16 048 läst ·
151 svar
16k läst
151 svar
Allmän diskussion om #Metoo
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Men varför måste personen hängas ut i offentligheten för? Det räcker väl att lyfta på luren och göra en anmälan? Nä, ut med det på sociala medier....
Här är jag lite tveeggad. Det är extremt svårt att få en person fälld när det handlar om "han säger" och "hon säger", dvs ord mot ord. Men om det finns flera som pekar ut samma person med likartade berättelser, då kan det faktiskt finnas tillräckliga skäl. Detta är dock inget som vårt rättsamhälle klarar av att hantera. Särskilt inte med de korta preskriptionstider vi har för många sexualbrott.[SKPG]Zamora skrev:
Jag gillar inte heller gatans parlament, men just i detta området så finns tdet ett tomrum som inte samhället har lyckats fylla och därför ser jag en viss poäng med detta för att förhindra nya brott. Framförallt så kanske vi bör fundera över om våra lagar bör justeras för att fylla tomrummet och där ger outandet av personer på nätet en knuff på politikerna som de kan behöva...
Vill bara förtydliga att det skall finnas flera/många vittnesmål för att det skall vara vettigt att peka ut en specifik person. Enstaka vittnesmål har alltför stor risk att vara falska.
Och just rörande detta så har ett par personer på nätet som samlat på sig vittnesmål via PM gjort ett bra jobb då de inte pekat ut enskilda personer med bara enstaka vittnesmål som grund. Sedan har de faktiskt inte angett namnen heller, men tillräckligt med info för att de skall kunna identifieras med lite eftersökningar.
Och just rörande detta så har ett par personer på nätet som samlat på sig vittnesmål via PM gjort ett bra jobb då de inte pekat ut enskilda personer med bara enstaka vittnesmål som grund. Sedan har de faktiskt inte angett namnen heller, men tillräckligt med info för att de skall kunna identifieras med lite eftersökningar.
Att ryska regimtrogna medier blandar sanning och lögner till en enda soppa är ingen nyhet.
Det borde inte vara någon nyhet för dig Lolight heller.
Visst är det enkelt att alltid tro på storherrarnas propaganda men någon sanning är det inte.
I Ryssland är det än i dag gällande offentlig "sanning" att Finland anföll Sovjetunionen 1939 och började vinterkriget.
De sovjetiska trupperna som "försvarade Sovjetunionen" förde bland annat med sig detaljerade kartor över hela Finland försedda med nypåhittade ryska namn samt ryskspråkiga gatuskyltar för Helsingfors. Jag har själv sett en karta över min hemby försedd med ryska ortsnamn. En by så långt från ryska gränsen man kan komma i Finland. Den kartan kommer från en sovjetisk stab som hamnade i motti vid Suomussalmi. Det var alltså hit de var på väg.
Det borde inte vara någon nyhet för dig Lolight heller.
Visst är det enkelt att alltid tro på storherrarnas propaganda men någon sanning är det inte.
I Ryssland är det än i dag gällande offentlig "sanning" att Finland anföll Sovjetunionen 1939 och började vinterkriget.
De sovjetiska trupperna som "försvarade Sovjetunionen" förde bland annat med sig detaljerade kartor över hela Finland försedda med nypåhittade ryska namn samt ryskspråkiga gatuskyltar för Helsingfors. Jag har själv sett en karta över min hemby försedd med ryska ortsnamn. En by så långt från ryska gränsen man kan komma i Finland. Den kartan kommer från en sovjetisk stab som hamnade i motti vid Suomussalmi. Det var alltså hit de var på väg.
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Korrekt historieskrivning är väll inget lands stora styrka. Jag hade ju hoppats att glasnost skulle medföra en öpnare diskussion som skulle leda till mer nuancerade sanningar. Men så blev det inte riktigt.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 151 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 151 inlägg
Storherrar finns på alla sidor. De kan heta George Soros eller något av alla namn som nu äger hollywood och mediavärlden. Dags att vakna upp och inser att stormedia i väst, inte längre är opartisk och nyanserad. Stormedia i väst blandar allt från rena lögner, obekräftade rykten, till egna personliga åsikter. Skriver man t ex "Putin var förbannad på sin systers hund". Så blir det väldigt svårt att bevisa eller motbevisa ett sådant påstående. Ingen kan veta hans känslor eller orsakerna till de samma. Problemet är också ofta inte reporterns åsikter och vinklingar. Problemet är ofta att fakta strategiskt utelämnas för dessa fakta, förändrar nyheten lite eller mycket.H heimlaga skrev:
Så hur ska man då göra för att få en bättre bild av nyheterna? Är man fast mellan en sten och en vägg? Nej, det finns vägar att gå. Dels så kan man ta in många fler källor till nyheter, det finns massor av mindre källor till nyheter, allt från podradio, YT kanaler, till Twitter och webben.
Det räcker ofta med ett par sådana för att kunna få mycket mera information om händelsen.
Och då är det så bra, att mer information och fakta, gör att du förstår allt bättre, och då faller ofta reporterns vinkling på nyheten ganska fort.
Sedan finns det sista och ultimata sättet, det är faktiskt att själv börja kolla saker i verkligheten. Åka och prata med människor som var där osv... jag vet flera jag följer som gör sådant.
Det stämmer säker att sådan planer funnit. Idag, är det sedan länge borta. Världen är mycket annorlunda nu än den har varit.I Ryssland är det än i dag gällande offentlig "sanning" att Finland anföll Sovjetunionen 1939 och började vinterkriget.
De sovjetiska trupperna som "försvarade Sovjetunionen" förde bland annat med sig detaljerade kartor över hela Finland försedda med nypåhittade ryska namn samt ryskspråkiga gatuskyltar för Helsingfors. Jag har själv sett en karta över min hemby försedd med ryska ortsnamn. En by så långt från ryska gränsen man kan komma i Finland. Den kartan kommer från en sovjetisk stab som hamnade i motti vid Suomussalmi. Det var alltså hit de var på väg.
Sådana planer fanns bland högerextremister i Finland åren kring 1920. De resulterade bland annat i den kända Aunusexpeditionen.L Lolight skrev:
Att några sådana planer skulle ha funnits på 30-talet och i synnerhet i slutet av 30-talet då Finland hade nedrustat sitt försvar till nästan ingenting och ställt siog neutralt i stormakternas allianspolitik en patetisk lögn.
Håller du fast vid det där är du en patetisk lögnara Lolight. Liksom Putin och Trump och andra storherrar.
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Du får förlåta oss på västra sidan viken, vi är ofta inte så insatta i den finska historien.H heimlaga skrev:Sådana planer fanns bland högerextremister i Finland åren kring 1920. De resulterade bland annat i den kända Aunusexpeditionen.
Att några sådana planer skulle ha funnits på 30-talet och i synnerhet i slutet av 30-talet då Finland hade nedrustat sitt försvar till nästan ingenting och ställt siog neutralt i stormakternas allianspolitik en patetisk lögn.
Håller du fast vid det där är du en patetisk lögnara Lolight. Liksom Putin och Trump och andra storherrar.
Jag minns med skam det tillfället då jag som färsk tysk obildad student liftade runt i Finland 1975 och satt på en ravintola och ritade hår på Urho Kekkonens flinta i dagstidningen. Folk omkring mig var väldigt generat. Jag hade inte förstått om hans roll.
Vad dillar du om? Först påstår du saker, som jag sedan skriver att det säkert kan stämma, och då klagar du på ditt eget påstående?H heimlaga skrev:Sådana planer fanns bland högerextremister i Finland åren kring 1920. De resulterade bland annat i den kända Aunusexpeditionen.
Att några sådana planer skulle ha funnits på 30-talet och i synnerhet i slutet av 30-talet då Finland hade nedrustat sitt försvar till nästan ingenting och ställt siog neutralt i stormakternas allianspolitik en patetisk lögn.
Håller du fast vid det där är du en patetisk lögnara Lolight. Liksom Putin och Trump och andra storherrar.
Vilka planer som funnits eller inte funnits det får du debattera med dig själv om. Det enda jag kan säga, är att det finns massor av olika grupper och agendor, dra ut det över tid, och du har en mängd planer åt olika håll.
Jag skrev ironiskt om Putins totalt absurda historieförfalskning och du Lolight var väldigt kvick att säga att allt var sant. Så enkelt är det...... tydligen är allt som kommer från Putin sant per definition enligt dig.
Intressant iaktagelse......
1939 hade Finland visserligen allmän värnplikt men vapenförråden var små och föråldrade. Hela samhället var inställt på neutralitet och fred.
Därför blev det att slåss med vedträn och molotoffcocktails och järnspett mot moderna medeltunga pansarvagnar modell T28. Därför blev det att slåss med hästdragna 1800-talskanoner mot modernt motoriserat artilleri. Därför blev det att slåss med några få föråldrade jaktplan mot en modern stormakts hela flygvapen. Därför var det sträng ammunitionsransonering under hela vinterkriget. Därför samlade man in civila skidor och civila vinterkläder över hela landet åt armeen och gjorde militärtält av masonit. I den mån det fanns uniformer var de en blandning av olika länders utskottslager. Bensin och olja var så strängt ransonerade att även militären körde på gengas.
Det enda som Finland hade någotsånär tillräckligt av var kejsarryska Mosin-Nagant militärgevär som hade tagits som krigsbyte i frihetskriget/inbördeskriget mer än 20 år tidigare.
Nu är vi väldigt långt från trådens ämne men jag ville se hur Lolight egentligen tänker.
Intressant iaktagelse......
1939 hade Finland visserligen allmän värnplikt men vapenförråden var små och föråldrade. Hela samhället var inställt på neutralitet och fred.
Därför blev det att slåss med vedträn och molotoffcocktails och järnspett mot moderna medeltunga pansarvagnar modell T28. Därför blev det att slåss med hästdragna 1800-talskanoner mot modernt motoriserat artilleri. Därför blev det att slåss med några få föråldrade jaktplan mot en modern stormakts hela flygvapen. Därför var det sträng ammunitionsransonering under hela vinterkriget. Därför samlade man in civila skidor och civila vinterkläder över hela landet åt armeen och gjorde militärtält av masonit. I den mån det fanns uniformer var de en blandning av olika länders utskottslager. Bensin och olja var så strängt ransonerade att även militären körde på gengas.
Det enda som Finland hade någotsånär tillräckligt av var kejsarryska Mosin-Nagant militärgevär som hade tagits som krigsbyte i frihetskriget/inbördeskriget mer än 20 år tidigare.
Nu är vi väldigt långt från trådens ämne men jag ville se hur Lolight egentligen tänker.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vi ser väl tecken på detta varje dag!L Lolight skrev:
Två dagsfärska exempel:
1.
Det blev i går ett ramaskri i media för att USA's president "erkände" Jerusalem som Israels huvudstad, och meddelade att deras ambassad skulle flytta dit.
Vad media glömde berätta:
2.Trumps Jerusalem-erkännande grundas i tidigare beslut av båda partierna och Obama
”Beslutet” i fråga är faktiskt inte ens ett beslut utan endast en upprepning av flera tidigare beslut som fattats med överväldigande stöd av båda de politiska partierna och Barack Obama. Trump upprepade bara innehållet i en redan stiftad amerikansk lag, innehållet i en nylig senatsresolution, innehållet i båda de politiska partiernas officiella partiprogram och Brack Obamas vilja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källor? Ja, skicka mig ett PM, eller leta själv lite utanför PK-media!SVT raderade Rapport-sändning i smyg efter hakkors-miss
I söndags uppmärksammade XXXXXXXX ett inslag i SVT Rapports 19:30-sändning dagen innan från Gaza i Mellanöstern där hakkors förekom som väggmålningar i en palestinsk fiskmarknads lokaler. Detta utan att det uppmärksammades av SVT:s utsände Stefan Åsberg eller av SVT Rapports nyhetsankare. Nu har hela sändningen raderats från SVT Play utan att tittarna informerats.
@heimlaga och @Lolight - Nu behöver ni inte dra igång vinterkriget igen för ett litet missförstånd...
Jag tror helt enkelt att när Lolight skrev:
Så, nu borde vinterkriget återigen vara avklarat och vi kanske kan återgå till diskussionen om #Metoo
Jag tror helt enkelt att när Lolight skrev:
Så syftade han på sista stycket i heimlagas inlägg:L Lolight skrev:
Men eftersom de citerade inläggen komprimeras så läste heimlaga det antagligen som att Lolight syftade på:H heimlaga skrev:
Expanderar man citatet i Lolights inlägg så ser det genast mycket bättre ut.H heimlaga skrev:
Så, nu borde vinterkriget återigen vara avklarat och vi kanske kan återgå till diskussionen om #Metoo
