorn, ta in radio etc.
Är interfacet bra, eller måste man ha 120 poäng i datateknik bara för att få in sportspegeln???
Det är ju lite viktigt att även hustrun och barnen får igång skräpet...
Dreamboxen är ganska avancerad att hålla på med, har säkert lagt ner ca 30-40 timmar med att lära mig och sedan justera programvaran. Har du tänkt att ha flera mottagare och bara ett kort finns det nog iof inga andra alternativ. ska du ha viasat krävs dessutom en extrabox som du sedan inte kan använda har jag för mig... korten är nämligen knutna till mottagarna, detta nummer går att kopiera över till dreamboxen.
det är också svårt att svara på hur bra "interfacet" lr hur stabil programvaran är. för det beror helt på vilken du lägger in, sen finns det hundratals plugins för musikspelning mm, även skins för att ändra utseenden på menyer, osd, epg, mm..
Då bör det betyda att om du kan kopiera ner kortets nr, så kan du även distribuera (cardsharing) bild till övriga kort.
Om jag itne minns fel, så fungerar det som tvillingkort vilket också innebär att du kan se flera TV-kanaler från samma kort samtidigt?
Skall vad jag förstår vara oerhört trixigt att få till?
Om jag itne minns fel, så fungerar det som tvillingkort vilket också innebär att du kan se flera TV-kanaler från samma kort samtidigt?
Skall vad jag förstår vara oerhört trixigt att få till?
Att inte glömma är att om man vil se på flera kanaler samtidigt så måste man ha flera LNB (mottagarhuvuden på parabolen) eller twin-LNB mot varje satelit.
Detta är inget speciellt för dreambox utan gäller generellt för alla satmottagare.
Enklast om man vil se på olika kanaler på flera tv är att kör med boxer och tvillingabbonemeng till de.
Detta är inget speciellt för dreambox utan gäller generellt för alla satmottagare.
Enklast om man vil se på olika kanaler på flera tv är att kör med boxer och tvillingabbonemeng till de.
Jag har funderat lite till...
Det som talar mot Dreamboxen för oss är att den inte funkar med boxer.
Vi vill inte slänga upp parabol på landet nämligen.
Men följande lösning torde väl fungera:
-1 box med hårddisk kombinerat med ext DVD-uppspelare (nedervåning)
-1 box utan hårddisk kombinerad med ext DVD-brännare
-1 box på landet. + DVD.
Med detta påstår jag att jag kan:
-Titta på "gratiskanalerna" på alla boxar
-Flytta kortet med betalkanalerna mellan de tre boxarna.
-Spela in mot HD på nedervåningen. (Och ev kopiera till DVD om jag bär ner DVD-brännaren).
-Spela in mot DVD på övervåningen.
Kostnaden blir iofs högre, men jag slipper paraboler och programmering.
Eller är jag helt rudis???
Det som talar mot Dreamboxen för oss är att den inte funkar med boxer.
Vi vill inte slänga upp parabol på landet nämligen.
Men följande lösning torde väl fungera:
-1 box med hårddisk kombinerat med ext DVD-uppspelare (nedervåning)
-1 box utan hårddisk kombinerad med ext DVD-brännare
-1 box på landet. + DVD.
Med detta påstår jag att jag kan:
-Titta på "gratiskanalerna" på alla boxar
-Flytta kortet med betalkanalerna mellan de tre boxarna.
-Spela in mot HD på nedervåningen. (Och ev kopiera till DVD om jag bär ner DVD-brännaren).
-Spela in mot DVD på övervåningen.
Kostnaden blir iofs högre, men jag slipper paraboler och programmering.
Eller är jag helt rudis???
Nix:
Kopplar du nätverkstråd kan du så vitt jag vet spela in till HD från både neder och övervåningen genom att de kan dela disk med varandra. Men bästa lösningen är vad jag har hört att stoppa HD'n i datorn på samma nät istället för HD i lådan pga. att man vill inte ha surret vid TV'n samt att den genererar en hel del värme till boxen.
En variant av detta kan vara att köra en DB7000 på ena våningen och en DB500S på nedervåningen (kostar type 12-1300 :- mindre men kan nästan samma saker) vilken tydligen skall ha ungefär samma storlek som en videokasett
Vill du inte bära kortet mellan över och nedervåningen kan du köra en "cardserver" på den ena som du kopplar den andra till och man kan då kolla på betalkanaler både uppe och nere samtidigt. Vet däremot inte riktigt hur LNB'na reagerar om två försöker styra
Ett väldigt bra tips är att djupdyka i alla de forum som finns också (fast de kanske ni redan har plöjt)
Mvh
Reine
Kopplar du nätverkstråd kan du så vitt jag vet spela in till HD från både neder och övervåningen genom att de kan dela disk med varandra. Men bästa lösningen är vad jag har hört att stoppa HD'n i datorn på samma nät istället för HD i lådan pga. att man vill inte ha surret vid TV'n samt att den genererar en hel del värme till boxen.
En variant av detta kan vara att köra en DB7000 på ena våningen och en DB500S på nedervåningen (kostar type 12-1300 :- mindre men kan nästan samma saker) vilken tydligen skall ha ungefär samma storlek som en videokasett
Vill du inte bära kortet mellan över och nedervåningen kan du köra en "cardserver" på den ena som du kopplar den andra till och man kan då kolla på betalkanaler både uppe och nere samtidigt. Vet däremot inte riktigt hur LNB'na reagerar om två försöker styra
Ett väldigt bra tips är att djupdyka i alla de forum som finns också (fast de kanske ni redan har plöjt)
Mvh
Reine
Tack för svar.Reine E skrev:Nix:
Mvh
Reine
Det var något sådant jag hade tänkt, men idén faller ju eftersom Dreambox inte funkar med boxer...
Så med "boxar" ovan menar jag typ Force 510T eller något annat.
Gå in i forumet på http://www.dreambox.se
Där hittar du flera guider för nybörjare
Bla annat hittar du denna nybörjar guide
För att komma in i forumet måste du redistrerar dig.
Guide för nybörjare 7000s
När du första gången börjar greja med din db så uppkommer många frågor, tänkte här försöka göra det lite enklare.
När du skaffar din första 7000s så är det lite saker att tänka på. För det första så skall du inte se din dreambox som en digitalbox utan en produkt som mer liknar en pc och utvecklas med tiden.
Föra att den skall fungera smidigt rekommenderas någon form av fast Internet förbindelse, ex adsl, kabel modem eller fiber. Detta för att det hela tiden kommer nya uppdateringar som gör boxen roligare och stabilare. Någon som även är bra att ha hemma är något som kallas för nollmodem kabel, den liknar en comports kabel, kostar ca 50kr på en data affär. Denna kabel är något som kan vara bra att ha om du misslyckas med en installation av ny programvara, då kan du enkelt köra in ny mjukvara med comporten.
När du installerat programvaran som du vill köra med så kan du börja med att söka efter kanaler vilket någon minut, när du är klar med kanalsökningen bör du starta om boxen (genom menyn) för att alla inställningar skall sparas, detta skall du ha som vana när du grejar med dreambox, vid varje förändring av inställningar så bör man göra en omstart så alla inställningar sparas.
Du har du kanske hitta en hel drös av kanaler som du vill titta på, då är det en bra ide att koppla upp din box till nätverket för att enkelt kunna redigera alla kanal och favorit listor direkt från din vanliga dator, har du en bredbands ruter så är det vanligaste att man ställer dreamboxen i dhcp läge, då kommer den skälv att hitta ut på Internet. Du kan gå in i menyn där man uppdaterar programvara för att se om du kommer ut på nätet, får du upp en lista på programvaror som du kan installera så vet du att du har lyckats komma ut på nätet med din dreambox.
Nu gäller det att ta reda på vilket ip nummer din ruter har delat till din dreambox, kan vara ex 192.168.1.2 eller något liknande. Gå in i inställningarna till din ruter och kolla där, där skall en enhet då vara döpt till dreambox, prova att slå in ip numret som du har till dreambox i din vanliga webbläsare så kan du därigenom styra din dreambox på en massa sätt genom din pc. Bla byta kanal, starta om, se skärmdump av tv kanalen som dreamboxen står på. Frågar den efter lösenord så är användarnamnet root och lösenordet är dreambox.
Nu skall du ladda hem programmet dreamedit.
http://www.dreambox.se/modules.php?name=Do...op=getit&lid=16
Detta gör att det blir enkelt att redigera alla kanaler från din pc, när du laddat hem programmet så trycker du på ftp, där fyller du i ditt ip nummer, sen trycker du på conect så skall programmet lista alla kanaler som du sökt fram på dreamboxen. Där efter är det bara att börja redigera alla kanaler i den ordningen som du vill ha, en bra ide är att också spara en favorit lista på din dator så kan du om något går fel enkelt köra in din kanal lista igen, eller varför inte maila den till någon lat vän som inte skälv orkar redigare sin egen kanal lista.
- http://www.dreambox.se -
Där hittar du flera guider för nybörjare
Bla annat hittar du denna nybörjar guide
För att komma in i forumet måste du redistrerar dig.
Guide för nybörjare 7000s
När du första gången börjar greja med din db så uppkommer många frågor, tänkte här försöka göra det lite enklare.
När du skaffar din första 7000s så är det lite saker att tänka på. För det första så skall du inte se din dreambox som en digitalbox utan en produkt som mer liknar en pc och utvecklas med tiden.
Föra att den skall fungera smidigt rekommenderas någon form av fast Internet förbindelse, ex adsl, kabel modem eller fiber. Detta för att det hela tiden kommer nya uppdateringar som gör boxen roligare och stabilare. Någon som även är bra att ha hemma är något som kallas för nollmodem kabel, den liknar en comports kabel, kostar ca 50kr på en data affär. Denna kabel är något som kan vara bra att ha om du misslyckas med en installation av ny programvara, då kan du enkelt köra in ny mjukvara med comporten.
När du installerat programvaran som du vill köra med så kan du börja med att söka efter kanaler vilket någon minut, när du är klar med kanalsökningen bör du starta om boxen (genom menyn) för att alla inställningar skall sparas, detta skall du ha som vana när du grejar med dreambox, vid varje förändring av inställningar så bör man göra en omstart så alla inställningar sparas.
Du har du kanske hitta en hel drös av kanaler som du vill titta på, då är det en bra ide att koppla upp din box till nätverket för att enkelt kunna redigera alla kanal och favorit listor direkt från din vanliga dator, har du en bredbands ruter så är det vanligaste att man ställer dreamboxen i dhcp läge, då kommer den skälv att hitta ut på Internet. Du kan gå in i menyn där man uppdaterar programvara för att se om du kommer ut på nätet, får du upp en lista på programvaror som du kan installera så vet du att du har lyckats komma ut på nätet med din dreambox.
Nu gäller det att ta reda på vilket ip nummer din ruter har delat till din dreambox, kan vara ex 192.168.1.2 eller något liknande. Gå in i inställningarna till din ruter och kolla där, där skall en enhet då vara döpt till dreambox, prova att slå in ip numret som du har till dreambox i din vanliga webbläsare så kan du därigenom styra din dreambox på en massa sätt genom din pc. Bla byta kanal, starta om, se skärmdump av tv kanalen som dreamboxen står på. Frågar den efter lösenord så är användarnamnet root och lösenordet är dreambox.
Nu skall du ladda hem programmet dreamedit.
http://www.dreambox.se/modules.php?name=Do...op=getit&lid=16
Detta gör att det blir enkelt att redigera alla kanaler från din pc, när du laddat hem programmet så trycker du på ftp, där fyller du i ditt ip nummer, sen trycker du på conect så skall programmet lista alla kanaler som du sökt fram på dreamboxen. Där efter är det bara att börja redigera alla kanaler i den ordningen som du vill ha, en bra ide är att också spara en favorit lista på din dator så kan du om något går fel enkelt köra in din kanal lista igen, eller varför inte maila den till någon lat vän som inte skälv orkar redigare sin egen kanal lista.
- http://www.dreambox.se -
Liknande trådar
-
Vad blev fel med tralltvätt/trallolja?
Altan & Uteplats -
Tips på M-klassad "alltiallo" dammsugare?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Första cirkelsågen som allt-i-allo? (Köpråd)
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Allt-i-allo i Stockholm!
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Svets för lite allt-i-allo-jobb
Verktyg, Maskiner & Fordon