Vi har ett radhus byggt 83. Det finns ett FTX system som är kopplat med kökskåpan. Det lustiga är att all matos går igenom FTX system, genom värmeväxlaren... JA! jättedumt, men det var en snikvariant man byggde då... precis som elpatron som inte installerades i FTX för att hålla ner kostnader (har man hört). Där jag bor byggdes radhus som om det vore på löpande band under 80-talet och då tog man till lite fulmetoder, enligt mig.

Hursomhaver. Jag ska i framtiden koppla ifrån spiskåpan från centrala kanalsystem och köra en pipa ut till tak med riktigt köksfläkt. Men jag måste först lösa styrningen från spiskåpan till FTXen. Det är alliance spiskåpa utan spisfläkt med vred för 1, 2, 3 (Ett spjäll öppnas i olika lägen och frånluftsfläkten går på högre varv) och forcerat läge (i detta läge är spjället stängt och frånluftsfläkten går på högre varv.).

Hur kan koppla man om detta så att FTX kan styras via en annan kontrollpanel istället via köksfläkten? Finns det ett seperat kontrollpanel med vred för väggmontage med 1, 2 och 3 alt. forcerat läge.?

Jag tänkte i värsta fall bara återanvända vredet på något sätt och sen pula in den i en låda. Kabeldragningen blir lite bökigt att flytta den från köket till tvättstugan (anlslutning till kök)... men det går att lösa. I hope...

Köksfläkt inbyggd i taket med vred för styrning av hastigheter, märkt FRANKE, utan spjället synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en Franke fläktkåpa med reglage för olika hastighetsinställningar.
Skapa konto

V vincentt skrev:
Vi har ett radhus byggt 83. Det finns ett FTX system som är kopplat med kökskåpan. Det lustiga är att all matos går igenom FTX system, genom värmeväxlaren... JA! jättedumt, men det var en snikvariant man byggde då... precis som elpatron som inte installerades i FTX för att hålla ner kostnader (har man hört). Där jag bor byggdes radhus som om det vore på löpande band under 80-talet och då tog man till lite fulmetoder, enligt mig.

Hursomhaver. Jag ska i framtiden koppla ifrån spiskåpan från centrala kanalsystem och köra en pipa ut till tak med riktigt köksfläkt. Men jag måste först lösa styrningen från spiskåpan till FTXen. Det är alliance spiskåpa utan spisfläkt med vred för 1, 2, 3 (Ett spjäll öppnas i olika lägen och frånluftsfläkten går på högre varv) och forcerat läge (i detta läge är spjället stängt och frånluftsfläkten går på högre varv.).

Hur kan koppla man om detta så att FTX kan styras via en annan kontrollpanel istället via köksfläkten? Finns det ett seperat kontrollpanel med vred för väggmontage med 1, 2 och 3 alt. forcerat läge.?

Jag tänkte i värsta fall bara återanvända vredet på något sätt och sen pula in den i en låda. Kabeldragningen blir lite bökigt att flytta den från köket till tvättstugan (anlslutning till kök)... men det går att lösa. I hope...

[bild] [bild]
Är inte helt med här. Är detta samma FTX-agg. som ventilerar resten av huset.? Om så förstår jag inte hur ett spjäll kan styra FTX:en mer än att fördela om frånluften. Är det endast det du vill kunna styra, alltså hur stor del av frånluftsflödet som går genom spisfläkten och hur stor del som går genom övriga frånluftsdon?

Det finns motorspjäll vilka man kan sätta i kanalerna för att kunna öppna och stänga från annan punkt, dock vet inte jag mycket om hur de installeras. Kostar rätt bra också.

Ang. spisfläkt i FTX:en. Mitt nya FTX-aggregat har en femte ingång just för att man ska kunna koppla in den, så det kan ha varit godkänt att göra så med ditt agg på den tiden. Personligen tänker jag dock inte använda den möjligheten då jag läst avrådanden från den möjligheten av många på forumet, så det är nog klokt att göra om den biten, precis som du tänker.

Är du säker på att ditt ftx system inte stänger till anslutning till uppvärmningen med frånluft när du ökar spjället i kökskåpan 1-3? Själv så har jag ett vanligt Frånluftssystem där köksfläkten Franke går att öppna i läge 1-3 samt forcerat läge. Snarlikt ditt men även med köksfläkt. I läge 1 går köksfläkten och takfläkten i samma hastighet. Sedan ökar båda succesivt. Vid forcerat läge öppnar sig inte spjället i köket och luften dras ut från tvättstuga och våtrum från endast takfläkten. Uppe vid takfläkten har jag två kanaler. En från köket och en från våtutrymmen.

Om du ändrar ditt system är du då medveten om att i köket där maten lagas och även i ugn så tappar du en av den naturliga uppvärmningen av inkommande luft. Även den vardagliga värmen som går upp i kanalen via köket kommer du att förlora. Du får då en halvvariant av FTX och F-system.

Jag lovar er, köksanslutningen är anslutet till samma kanal som för badrummen, skillandenär bara att kökrt har ett spjäll som öppnas ocg stängs beroende om man kör forcerat läge eller 1,-3. Vi har ett badrum brrvid och en del av matoset sugs därifrån.

Det finns inloppet för friskluft och ett utlopp för kök och badrum. Inget separat pipa för kök eller badrum. De enda fläktarna är från ftx, en för in och en för ut.

Att ändra systemet så att värmen från matlagningen går direkt ut är marginellt i värme synpunkt. Sen beror det på hur mycket luft man suger ut. Problemet blir om det blir för mycket undertryck. Men sånt omöjligt att mäta utan instrument. Då får får man öppna fönstret, antar jag. Men det är jag offrar medvtankepå att vårt ftx är från 83. Jag tror inte det spelar någon roll.

Ftx är väldigt enkelt, har inget bypass spjäll för sommar och ingen elpatron.

Sitter på en platta och sktiver, ursäkta stavfelen.

Se skiss nedan. Ritade den på plsttan... Blev sjukt bra...

Handritad skiss av ventilationssystem för kök och badrum med tilluft, frånluft, spjäll och fläkt.
Skapa konto

Är det alltså endast justeringen av frånluft mellan badrum och kök (fläktkåpan) du vill kunna styra från annan punkt? Kan syftet tänkas vara att det blir bökigt att springa till köket för att strypa fläkten när man ska ta en dusch?

Motorspjäll och styrdon av något slag, låter väl som den mest uppenbara lösningen. Frågan är väl hur mycket man vill investera i tid och pengar för ett så gammalt aggregat, där en bypass ändå ska in för fläkten så småningom!? Kan ett nytt FTX med egen extern panel för en 18 k tänkas betala sig med 80% återvinning istället för vad än du får från ditt gamla agg.?

Ett annat alternativ kunde vara att byta till ett frånuftsdon i badrummet med spjäll. Finns sådana med snören som man drar i (dock kanske inte speciellt snyggt). Med ett sådant kunde man öppna upp när man duschar och stänga när man är klar, likaså i köket genom kåpan.

Funderade en gång på om man inte kunde sätta en fuktstyrd frånluftsfläkt (för ytterväggar) i frånluftskanalen i taket så att det ventileras mer den vägen när man tar en dusch. Kräver dock lite elarbeten vilket krånglar till det.

K Kojfabriken skrev:
Är det alltså endast justeringen av frånluft mellan badrum och kök (fläktkåpan) du vill kunna styra från annan punkt? Kan syftet tänkas vara att det blir bökigt att springa till köket för att strypa fläkten när man ska ta en dusch?

Motorspjäll och styrdon av något slag, låter väl som den mest uppenbara lösningen. Frågan är väl hur mycket man vill investera i tid och pengar för ett så gammalt aggregat, där en bypass ändå ska in för fläkten så småningom!? Kan ett nytt FTX med egen extern panel för en 18 k tänkas betala sig med 80% återvinning istället för vad än du får från ditt gamla agg.?

Ett annat alternativ kunde vara att byta till ett frånuftsdon i badrummet med spjäll. Finns sådana med snören som man drar i (dock kanske inte speciellt snyggt). Med ett sådant kunde man öppna upp när man duschar och stänga när man är klar, likaså i köket genom kåpan.

Funderade en gång på om man inte kunde sätta en fuktstyrd frånluftsfläkt (för ytterväggar) i frånluftskanalen i taket så att det ventileras mer den vägen när man tar en dusch. Kräver dock lite elarbeten vilket krånglar till det.
Tack för förlagen, men du misstår hela tråden. Jag vill byta ut spiskåpa och dra en pipa ut genom taket Problemet är att styrningen av ftx sitter i spiskåpan. Finns det en kontrollpanel som man kan koppla fristående från spiskåpan och sätta upp den någonstans. Den nya spisfläkten kommer att ha en egen styrning med fläkt och då förlorar jag möjlighet att sätta på 3 eller forcerat läge för ftx. (samma sak).

V vincentt skrev:
Tack för förlagen, men du misstår hela tråden. Jag vill byta ut spiskåpa och dra en pipa ut genom taket Problemet är att styrningen av ftx sitter i spiskåpan. Finns det en kontrollpanel som man kan koppla fristående från spiskåpan och sätta upp den någonstans. Den nya spisfläkten kommer att ha en egen styrning med fläkt och då förlorar jag möjlighet att sätta på 3 eller forcerat läge för ftx. (samma sak).
Då behövs väl egentligen bara en transformatorreglage likn.: https://www.luftbutiken.se/varvtalsstyrning/655-ostberg-vrte1-5-stegs-transformator-15a-230v.html och det kanske tom räcker med en 1A

Tycker det är synd att förstöra ett fungerande system och bygga nya frånluftsledningar.
Varför försöker du inte få spjället att öppna åt andra hållet så det stänger till lite i frånluftskanalen när du vill få bort oset från köket. Oset har då svårare att tränga in till badrummet.

Mitt F- frånluftssystem hade endast ett spjäll i kökskåpan med ett skjutläge som öppnade spjället och ökade strömmen till takfläkten. alltså liknande ditt men utan forcerat läge. När jag köpte Franke/Alliance fläkt med köksfläkt som samarbetade med takfläkten blev det bättre. Men matos kom in via frånluftskanalen i badrum som låg på övervåningen nära takfläkten. När man hade läge 2-3. När jag sedan skaffade en starkare takfläkt så försvann det problemet.

Är lite osäker om Franke/Alliance fläkt som samarbetar med extern fläkt har en eller två spjäll då spjället slår igen vid forcerat läge men det kan vara värt att titta på snarlik konstruktion och ändra spjällets öppning . Inga större ingrepp behövs då inte heller. Då jag har en lös kopplingsdosa som elektrisk kopplar ihop systemen.
http://eelabstatic.se/Document/Article/32088/manual-koksflaktar-franke-1100037344.pdf

Redigerat:
S slurppe99 skrev:
Tycker det är synd att förstöra ett fungerande system och bygga nya frånluftsledningar.
Varför försöker du inte få spjället att öppna åt andra hållet så det stänger till lite i frånluftskanalen när du vill få bort oset från köket. Oset har då svårare att tränga in till badrummet.

Mitt F- frånluftssystem hade endast ett spjäll i kökskåpan med ett skjutläge som öppnade spjället och ökade strömmen till takfläkten. alltså liknande ditt men utan forcerat läge. När jag köpte Franke/Alliance fläkt med köksfläkt som samarbetade med takfläkten blev det bättre. Men matos kom in via frånluftskanalen i badrum som låg på övervåningen nära takfläkten. När man hade läge 2-3. När jag sedan skaffade en starkare takfläkt så försvann det problemet.

Är lite osäker om Franke/Alliance fläkt som samarbetar med extern fläkt har en eller två spjäll då spjället slår igen vid forcerat läge men det kan vara värt att titta på snarlik konstruktion och ändra spjällets öppning . Inga större ingrepp behövs då inte heller. Då jag har en lös kopplingsdosa som elektrisk kopplar ihop systemen.
[länk]
Jag håller med, men värmeväxlingen fungerar mycket sämre.pga att en del av matoset fastnar i vvx trots filter. Så antingen fortsätter jag som det är och får dålig vvx eller drar ut en del av varma luften ut genom taket. Vilken är värst, det är marginellt, men en sak är säker Vvx kommer att fungera mycket bättre då inget matos fastnar.

Inspekterade ftx förra sommaren. Den frånluftflödet genom ftx är nasty Vvx vet jag inte skicket på man inte kan se ner mellan lammen. En tvätt kan endast säga hur mycket olja som har fastnat.

Ursäkta stavfelen sitter på en platta.ovan att skriva med den.

V vincentt skrev:
Ha ha! OK nu fattar jag vad du menar. Tolkade det som att spiskåpebyte var ett framtidsprojekt och att du nu ville styra det från annan plats helt och hållet.

K Kojfabriken skrev:
Ha ha! OK nu fattar jag vad du menar. Tolkade det som att spiskåpebyte var ett framtidsprojekt och att du nu ville styra det från annan plats helt och hållet.
Du är inte helt fel ute, jag kommer att byta den men vill först flytta styrningen och helt enkelt kolla om det finns extern kontrollpanel för det och billigt. Att investera i ett ny aggregat känns inte riktigt aktuellt just nu då jag inte vet hur man dimensionerar samt tiden inte riktigt finns att installera sådan just nu. Men annars tyckte jag att dina förslag var vettiga, värt att tänka på faktiskt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.