1 356 754 läst ·
15 273 svar
1357k läst
15,3k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Renoverare
· Stockholm
· 20 284 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 284 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 284 inlägg
Jag har köpt sånt där pulver som ska vara blodstoppande, men har tack och lov inte behövt använda det än...AndersMalmgren skrev:
Frasse är faktiskt hur lätt som helst. Det gäller bara att ta han när han har gått ner i total mysmode, nära sömn.AndersMalmgren skrev:
Då får jag göra nästan vad som helst med han, att ta tag i tassarna och klippa klorna på sidan som är nedåt, dvs de ben han ligger på, är plättlätt, han bryr sig knappt.
Bra mycket lurigare är de två benen som är fria, dvs uppåt, där är det lätt att han blir irriterad om jag tar och håller i tassarna, ibland går det om jag är försiktig och han tillräckligt avslappnad.
Annars får jag ta andra sidan ett annat tillfälle när han ligger på andra sidan.
Jag brukar bara klippa framtassarnas klor, och ofta bara de 4 framtill, inte den på sidan.
Baktassarnas klor verkar slitas ner rätt hyggligt av sig självt.
Hmm, jag har inte klippt några klor på många år, utekatter sliter dem ju ändå. Kanske skulle titta på Smillas om det behövs. Isis som jag hade som ung passade jag på att klippa när hon låg i knät och myste. Även om jag inte hann alla klor på en gång så blev de klippta.
Renoverare
· Stockholm
· 20 284 inlägg
Det där har varit en av mina frågor som jag inte ställt än; måste man klippa baktassarnas klor? Min katt verkar också slita ner sina baktill, vet dock inte hur, är det när de rivstartar på golvet?Mikael_L skrev:
Frasse är faktiskt hur lätt som helst. Det gäller bara att ta han när han har gått ner i total mysmode, nära sömn.
Då får jag göra nästan vad som helst med han, att ta tag i tassarna och klippa klorna på sidan som är nedåt, dvs de ben han ligger på, är plättlätt, han bryr sig knappt.
Bra mycket lurigare är de två benen som är fria, dvs uppåt, där är det lätt att han blir irriterad om jag tar och håller i tassarna, ibland går det om jag är försiktig och han tillräckligt avslappnad.
Annars får jag ta andra sidan ett annat tillfälle när han ligger på andra sidan.
Jag brukar bara klippa framtassarnas klor, och ofta bara de 4 framtill, inte den på sidan.
Baktassarnas klor verkar slitas ner rätt hyggligt av sig självt.
Tja, Frasse behöver kanske inte alls kloklippning för att klorna skulle bli för långa, han är utekatt och jag tror att han sliter dem rätt lika takt som tillväxten. Lite mindre på vintern då ...
Anledningen till att jag klipper hans klor är faktiskt att han är ganska dålig på att hålla in klorna, så man blir rätt lätt riven, eller att han fastnar i ens kläder osv.
Om jag sitter på en stol och han vill mig något så kommer han, kastar upp tassarna på sidan av mitt lår (och kan då riva mig lite, framförallt om jag inte har kraftiga byxor på mig, just för att han inte verkar fatta att klorna ska vara inne för det mesta). Han "trycker" bara till lite snabbt, och återvänder ner på golvet och går sen åt det hållet där jag ska hjälpa till, dvs mot ytterdörren om han ska ut, mot matskålen om vi glömt fylla på etc.
Men detta att klorna är framme, är lite irriterande. Får se om det försvinner någon gång ...
Anledningen till att jag klipper hans klor är faktiskt att han är ganska dålig på att hålla in klorna, så man blir rätt lätt riven, eller att han fastnar i ens kläder osv.
Om jag sitter på en stol och han vill mig något så kommer han, kastar upp tassarna på sidan av mitt lår (och kan då riva mig lite, framförallt om jag inte har kraftiga byxor på mig, just för att han inte verkar fatta att klorna ska vara inne för det mesta). Han "trycker" bara till lite snabbt, och återvänder ner på golvet och går sen åt det hållet där jag ska hjälpa till, dvs mot ytterdörren om han ska ut, mot matskålen om vi glömt fylla på etc.
Men detta att klorna är framme, är lite irriterande. Får se om det försvinner någon gång ...