Thomas59
Anaii skrev:
Helt rätt, även om jag är lite osäker på på det där med vilotider. Har köttet styckats och hängts ordentligt upplever jag att det inte behöver vila på det sättet. Men det köttet hittar man inte i mataffären.

Din kommentar om marinad kan inte sägas tillräckligt ofta.

Och i detta har du helt rätt. Att köttet blir bättre av att inte vändas är lika stor myt som den om att köttet blir saftigare om man stänger porerna på köttet.
Vilotider har inget med styckning och knappast något med mörhetsgraden att göra. Kött som tas ur stekpannan behöver vila för att köttsafterna ska kunna koagulera lite och stanna kvar i köttet istället för att rinna ut på fatet. Så lång vilotid som praktiskt möjligt är att rekommendera.

Testa med tex en blodigt tillagad rostbiff eller ett rosa ankbröst. Skär upp det direkt efter tillagning och uppläggningsfatet blir ett blodbad. Vänta en halvtimme och all köttsaft stannar i köttet.

Folie är dock ingen bra ide. Det blir för tätt. Ångan måste kunna evakueras medan köttet ändå hålls varmt.

hantverkare1 skrev:
Kör alltid på 3an eller 4an.

Får för mig att det blivit lite bättre senaste dagarna.
Hur verkar det nu för tiden - ångrar du ditt köp? Vilket märke var det?

Har själv precis beställt en Demeyere Proline rostfri panna och stötte på denna tråd. Det har ju inte direkt övertygat om att jag som amatör gjort ett bra köp.

vilden skrev:
Hur verkar det nu för tiden - ångrar du ditt köp? Vilket märke var det?

Har själv precis beställt en Demeyere Proline rostfri panna och stötte på denna tråd. Det har ju inte direkt övertygat om att jag som amatör gjort ett bra köp.
Jag gav upp och ställde den längst in i skåpet :)

Le crueset eller liknande hette den

Aj, aj detta bådar inte gott men får väl hoppas att de där sista hundringarna upp till Demeyere pannan gör hela skillnaden.

Annars får jag helt enkelt vara lite envetnare än du var. ;)

hantverkare1 skrev:
Jag gav upp och ställde den längst in i skåpet :)

Le crueset eller liknande hette den
Tråkigt att höra!

Kolstålspannan från DeBuyer, som jag köpte för ca två månader sedan funkar bra.
Tack för tipset Remne :thumbup:

Ganska ful inuti, lite svart-brun så där, men stekningen funkar fint.
Och man behöver inte vara rädd för något teflon (polytetrafluoreten) som blir bränt :confused:

• Gilla
Remne
  • Laddar…
Tålamod är inte min starkaste sida.
Återgick till IKEAs dyraste teflonpanna.
Funkar utmärkt!

KnockOnWood skrev:
Kolstålspannan från DeBuyer, som jag köpte för ca två månader sedan funkar bra.

Ganska ful inuti, lite svart-brun så där, men stekningen funkar fint.
Det är ju den patinan man vill åt för släppeffekten . I like. :)

Jag ångrar inte heller köpen av de tre deBuyer Mineral B jag köpt. Grymt trevliga.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Har en fin Fissler stekpanna i rostfritt. Den är fantastiskt när man slall bryna fint kött som sedan skall färdiglagas i ugnen. Sätter på max värme (funkar inte med teflon), tar lite vatten på fingrarna. Stänker i några droppar för att testa. När de exploderar så är den varm nog. Häller lite blanding av smör + olja. I med köttet. Viktigt att inte försöka vända köttet förän det släpper. Det släpper nämligen när porerna är stängda. Sen bryner jag hela runt. Sen in i ugnen med pannan.

Då får man en perfekt yta som inte läcker vätska i ugnen.

Tycker jag! Jag är inget proffs direkt.

• Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
Jag köper tio teflonstekpannor a 49 kronor på Mediamarkt, sen kör jag skiten ur en och när den vridit sig som en dna-sträng slänger jag den. Skickar aven en bild till Romson där jag skriver "Tillväxt":)

Skämt åsido så är jag ganska van vid rostfria pannor från restaurangkök men då var det mest platauer eller sauteser som var rostfria. Köttet grillades eller stektes i gjutjärnspanna.
Mitt tips är ge det tid, även om det fastnar först så kommer det släppa när du fått yta.

• Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Tacka vet jag en redig gjutjärnspanna!

Enda jag inte gillar med teflon är all skit som hamnar i maten. Har en keramisk panna till all round från obh nordica. Bästa jag använt. Lika glatt som teflon, t. O. M. lite bättre. Men tål hög värme och repas ej.

ImageUploadedByByggahus.se1412943165.612747.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Åkte "förbi" Skeppshult...
Trevlig fabrikförsäljning!

• Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
rightnow skrev:
Då får man en perfekt yta som inte läcker vätska i ugnen.
Enligt vad jag har läst så är det en myt att man "täpper till" köttet genom att bryna det. Tvärtom förlorar köttet mer vätska av att brynas hårt. Det man vill åt genom att bryna köttet är bara smake från Maillardreaktionen. Myten är dock väldigt spridd, men på senare år alltså motbevisad.

(Det finns även en massa liknande myter om t.ex. syra i marinad.)

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Nerre skrev:
Enligt vad jag har läst så är det en myt att man "täpper till" köttet genom att bryna det. Tvärtom förlorar köttet mer vätska av att brynas hårt. Det man vill åt genom att bryna köttet är bara smake från Maillardreaktionen. Myten är dock väldigt spridd, men på senare år alltså motbevisad.

(Det finns även en massa liknande myter om t.ex. syra i marinad.)
Intressant! För det märks stor skillnad i vätskan i köttet när man skär i det, om man brynt det tillräckligt eller inte. I mina tester så att säga. Men i alla fall så blir köttet väldigt bra av att göra så, även om det bara är smakmässigt.

En undran som jag fick i starten av tråden, varför betala 2300 för en stekpanna då man kan köpa samma på amazon.co.uk för under 1000 inklusive hemkörning?

Samma gäller även De Buyer pannorna. De Buyer är inte precis nåt lyxmärke, har 3-4st De Buyer pannor själv i varierande storlek och har inte betalat mer än 150kr för den största, dock köpta direkt i en butik i utlandet som vänder sig emot restauranger. Men fortfarande är priserna på Amazon, - 50-75% emot Sverige.

Min favorit alla kategorier är Le Creuset emaljerade gjutjärnsstekpannor, när man väl kört in dem fastnar inget. Inte teflon, men snudd på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.