16 048 läst ·
151 svar
16k läst
151 svar
Allmän diskussion om #Metoo
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Rotterdam blev lite stressade sen det visade sig att polisen medvetet blundat för övergrepp på barn. Närmare 1200st övergrepp som slank igenom och som utförts av pakistanska ligor.harry73 skrev:
Om staten menar allvar med sin syn på #metoo så börjar staten inte med att ringa in de mest extrema grupper och våldtäkter (om det nu är ensamkommande barn eller medelålders mediaprofiler) men tar staten alla mindre övergrepp på allvar som idag inte leder till någonting. Och den nya lagen om samtycke är en bra början. I staden Rotterdam kan kvinnor med en app larma om någon ropar något sexistisk till dom. Polisen ser då direkt vilka platser och tider det händer mest och börjar patrullera där. Överträdelse leder till ca 2000kr i böter. Det är också ett bra sätt.
Dom som trots allt vågade polisanmäla råkade riktigt illa ut.
Polisen och politiker vågade inte på allvar ingripa med rädsla för att bli stämplade som rasister.
Grejen är att de dom utför det värsta är sällan helylle gentlemän till vardags heller.
Bra att kunna samla händelser.
Håller dock inte med att man ska ta mindre lätt på de grövre brotten för att hantera de lättare.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article19432779.ab
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Varför skall män som kollektiv skuldbeläggas? Män våldtar, ja. Men vilka män gör det mest?
Vilka män gruppvåldtar pojkar? Skall vi informera/prata om problemet på stora arbetsplatser eller på hvb-hem för ensamkommande. Var gör det mest nytta?
Det är sjukt läskigt med dessa kampanjer eftersom de snabbt tappar det ursprungliga syftet. Minsta konkurrenssituation så riskerar en man numer att hotas för något den ena parten bara kan påstå utan minsta bevis. Företag eller liknande kommer inte våga chansa på att det är ett falskt påstående.
Vilka män gruppvåldtar pojkar? Skall vi informera/prata om problemet på stora arbetsplatser eller på hvb-hem för ensamkommande. Var gör det mest nytta?
Det är sjukt läskigt med dessa kampanjer eftersom de snabbt tappar det ursprungliga syftet. Minsta konkurrenssituation så riskerar en man numer att hotas för något den ena parten bara kan påstå utan minsta bevis. Företag eller liknande kommer inte våga chansa på att det är ett falskt påstående.
Hmm..du protesterar mot det som du uppfattar som en kollektiv skuldbeläggning samtidigt gör du dig själv skyldig till samma sak.N Noseone skrev:
Hjälp till istället för att ta den enklaste vägen, att skuldbelägga en hel grupp som du ogillar.
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Tyska media har roligt över den svenska planerade samtyckeslagen. Ansökningsblanketter föreslås och appar där man kan registrera samtycke hos myndighet mm. Sverige framställs som det mest oromantiska landet efter Saudi och Iran.
När det roliga tagit slut återstår att skaka på huvud och "die dummen Schweden".
OBS! Detta återger vad tyska media tycker och har inget med min egen uppfattning att göra.
När det roliga tagit slut återstår att skaka på huvud och "die dummen Schweden".
OBS! Detta återger vad tyska media tycker och har inget med min egen uppfattning att göra.
Det är väl en väldigt stor skillnad att skuldbelägga alla män för något som utgörs till 99% av män från Afghanistan exempelvis.A Abies koreana skrev:
Om metoo handlade enbart om sexuella trakasserier och inte kollektiv skuldbela alla män för de våldtäkter som utförs exempelvis vore det mer rimligt.
Nu trycks ju allt man kan få in i metoo begreppet för att flytta fokus från det jag anser är ett allvarligare problem. - Den frihetsinskränkning som framför allt kvinnor känner.
Min fru vågar inte springa i motionsspåret själv, hon tar taxi när hon åker hem utanför kontorstid osv osv.
De flesta kvinnor väljer nog en klapp på rumpan på jobbet om de slapp va rädda när de gick hem från pendeltåget.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Aj fan!T Thomas_Blekinge skrev:
Så vi som inte har smartphones är hädanefter hänvisade till stutabåset
(som Vilhelm Moberg kallade det där de som inte fick "komma till" fick hållas)
Men, det tror du väl inte ens själv?harry73 skrev:
Tyskland följde efter det överlägsna Sverige...!
-Det bli enklare att fälla våldtäktsmän...!
-Den nya lagen är inte till för medborgarna, eftersom bevissvårigheterna kvarstår.
Lagen är till för det stundande valet!
Du har all rätt i världen att tycka vad du vill om ensamkommande från Afghanistan men du har ingen som helst rätt att sprida lögner på sociala medier om män från Afghanistan. Siffran du nämner har du inget belägg för, det existerar ingen sådan seriös forskning som kan backa upp ditt påstående och jag uppskattar om du inte förolämpar mig genom att länka till någon av de alternativa medier som sprider liknande faktoider.N Noseone skrev:Det är väl en väldigt stor skillnad att skuldbelägga alla män för något som utgörs till 99% av män från Afghanistan exempelvis.
Om metoo handlade enbart om sexuella trakasserier och inte kollektiv skuldbela alla män för de våldtäkter som utförs exempelvis vore det mer rimligt.
Nu trycks ju allt man kan få in i metoo begreppet för att flytta fokus från det jag anser är ett allvarligare problem. - Den frihetsinskränkning som framför allt kvinnor känner.
Min fru vågar inte springa i motionsspåret själv, hon tar taxi när hon åker hem utanför kontorstid osv osv.
De flesta kvinnor väljer nog en klapp på rumpan på jobbet om de slapp va rädda när de gick hem från pendeltåget.
Jag kan garantera dig att kvinnors rörelsefrihet varit begränsad långt innan vi lärde oss ordet ensamkommande. Den rädsla och otrygghet som är ständigt närvarande när vi rör oss i offentliga miljöer är en så normal del av våra liv att vi knappast ens reflekterar över den, vi är så vana och den har alltid funnits i våra liv.
Kränkningar, sexuella övergrepp och våldtäkter finns överallt i vårt samhälle t.o.m inom högkulturella klasser som Svenska Akademien. Men ingenstans döms eller skuldbeläggs män som grupp utan endast de som går över gränsen får bära skammen för sina övertramp.
Och en och annan kvinna eller man som sett och hört men varit för fega för att ställa sig på brottsoffrets sida kan gott skämmas också.
De flesta kvinnor väljer inte en klapp på rumpan av någon respektlös översittare, inte heller väljer vi vår rädsla, det är inga val vi skall behöva göra i ett fritt samhälle. Vi vill bara bli respekterade och slippa gå omkring och vara rädda var vi än befinner oss. Bli en del av lösningen och inte en del av problemet, läs hela tråden här och du kommer att lära dig massor. Klappar på rumpan eller händer på brösten är uttryck för respektlöshet, samma respektlöshet som ibland accelererar till grövre våld.
Är SR, SVT, Aftonbladet giltiga länkar, passar det härskapet?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=6649646
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/svt-granskar-overgrepp-bland-ensamkommande
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/blQll/15-domda-for-gruppvaldtakter-pa-pojkar/promo
Det är lätt att slå ifrån sig fakta genom att säga att den ena parten referenser inte är giltiga.
Visa istället du att gruppvåldtäkter av pojkar inte utförs till allra största del av män från Afghanistan.
Eller har Emil, Eskil, Sune och Lars alltid gruppvåldtagit pojkar i alla tider?
Men det hör inte till metoo, kan jag menar att detta glöms eller trycks undan. Att vi har helt nya typer av problem som är värre än en klapp på rumpan.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=6649646
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/svt-granskar-overgrepp-bland-ensamkommande
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/blQll/15-domda-for-gruppvaldtakter-pa-pojkar/promo
Det är lätt att slå ifrån sig fakta genom att säga att den ena parten referenser inte är giltiga.
Visa istället du att gruppvåldtäkter av pojkar inte utförs till allra största del av män från Afghanistan.
Eller har Emil, Eskil, Sune och Lars alltid gruppvåldtagit pojkar i alla tider?
Men det hör inte till metoo, kan jag menar att detta glöms eller trycks undan. Att vi har helt nya typer av problem som är värre än en klapp på rumpan.
Få se nu, du kommer med ett påstående och ombeds visa källor som styrker detta. Du presenterar källor som inte alls styrker detta och hävdar att bevisbördan istället ligger på den som ifrågasätter ditt påstående. Intressant.N Noseone skrev:
