Mikael_L
Snigla Snigla skrev:
När Nisse själv får välja..

[bild]
Varför kallar du dig "elaka tanten"?
Du tillåter ju Nisse mycket mer än jag skulle tillåta Frasse att göra ... ;)

• Haha
  • Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
Arbetshinder...
Rödbrun katt ligger på papper och pennor på ett bord, ett komiskt arbetshinder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Intet och 16 till
  • Laddar…
Mikael_L
Va skönt, dags att ta helg nu alltså ... :D

• Gilla
  • Haha
4774 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför kallar du dig "elaka tanten"?
Du tillåter ju Nisse mycket mer än jag skulle tillåta Frasse att göra ... ;)
Jag är inte så elak av mig generellt.. :)

Jag bara är den enda häromkring som tagit honom (katten) i nackskinnet och kastat ut honom i buskarna några gånger (när han var yngre och vi "gjorde några regler" för hushållet) och den som inte ger honom mat när det passar honom utan när det snare "passar mig" (han får samtidigt när vi äter, sen kan jag ibland lägga några torrisar i typ hans kattorn eller det där mattornet.. lite som snack och aktivitet.. och han får alltid en näve torrfoder i andra skålen när han får blötfoder på morgonen också)

Så elaka tanten hänger mer kvar från regelsättande tider.. när min pappa o maken tyckte jag var jätteelak som kastade ut katten i buskarna...

Katten i sig.. verkar dock tycka att jag är drottningen i området 😳❤️😺

• Gilla
  • Älska
  • Haha
4774 och 6 till
  • Laddar…
K
Svartvit katt nosar på en genomskinlig plastlåda fylld med torrfoder på en randig matta.
Skapa konto

Provsmakning efter påfyllning, Svart katt provsmakar torrfoder från en stor plastlåda, stående på en randig matta inomhus.
Skapa konto

från två olika tillfällen

• Gilla
  • Älska
  • Wow
  • Haha
4774 och 9 till
  • Laddar…
Måste fråga..
När jag kommer in i ett rum/område där Nisse är/ligger.. så MÅSTE han (tydligen) typ resa på sig .. sträcka ut sig, gäspa.. och komma fram till mig.. (oftast med ett litet jamande som för att säga hej).

Han gör inte detta för andra, maken kan komma och gå som han vill och katten kan fortsätta sova/ligga eller vad han nu gör.

Men när jag kommer in i rummet så är det kört.. (jag vill ju inte ”störa” honom när han ligger o sover (eller vad han nu gör för tillfället).. bland ska jag ju bara hämta nått eller gå igenom rummet..

.. och det blir ju lite omständigt att varje gång jag går in i nått rum där katten är.. så vill han ha mat och/eller min totala uppmärksamhet.. (och man får ju lite dåligt samvete över att han ”får vakna” hoppa ner osv.. och så har inte jag tid o sitta med honom en halvtimme (varje gång)

FÅR NI gå in i ett rum utan att era katter ”kommer springande” för att hälsa (kan de ligga kvar o sova?)

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Måste fråga..
När jag kommer in i ett rum/område där Nisse är/ligger.. så MÅSTE han (tydligen) typ resa på sig .. sträcka ut sig, gäspa.. och komma fram till mig.. (oftast med ett litet jamande som för att säga hej).

Han gör inte detta för andra, maken kan komma och gå som han vill och katten kan fortsätta sova/ligga eller vad han nu gör.

Men när jag kommer in i rummet så är det kört.. (jag vill ju inte ”störa” honom när han ligger o sover (eller vad han nu gör för tillfället).. bland ska jag ju bara hämta nått eller gå igenom rummet..

.. och det blir ju lite omständigt att varje gång jag går in i nått rum där katten är.. så vill han ha mat och/eller min totala uppmärksamhet.. (och man får ju lite dåligt samvete över att han ”får vakna” hoppa ner osv.. och så har inte jag tid o sitta med honom en halvtimme (varje gång)

FÅR NI gå in i ett rum utan att era katter ”kommer springande” för att hälsa (kan de ligga kvar o sova?)
Han säger hej. Gräspande bland kattdjur är ett sätt att socialicera (det kan vara av trötthet också iof) Samma beteende finns bland lejon, framför allt hannar som inte riktigt lever i flock men har ett semiflockbeteende som kan liknas vid många tamkatters beteende. Och det är just dig han har bestämt sig för att det är extra bra att hälsa på ordentligt. Är det kanske du som ger mat oftast och grejar med omvårdande saker?

(det finns lite olika beteenden bland lejon beroende på vilken art/underart de tillhör men generellt är det honor som bildar flockar med med ett flockbeteende dvs att de hjälps åt med olika saker. Detta är dock ett ämne för en annan gång😻)

Vi har ju en Devon rex och de har ju ett beteende som ofta beskrivs som mer likt en hund. Kommer man in i ett rum eller ut i trädgården till Katten hälsar han precis som hunden men om han sover riktigt hårt i ett av alla kattbon eller vår säng så märker han inte ens att man kommer. I soffan eller ute i trädgården sover han lättare och därför vaknar han och hälsar.

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
K
Svartvit katt som halvligger avslappnat i en jättestol, bredvid en färgglad filt.
Skapa konto

Inkommen och väntar på att jag ska sätta mig Svarte katten vilar på en färgglad filt i ett hem.
Skapa konto

15 minuter senare.. ❤️ 🐈‍⬛

• Gilla
  • Haha
  • Älska
MariaiÖstergötland och 7 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Gustav ligger så gott som aldrig kvar, utan kommer
precis såsom du beskriver, sträcker på sig och jamar,
gäspningar har jag däremot inte sett.

Eftersom han ligger uppe på bänken i tvättstugan
så tycker han mycket om att buffa huvudet mot mitt
när jag fyller på mat. Och spinner ljudligt och knattrande
i örat på mig. Så gulligt!🥰😻

Ibland sitter han stilla och väntar, med huvudet bortvänt,
fortfarande ljudligt spinnande och med öronen riktade
bakåt, mot mig.😹
De har sina små egenheter.😽

• Gilla
  • Älska
Snigla och 3 till
  • Laddar…
K Kakelugnen566 skrev:
[bild]
Provsmakning efter påfyllning,[bild]
Det är ju så gott med alldeles ny mat!!! 😺

• Gilla
Kakelugnen566
  • Laddar…
B
Bosse myser på i solen...

Katt ligger och vilar i solstrålar på ett golv av en inglasad veranda med utsikt över en gräsmatta.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
MariaiÖstergötland och 12 till
  • Laddar…
Mikael_L
Snigla Snigla skrev:
Hehe, Det DÄR skulle vara totalt under Frasses värdighet.
Ibland tittar han upp och kollar på mig, ibland bryr han sig inte alls.

Kikar han upp så stirrar han på mig tills jag kommer till honom och hälsar och gullar lite.
Det gäller ju att hålla tjänstefolket i strama tyglar.

Men lite annat är det ner man släpper in han, särskilt om han har varit ute flera timmar, som regel stannar alltid Frasse till just innanför dörren för att ta emot lite klapp och gull - det märks verkligen att det förväntas. Ibland är han ännu mer tokig, ska gossa, slicka och småbita en osv.

Men när jag kommer - nope, ingen större reaktion, utan det är jag som förväntas komma och hälsa.

• Haha
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
K Kakelugnen566 skrev:
[bild]
Provsmakning efter påfyllning,[bild]
Jag bara känner lite att borde inte Hampus få sin mat ifrån något med lite lägre kanter?

• Haha
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det här är Gustav.
Röd katt med långa morrhår ligger på trätrall i soligt väder.
Skapa konto

En grannkatt, några hus bort.
Han är helt galen, idag hörde jag att det jamade i hallen, men lät inte som Frasse, jodå, då hade Gustav smitit in här.
Bilden här tog jag efter att jag lyft ut honom, han har helt fantastiskt långa och imponerande morrhår.
Jag ska se om jag får någon bättre bild i sommar. Öht svår att fotografera, jag antar att han lider av svår ADHD, håller sig inte stilla en halvsekund ens.

Och hur gosig som helst, och tillåter att man gör precis vad som helst med han.

Frasse visar tydligt att han är en lite aning besvärad och vill att Gustav försvinner, men ingen alls fight, de börjar med att nosa på varandra, sen går Frasse iväg och visar att han inte är intresserad av umgänge.

• Gilla
  • Älska
MariaiÖstergötland och 9 till
  • Laddar…
K
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag bara känner lite att borde inte Hampus få sin mat ifrån något med lite lägre kanter?
Nja, han tar en smakbit när jag tömmer påsen i lådan. Han äter i köket annars

• Gilla
  • Haha
  • Älska
dicliff och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.