useless useless skrev:
Kanske om man bygger simpla saker från scratch. Inget större ställer jag har varit på har använt den approachen.
Bygger simpla saker. Haha. Men ja från scratch då jag jobbar med avancerade domäner där nyckelfärdiga produkter inte fungerar.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
N Nyikåk skrev:
Här kan ni läsa från källan alla tokigheter som kan uppstå i molntjänster med undermålig säkerhet när man släpper lös en AI som bryter mot reglerna...
[länk]
Det verkar ju vara massor med fel redan innan deras AI sabbade allt. Det var väl bara en tidsfråga innan det skulle gå åt skogen med den setup de hade.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
N Nyikåk skrev:
Här kan ni läsa från källan alla tokigheter som kan uppstå i molntjänster med undermålig säkerhet när man släpper lös en AI som bryter mot reglerna...
[länk]
Det var precis den som postades i inlägg #433
Och som sagt; Det var rätt många fel i den setupen, ett cyberangrepp eller klantiga användare hade tex kunnat resultera i precis samma sak. Men med en AI går det snabbare och effektivare att göra fel också :)

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det var precis den som postades i inlägg #433
Och som sagt; Det var rätt många fel i den setupen, ett cyberangrepp eller klantiga användare hade tex kunnat resultera i precis samma sak. Men med en AI går det snabbare och effektivare att göra fel också :)
Ok, jag klickade på länken men eftersom det var en Schibstedt-sida med cookie-inställningar jag inte godtar så såg jag aldrig om källan var länkad och den efterföljande diskussionen gjorde att jag antog att den inte var med...

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
N Nyikåk skrev:
Ok, jag klickade på länken men eftersom det var en Schibstedt-sida med cookie-inställningar jag inte godtar så såg jag aldrig om källan var länkad och den efterföljande diskussionen gjorde att jag antog att den inte var med...
Helt rätt, betala för att slippa cookies, bojkottar alla deras siter nu, brukade kolla vädret på klart. se innan, men den ovanan lyckades jag skaka av mig

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Ny dag, nya missar..
Jag fattar ju att det är olika modeller etc etc, men när man inte löser en sån här enkel fråga?
20260506_074629.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När dessutom sökmotorn fetstilar organisationsnumret i alla träffar längre ner...

• Haha
Dilato
  • Laddar…
engs
Har med hjälp av AI skapat excellsnurror nyligen, med lyckat resultat.
Saker som skulle tagit mig, som inte är en virtuos på excel, gissningsvis en halv dag. Har "jag" kunnat skapa på, högt räknat, 10min av promtande ink. några justeringar.

Sekundärt, då det bara är jag själv och kanske några kollegor som ser filerna.
Men måste säga att designen varit väldigt mycket bättre än det jag skulle lyckats med själv.

Den la även in förklarande text vilka formler den använt och ytterligare kommentarer jag inte alls bett om, men är fullt logiska.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Använder dagligen AI för att bolla idéer och skapa skript för automatisering.
Jag sparar flera timmar per dag med denna hjälp.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
D Dilato skrev:
[bild]

[länk]
Fast problematiken kring denna "tysta nedladdning" är ofta missförstådd.
det är mer det filosofiska kring om sådana saker faktiskt är ok att ladda ned utan att vara tydlig med det och ge en opt out, och att mer avancerad mjukvara faktiskt kräver resurser (både bandbredd, minne, ström osv) - men det är ju en generell sak som egentligen inte bara har med AI att göra.

Det innebär inte att google samlar in varken mer eller mindre data om användaren egentligen, även om det teknsikt skulle kunna göraatt man slipper sitta och skicka persondata och tracking osv till en central AI, men nu är det ju google och dom lever på din data så den skickas även om dom nnu kan använda lokal processorkraft för vissa AI-funktioner...

För de som inte sett denna video förut, den är extremt sevärd (eller jag lyssnade på den i bilen):

Han förklarar väldigt tydligt vad som sätter stopp för vidare utveckling av AI just nu...
...och hur detta påverkar vad den kommer att kunna göra de närmsta åren.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
D Dilato skrev:
[bild]

[länk]
Är detta på riktigt?
Jag har ingen nedladdad AI i min dator.

G gaidin skrev:
Är detta på riktigt?
Jag har ingen nedladdad AI i min dator.
Jag vet inte... men Malwarebytes är en trovärdig källa.

Det här är kanske en möjlig orsak till att du inte har den?

This 4GB download happens automatically when Chrome determines your device meets the hardware requirements.

D Dilato skrev:
Jag vet inte... men Malwarebytes är en trovärdig källa.

Det här är kanske en möjlig orsak till att du inte har den?

This 4GB download happens automatically when Chrome determines your device meets the hardware requirements.
Har dom inte synnerligen höga krav på hårdvaran så borde den ju köras här.
Skall kolla upp det där lite.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.