1 356 780 läst ·
15 273 svar
1357k läst
15,3k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Administrator
· Skåne
· 8 672 inlägg
När han hoppar upp och lägger sig eller när han vänder sig så gungar den en stund, men jag har inte sett att han aktivt försöker få den att gunga. Jag brukar gå fram och gunga honom, och han verkar tycka det är helt okej.
Vad gäller Frasse och vatten så är han lite rolig.Jiji skrev:
Vi kan alla knepen för att få katter att dricka. Tyvärr är Katten inte riktigt lika införstådd. Och hemma är det inga problem, inte när det är hyfsade temperaturer ute på landet heller. Men vinter på landet är svårt.
Tror att vi testar vattenfontän igen här. Jag vill inte ställa upp ett akvarium här när vi inte är här hela tiden. (Inte ens utan fiskar, det blir så mycket vatten som rinner ut om något skulle hända.)
Dels, nu vintertid, så fort någon kommer in genom ytterdörren så kommer han trippandes, och det han är ute efter är att slicka i sig vatten från snö som smälter, snö som man dragit med in på skorna.
Han slickar alltså på de små pölarna som bildas på golvet (vi har klinker där).
Den andra grejen är, att när man går in i badrummet så kommer han rätt ofta trippandes, och det han då är ute efter är att vi ska ta vatten i en kupad hand och hälla ut i en liten liten pöl i kanten av duschplatsen, så att han kan slicka i sig detta.
Han går även ibland dit efter att någon har duschat, men faktiskt inte lika ofta, jag tänker att det kan bero på att då måste han sätta ner tassarna på en någon anings blött golv innan han når någon mer riktig pöl med vatten.
Sen dricker han även lite då och då från en tallrik med vatten som vi alltid har stående nära maten.
Katten vill ibland att vi häller ut lite vatten i en pöl på bordet och så lapar han i sig det.Mikael_L skrev:
Vad gäller Frasse och vatten så är han lite rolig.
Dels, nu vintertid, så fort någon kommer in genom ytterdörren så kommer han trippandes, och det han är ute efter är att slicka i sig vatten från snö som smälter, snö som man dragit med in på skorna.
Den andra grejen är, att när man går in i badrummet så kommer han rätt ofta trippandes, och det han då är ute efter är att vi ska ta vatten i en kupad hand och hälla ut i en liten liten pöl i kanten av duschplatsen, så att han kan slicka i sig detta.
Han går även ibland dit efter att någon har duschat, men faktiskt inte lika ofta, jag tänker att det kan bero på att då måste han sätta ner tassarna på en någon anings blött golv innan han når någon mer riktig pöl med vatten.
Sen dricker han även lite då och då från en tallrik med vatten som vi alltid har stående nära maten.
Jag vet inte vad som hände i nyårshelgen men efter det har han druckit och kissat ordentligt.
Vi har inte varit på landet sedan dess men vi har köpt en skål som påminner om våra akvarium och jag hoppas att den kan bli bra om det skulle bli lika krångligt igen när vi är på landet.
(Jag funderar tom på att ta med lite akvarievatten 🤔)
Han dricker väl när han blir tillräckligt törstig. Varför trixa och lära han ovanor?Mikael_L skrev:
Vad gäller Frasse och vatten så är han lite rolig.
Jag tror egentligen att det var till mig du skulle skriva.Suvi5700 skrev:
Men nej, katter dricker inte alls alltid när de är törstiga. För de upplever inte törst på det sättet. Och om de dricker för lite får de kristaller i urinen, vilket för hankatter ganska snabbt kan bli väldigt allvarligt.
Lilla katten här hade pinkat på en matta och det verkar som urinen fräter
för på golvmattan under av linoleum blev en ros på ca 30cm i diameter 😞
Klarar kemtvätt att ta bort urinen i mattan ? ( som ligger ute nu ) Detta med
golvmattan får vi väl se på till sommaren. Katten är nog ca 17 år i år och
har gjort 2,an inne nån gång senaste tiden med kan inte påminna mej att
hon pinkat inne tidigare 🤔
Hon har i alla år jamat och satt sej vi ytterdörren när hon velat ut tidigare.
Dags att gå till veterinärengalento skrev:
Katter i alla åldrar kan ju protestera mot ommöbleringar, nya familjemedlemmar eller vad det nu kan vara som är nytt. Men jo, boka ett veterinärbesök.galento skrev:
När det gäller mattan så finns det produkter som bryter ner enzymerna i kattkiss. Ett exempel är Urine-off. Finns i djuraffärerna. Behandla både mattan och golvet. Annars kan det bli fler besök på samma ställe.
Lycka till med kissen 💕
Glömde skriva att du behöver kolla om mattan tål produkten. Ta lite på ett ställe där det inte syns.Kattkvinnan skrev:
Katter i alla åldrar kan ju protestera mot ommöbleringar, nya familjemedlemmar eller vad det nu kan vara som är nytt. Men jo, boka ett veterinärbesök.
När det gäller mattan så finns det produkter som bryter ner enzymerna i kattkiss. Ett exempel är Urine-off. Finns i djuraffärerna. Behandla både mattan och golvet. Annars kan det bli fler besök på samma ställe.
Lycka till med kissen 💕
Kattkiss är ett otyg. Det är inte säkert att kemtvätt hjälper mot lukten. Klarar mattan av vatten kan man dutta vatten och ättika i omgångar på fläcken.Kattkvinnan skrev:
Tack för svar , ja vi har fått fina år med katten. Hon kom hit som kattunge, varifrån har vi aldrig fått reda på.
Får nog beställa en tid hos veterinären för ett utlåtande, hon är pigg och snäll som vanligt så vi har inte märkt nån försämring, , äter och dricker bra också.
Men vi får höra veterinärens synpunkter.
Får nog beställa en tid hos veterinären för ett utlåtande, hon är pigg och snäll som vanligt så vi har inte märkt nån försämring, , äter och dricker bra också.
Men vi får höra veterinärens synpunkter.