Jag har ett radhus från 1980 och i alla fastigheter är det installerat takfläktar som frånluftventilation. Har fått veta att det heter Allicance system (?). Fläkten skall ventilera hela huset.
Före köksrenoveringen var köksfläkten kopplad till takfläkten (via ventliationskanal) Jag har nu installerat en frihängande kolfilterfläkt isället vilket gör att kanalen där köksfläkten tidigare satt nu enbart har ett ventilationsdon (se bild).

Fläkten styrs via en Tyrista där jag kan skruva upp/ned styrkan. Även när jag har på lägsta låter fläkten som en stormvind och ganska omöjligt ljud att lyssna på 24/7, men jag behöver ju ha fläkten i gång för att ventilationen i huset skall fungera.

Jag tänker installera en nya takffläkt TFSK 200 https://shop.systemair.com/sv-SE/tfsk--200--svart/p98537, då den gamla troligen är en del av problemet. Jag vet ju inte med säkerhet, men även när jag står på utsidan av huset hörs ljudet från min takfläkt (hör inte grannarnas). Jag vet dock inte om byte av fläkt löser problemet "stormvind".

Min fråga är om det även går att isolera ventilationsröret så då detta går direkt från takfläkten ner i köket. Behöver jag anlita både en elektriker (för demonetring och installation av takfläkt) och en som kan ventilation??

Vit cirkulär takarmatur på en gråmålad yta, med synliga målarfogar och mindre skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Anlita en ventilationsfirma om du vill. Tänk på att de nya fläktarna med EC-motor drar mindre ström, men de är dock dyrare. Fläktar av den äldre typen låter mer om de regleras med en tyristor än om de regleras med en riktig stegtransformator.

• Gilla
Katrin And
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.