Byggahus.se

allt i allo boxen - dreambox

1. A
    Medlem · 2 inlägg

anderstur

Medlem
    Hej svejs,

funderar på att köra denna all i allo box, har läst lite här på forumet men skulle vilja ha lite mer info från någon som har testat skälv. Läste att det är möjligt att dela på ett kort?

Denna info hittade jag på www.dreambox.se

Vad är en dreambox ?

Dreambox är den optimala allt i ett prylen, inte bara en digital mottagare.

Om du vill så ersätter den flera av dina elektronikprylar du idag har.

1. Se på Tv.
    2. Lyssna på Radio.
    3. Lagra all din musik digitalt (mp3).
    4. Spela in eller titta på film och tv i dvd kvalitet.
    5. Surfa på webbsidor via din tv, musen styr du med fjärrkontrollen.
    6. Visa kort tagna med din digitalkamera direkt på tv, inbyggd kort läsare för minnes kort.
    7. Inbyggda tv spel (ladda hem nya gratis via nätet).

När Dreamboxen kom var den för svår för vanligt folk eftersom det krävdes en del av användaren, idag ser det annorlunda ut. Programvaran till boxen är nu utvecklad så den är enklare att använda än många andra digital tv boxar och alla menyer är på Svenska.

Hur fungerar den?

Du kopplar upp den som en vanlig digital-tv box mot din tv, anslut nätverkskabeln till Internet, sen spelar du upp film och musik i digitalt format, så klart med Dolby Digital med optiskt ljud utgång.

Koppar den till din parabol du tar ner 1000 tals tv kanaler, spela spel eller surfa på Internet, tar emot mail, Titta på bilder tagna med din digitalkamera direkt på TV. Maila, koppla in hårddisk och du kan spela in tv digitalt direkt på hårddisken (ingen kvalitets försämring).

Koppla ihop den med din dator och du får tillgång till cd/dvd spelaren på datorn (ingen tv-utgång behövs längre på datorn), du kan även lyssna på musik eller se film/bilder som du laddat hem på din pc direkt från Dreamboxen utan att behöva föra över dem till ev. hårddisk på dreamboxen (streaming).

Har du den kopplad till nätverket hemma så kan du också använda datorerna hemma som extra tv apparater, du får tillgång till all tv kanaler Dreamboxen tar ner direkt till datorerna. Men det krävs lite tålamod för att få alla funktioner att fungera klanderfritt, programvarorna utvecklas hela tiden och det kommer fler och bättre funktioner, operativsystemet är baserat på linux.

Har du bestämt dig för att köpa en Dreambox finns lite saker att tänka på, bland annat så tycker jag att köper man en Dreambox skall man gärna satsa på att ta ner fler satelliter än dom vanliga Thor/Sirius, varför inte prova satelliterna som finns på 13”e och 19”e också, då har du en bra bit över 1000 kanaler att välja på. Där finns massor av intressanta gratiskanaler, däribland kanaler som sänder bil/mc program dygnet runt. Att använda Dreamboxen enbart till våra 2 vanligaste satelliter känns lite som att köra Ferrari i Sverige, du får liksom inte se vad den går för. Dreambox 7000s är den populäraste av modellerna för tillfället, detta beror troligt viss på att den är enklast att använda och har de bästa programvarorna.

2. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 180 inlägg

Immobil

Medlem

Re: allt i allo boxen - dreambox

::) Å vad kostar en sådan mackapär? ???

3. M
    Medlem · 93 inlägg

mr_pettersson

Medlem

ca 3000kr på techistore.se

4. A
    Medlem · 173 inlägg

aiskylos

Medlem

Men om jag förstår det som står i forumet så funkar den väl inte till marksänt? Det står ju DVB-T i spec:en!?

5. M
    Medlem · Västerbotten · 649 inlägg

Mr_Smurf

Medlem

DVB-T är marksänt, DVB-S är sattelit och DVB-C är kabeltv.

6. mattiasp
    Hårklyvare · Stockholm · 6 606 inlägg

mattiasp

Hårklyvare

Vad gör man om man vill surfa på nätet samtidigt som ungarna kollar på bollibompa?

7. wertok
    Medlem · Skåne · 1 228 inlägg

wertok

Medlem

Köper Dreambox dual ::)

8. A
    Medlem · 173 inlägg

aiskylos

Medlem

Precis. Men det verkar inte som den funkar ihop med Boxer-korten likförbannat, om jag förstår dreambox-forum-inläggen rätt.

9. Y
    Medlem · Västra Götalands län · 4 363 inlägg

yxis

Medlem

Man surfar såklart med datorn :)

Allvarligt talat så är det väl en rätt värdelös idé att ha en TV som förstahandsval när det gäller surf-skärm? En tv som står långt bort och bara visar i surfsammanhang futtiga 720x576 punkter, dessutom i interlace/50Hz i de flesta fall gör ingen lycklig.

Däremot är det bra att möjligheten finns, man kan klicka fram t.ex. bra webbsiter med info om tv-program, webbsiter med annan info man vill komma åt då och då, men en seriösare surfstund sköter man nog hellre framför datorn.

Förresten så finns det två olika dreamboxar numera, DM7000 är den 'klassiska' med inbyggt hårddiskstöd och dessutom USB-portar (det sägs gå bra att köra en dator-dvd-spelare på usb och använda dreamboxen som dvd-film-visare om man vill), den billigare som jag tror heter DM500 saknar hårddiskstöd och usb-portar, men har fortfarande nätverkport så man ska kunna spela in tv till en dator ansluten på nätverket o.s.v.

10. R
    Medlem · 45 inlägg

Rockas

Medlem

Jag har en kompis som har en sån historia stående på golvet i vardagsrummet. Funderade själv på att köpa en men blev botad efter avlagt besök hos honom.
    Han är fullständigt datafreak och sitter lika gärna och knappar in koder i lådan som att se på teven. Kort sagt så funkar den som en parabolmottagare där du i princip inte behöver använda dom flesta betalkanalernas programkort. Du kopplar helt enkelt upp den via internet och laddar ner dom aktuella koderna som software och avkrypterar på det viset sändningarna.
    Det måste då göras titt som tätt, relativt enkelt verkar det som då man kan koppla den via ett nätverk hemma och ha en pc som automatiskt kopplar upp sig och laddar hem aktuella koder. Men inte utan att man får ta på sig doktorshatten så har du barn och en fru/man som du vill förse med enkelt tv-tittande så glöm det.
    Jag vet heller inte om det är olagligt att avkoda krypterade sändningar utan att betala, men det är ju det den är till för (mellan raderna).

11. P
    Medlem · Stockholms Län · 2 632 inlägg

Per-Erik

Medlem

Stämmer bra det.. Funkar inte med Boxer. Drembox har sagt i över 1 år att dom är på G med en sådan box.. men nån sån box har alltså inte kommit..

12. M
    Medlem · 93 inlägg

mr_pettersson

Medlem

En dreambox köper man inte för att titta på gratiskanaler för då blir man missnöjd. Vill man se sina kanaler matar man bara in abbonemangskortet som vanligt, och slipper mata in koder. Men visst det är en del pulande.

13. O
    Medlem · 1 061 inlägg

OLHA

Medlem

Öh, tja, det är nog många som köper den boxen eftersom man kan:

1. Köra med Cardsharing, dvs ha tillgång till fler kanaler på alla TV apparaterna i huset. (eller teoretiskt med grannen.)
    2. Automatuppdatera programkorten (Betal TV)
    3. Även kan komma åt typ SKY m fl.

Lite enklare, när det väl är installerat, än att ha olika piratkort som man skall uppdatera med brännare var 14:e dag för att kolla C+.

Men i princip håller jag med Er. Betala abonnemanget så har Ni alla kanaler. Känns lite pubertalt att jaga gratis kanaler o spara 3 tkr per år. (Sen är alla filmer rätt gamla också.....) Men gratis är ju gott!

14. N
    Medlem · 1 053 inlägg

Nix

Medlem

Ett par frågor:

Om man nu kan tänka sig att betala för kanalerna och bara titta på köpta skivor via DVD-spelaren på datorn, är då detta rätt enhet?

Jag vill nämligen kunna titta på ALLA kanaler jag betalar för på ALLA mottagare i huset.
    Och helst kunna spela musik som ligger på datorn, ta in radio etc.

Är interfacet bra, eller måste man ha 120 poäng i datateknik bara för att få in sportspegeln???

Det är ju lite viktigt att även hustrun och barnen får igång skräpet...

15. M
    Medlem · 93 inlägg

mr_pettersson

Medlem

När man väöl installerat den och satt upp allt som det ska kan dom flesta hantera den (skriver inte alla för jag vet hur min mamma är ...).
    Gränssnitett är som vilken satbox som helst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.