10 895 läst ·
60 svar
11k läst
60 svar
Allra-vd:ns lyxhus sålt
Så klart jag tycker att dom ska mäter ut allt men det var inte det som Stog i artikelnJ JohanLun skrev:Rimligen är väl även andra tillgångar utmätningsbara? Är man gift så är det väl så att man delar även på skulder? Det vore väl sjukt om fordringsägarna inte fick sina pengar och frun kunde köpa fastighet för 20 mille? Det finns väl hyresrätter för de som inte har pengar? Men man kan väl gissa att Alexander slussat över pengar på lite konton som inte syns, till släkt, vänner och madrasser, så kanske kan familjen låta nån "vän" köpa ett hus de sen kan vara inneboende i? Själv hoppas jag ju att man utmäter så mycket som det går och denna familj får leva på "Svenssonnivå" tills skulderna är betalade. Tyvärr är det nog inte så.
sen är väldigt lätt att gömma undan pengar
Oavsett om det är gängkriminella eller personer med skulder pga tidigare vidlyftiga affärer så tycker jag fogden ska göra ett besök. Kör man en fin bil eller har en dyr klocka är det bara att plocka den. Sannolikt ägs den av en målvakt. Givetvis ska man ju kunna låna pappas bil för en enstaka resa som skuldsatt, men om man får låna både bil, klocka, hus och blir bjuden på resor och annan lyx, då är det läge att plocka de sakerna då de kan anses som gåvor eller målvaktsägande. Gömma undan pengar och leva lyxliv fast man är skyldig andra pengar ska inte gå tycker jag...M maria01 skrev:
Nej - man delar inte per automatik på skulder för att man är gifta.J JohanLun skrev:Rimligen är väl även andra tillgångar utmätningsbara? Är man gift så är det väl så att man delar även på skulder? Det vore väl sjukt om fordringsägarna inte fick sina pengar och frun kunde köpa fastighet för 20 mille? Det finns väl hyresrätter för de som inte har pengar? Men man kan väl gissa att Alexander slussat över pengar på lite konton som inte syns, till släkt, vänner och madrasser, så kanske kan familjen låta nån "vän" köpa ett hus de sen kan vara inneboende i? Själv hoppas jag ju att man utmäter så mycket som det går och denna familj får leva på "Svenssonnivå" tills skulderna är betalade. Tyvärr är det nog inte så.
I synnerhet inte om de är utdömda genom brott av en part.
Men det finns en hel del "om och men" i detta. Som det mesta juridiska. Finns säkert en jurist som kan förklara mer detaljerat.
I övrigt - vad man kan "plocka" och inte, finns det inget man kan generalisera kring.
Vad är det som säger att X fru inte kunnat köpa en dyr klocka medan samma fru inte har kunnat köpa en dyr bil, osv, osv.
Man kan inte bara "plocka" saker från folk utan vidare.
I detta fall tolkar jag det dock som att frun blivit satt i kvarstad, vilket rimligtvis betyder att man kan anta en del av hennes tillgångar kommit från brottslig verksamhet. Hon står ju inför åtal. Det kan bli intressant.
Alexander bör ha pengar utomlands. Vilka kan bli svåra att finna.
Men frågan är väl hur mycket. Är det värt ett utdömt fängelsestraff och sex år finkan? Tveksamt.
Sant. Även om 6 år ju inte är sex riktiga år. Med tanke på det så kan det ju via tidigare affärer finnas 10-20-30- eller mer miljoner säkrat utomlands. Är det värt det då. Skulle själv kunna svara ja på det om alternativet är 9-5 jobb och 500-600 tusen brutto i inkomst kommande 25 åren..J jaronsso skrev:Nej - man delar inte per automatik på skulder för att man är gifta.
I synnerhet inte om de är utdömda genom brott av en part.
Men det finns en hel del "om och men" i detta. Som det mesta juridiska. Finns säkert en jurist som kan förklara mer detaljerat.
I övrigt - vad man kan "plocka" och inte, finns det inget man kan generalisera kring.
Vad är det som säger att X fru inte kunnat köpa en dyr klocka medan samma fru inte har kunnat köpa en dyr bil, osv, osv.
Man kan inte bara "plocka" saker från folk utan vidare.
I detta fall tolkar jag det dock som att frun blivit satt i kvarstad, vilket rimligtvis betyder att man kan anta en del av hennes tillgångar kommit från brottslig verksamhet. Hon står ju inför åtal. Det kan bli intressant.
Alexander bör ha pengar utomlands. Vilka kan bli svåra att finna.
Men frågan är väl hur mycket. Är det värt ett utdömt fängelsestraff och sex år finkan? Tveksamt.
Håller med men det är väl i princip omöjligt att reglera bort detta helt via lagstiftning antar jag?J JohanLun skrev:Oavsett om det är gängkriminella eller personer med skulder pga tidigare vidlyftiga affärer så tycker jag fogden ska göra ett besök. Kör man en fin bil eller har en dyr klocka är det bara att plocka den. Sannolikt ägs den av en målvakt. Givetvis ska man ju kunna låna pappas bil för en enstaka resa som skuldsatt, men om man får låna både bil, klocka, hus och blir bjuden på resor och annan lyx, då är det läge att plocka de sakerna då de kan anses som gåvor eller målvaktsägande. Gömma undan pengar och leva lyxliv fast man är skyldig andra pengar ska inte gå tycker jag...
10 mkr är ju ingenting om du kommer ut som 40-åring helt barskrapad från en fängelsedom på flera år, dömd till ett brutalt skadestånd och aldrig kan röra dig med pengar i Sverige öht. Vad ska han hitta på resten av sitt 50-åriga liv?heisiandiishe skrev:
Lägg därtill en familj med barn som jag förmodar han på ett eller annat vis vill försörja, ha kontakt med och kanske leva med.
Det kan omöjligt vara värt det.
Men han kanske har betydligt mer pengar än så. 30mkr är ju en annan summa. Kanske fastigheter utomlands som inte är kända.
Då kan ju ett liv utomlands vara OK - förutsatt att barn och familj är intresserade av det, samt att landet man ev. emigrerar till är intresserade av en brottsling i landet.
Jag måste säga, och hävda, att de allra flesta nog väljer de där 5-600 000 brutto om året och ett vanligt Svensson-liv med sin familj i trygghet trots allt.
Om Fru X inte kan visa att hon fått pengarna att köpa sina prylar på lagligt sätt, ja, då tycker jag de ska beslagtas. Frågan är, om pengarna kommer från maken som i sin tur fått dem från verksamhet som nu befinns inte vara laglig. Hur långt tillbaka ska man då kräva att frun betalar tillbaka? Om jag ger min fru en stulen bil är det ju inte hennes bil?J jaronsso skrev:Nej - man delar inte per automatik på skulder för att man är gifta.
I synnerhet inte om de är utdömda genom brott av en part.
Men det finns en hel del "om och men" i detta. Som det mesta juridiska. Finns säkert en jurist som kan förklara mer detaljerat.
I övrigt - vad man kan "plocka" och inte, finns det inget man kan generalisera kring.
Vad är det som säger att X fru inte kunnat köpa en dyr klocka medan samma fru inte har kunnat köpa en dyr bil, osv, osv.
Man kan inte bara "plocka" saker från folk utan vidare.
I detta fall tolkar jag det dock som att frun blivit satt i kvarstad, vilket rimligtvis betyder att man kan anta en del av hennes tillgångar kommit från brottslig verksamhet. Hon står ju inför åtal. Det kan bli intressant.
Alexander bör ha pengar utomlands. Vilka kan bli svåra att finna.
Men frågan är väl hur mycket. Är det värt ett utdömt fängelsestraff och sex år finkan? Tveksamt.
Men samma regler som man i vissa länder framgångsrikt plockat egendom från kriminella borde teoretiskt gå att tillämpa här. Om lagen fn tillåter det vet jag förstås inte. Men jag hoppas att man kan ta så mycket som möjligt. Däremot borde det vara rimligt att om man därefter väljer att skilja sig så får frun starta om på nytt, sålänge hon inte hämtar pengarna från konton som undanhållits från tidigare utan tjänar dem själv.
Det är väl vad många andra trådar vittnar om att det numera gäller givet penningtvättslagar där pengar måste bevisligen kunna spåras för att få användas i transaktioner osvC cpalm skrev:
J JohanLun skrev:Om Fru X inte kan visa att hon fått pengarna att köpa sina prylar på lagligt sätt, ja, då tycker jag de ska beslagtas. Frågan är, om pengarna kommer från maken som i sin tur fått dem från verksamhet som nu befinns inte vara laglig. Hur långt tillbaka ska man då kräva att frun betalar tillbaka? Om jag ger min fru en stulen bil är det ju inte hennes bil?
Men samma regler som man i vissa länder framgångsrikt plockat egendom från kriminella borde teoretiskt gå att tillämpa här. Om lagen fn tillåter det vet jag förstås inte. Men jag hoppas att man kan ta så mycket som möjligt. Däremot borde det vara rimligt att om man därefter väljer att skilja sig så får frun starta om på nytt, sålänge hon inte hämtar pengarna från konton som undanhållits från tidigare utan tjänar dem själv.
Nej du kan inte ge din fru en uppenbart stulen bil.J JohanLun skrev:Om Fru X inte kan visa att hon fått pengarna att köpa sina prylar på lagligt sätt, ja, då tycker jag de ska beslagtas. Frågan är, om pengarna kommer från maken som i sin tur fått dem från verksamhet som nu befinns inte vara laglig. Hur långt tillbaka ska man då kräva att frun betalar tillbaka? Om jag ger min fru en stulen bil är det ju inte hennes bil?
Men samma regler som man i vissa länder framgångsrikt plockat egendom från kriminella borde teoretiskt gå att tillämpa här. Om lagen fn tillåter det vet jag förstås inte. Men jag hoppas att man kan ta så mycket som möjligt. Däremot borde det vara rimligt att om man därefter väljer att skilja sig så får frun starta om på nytt, sålänge hon inte hämtar pengarna från konton som undanhållits från tidigare utan tjänar dem själv.
Lika lite som Alexander kan ge sin fru saker som uppenbart kommer från brottslig verksamhet. Det har man ju som sagt redan sett till genom huset. Det hjälpte inte att han skrev över 50% av fastigheten på henne.
Vad jag säger är fortfarande att man inte bara kan ”plocka” saker för att man kanske tror de kommer från brottslig verksamhet. Man behöver ju bevisa det, eller åtminstone ha väldigt stor misstankegrad.
Detta är tillämpbart i Sverige och görs frekvent i gängrelaterad brottslighet där man förskansar tillgångar så fort möjlighet ges.
