1 356 779 läst ·
15 273 svar
1357k läst
15,3k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Hej, jag har inte läst alla svar än och du fick kanske redan bra tips?MariaiÖstergötland skrev:
Igår satte jag ut matskålar på strategiska ställen där han kissat och bajsat. Idag vaknade jag till en stor kissfläck i samma soffa som han både kissat och bajsat i tidigare samt 2 bajshögar (en höll han på att producera när jag tog honom på bar gärning) på en matta som han tidigare inte gjort något på. SUCK. Det där med att inte göra sina behov i närheten av mat var tydligen inget han hade hört. I helgen ska vi köpa en låda till och sätta in i vårt sovrum, det verkar ju vara där de flesta olyckor sker, och fylla den med den parfymerade sand han hade "hemma". Håll tummarna!
Jag har haft några kullar och bara lämnat över rumsrena, självständiga (olika åldrar) friska (inkl parasitfria) ungar.
Familjerna har varit lugna vuxna och lugna barn, inga fullrullemiljöer alltså.
Men 2 av de här kattungarna har ändå bajjat i säng resp soffa hos nya familjen.
Då har de växt upp med en massa olika sorters strö och olika lådor, olika mat också, för att det ska funka när de flyttar.
De gjorde det av olika skäl. Ena var osäker och ovan vid hundar, nervös och olycklig med den, den andra var ranghög, ville sätta gammelkatten på plats genom att bajja revir i deras nya, röda soffa. Ingen av familjerna ville lämna tillbaka eller byta kattunge, och båda rättade till sig efter ett par veckor.
Här är mina nybörjartips till kattungeköpare:
Släpp inte ut kattungen i hela huset, och lämna den inte ensam förrän den boat in sig i nya hemmet. Det kan ta en vecka, 5 semesterdagar plus helgerna.
Den är liten, längtar säkert hem och den hittar inte. Köket och ett rum till kan man börja med, så man slipper sova i köket. Det blir lagom yta.
Introducera den för andra djur försiktigt, så den inte bajjar av rädsla eller för att hävda sig.
Det du kan göra är väl att börja om där. Och är den dålig i magen kan faktiskt A-fil funka, om den vill äta det. Annars finns små påsar att köpa, Fortiflora, som fixar magar i olag.
Har den parasiter som gör den extra nödig så kan det vara läge att skicka in prov. Den bajjar alldeles för mycket, låter det som.
Det kan vara Giardia eller Tritrichomonas. Den senare ger en extra vidrig lukt och massor av bajs, avföringsinkontinens eller inga särskilda symptom. (Den ger ingen viktminskning för den håller nog till i tjocktarmen)
Dödsäckliga parasiter som smittar lätt.
Man tar prover 3 dagar i följd för ena, stoppar kluttarna/kletet i plastpåsar och skickar in till SVA, utom jag som skickar till Sevaron lab i Tjeckien. De är betydligt snabbare än SVA, billigare också. De är jättebra.
Det tyvärr hyfsat vanliga parasiter och inget en del uppfödare vill prata om, eller mäktar med att ta itu med. De är väldigt smittsamma, svåra att bli av med och ena kräver en cancerframkallande antibiotika som skrivs ut på licens och som är dyr.
Bästa labbet: http://www.sevaron.cz/eng
Sen det där med kattsand.
Finns en som klumpar lika bra som bentonit eller annan lera, tex svindyra miljöboven EverClean, men är gjord på majs och klumparna komposterar man.
Eller spolar ner i toan…
Den tar bort all lukt och är dammfri, till skillnad från EC, och är den bästa jag hittat:
https://www.zooplus.se/shop/katt/ka...ek/460042?origin=hopps&q=super benek&i=1&ro=1
Granngården har någon som också är gjord på majs, ICA också men de klumpar dåligt.
Djuraffärer man kan handla fysiskt i har också ett par riktigt bra sorter gjorda av majs.
Ojdå, ursäkta långt svar, får skylla på mobilen. Berätta gärna hur det går. Säkert fler som hamnat i samma olyckliga situation som ni.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för ditt svar! Hoppas verkligen inte att det är nån svårhanterlig parasit, men jag kan ju uppdatera med att han nu inte bajsat något alls sen igår em. Får hoppas att han bajsar sen så jag kan se om konsistensen verkar rätta till sig.Igen skrev:
Hej, jag har inte läst alla svar än och du fick kanske redan bra tips?
Jag har haft några kullar och bara lämnat över rumsrena, självständiga (olika åldrar) friska (inkl parasitfria) ungar.
Familjerna har varit lugna vuxna och lugna barn, inga fullrullemiljöer alltså.
Men 2 av de här kattungarna har ändå bajjat i säng resp soffa hos nya familjen.
Då har de växt upp med en massa olika sorters strö och olika lådor, olika mat också, för att det ska funka när de flyttar.
De gjorde det av olika skäl. Ena var osäker och ovan vid hundar, nervös och olycklig med den, den andra var ranghög, ville sätta gammelkatten på plats genom att bajja revir i deras nya, röda soffa. Ingen av familjerna ville lämna tillbaka eller byta kattunge, och båda rättade till sig efter ett par veckor.
Här är mina nybörjartips till kattungeköpare:
Släpp inte ut kattungen i hela huset, och lämna den inte ensam förrän den boat in sig i nya hemmet. Det kan ta en vecka, 5 semesterdagar plus helgerna.
Den är liten, längtar säkert hem och den hittar inte. Köket och ett rum till kan man börja med, så man slipper sova i köket. Det blir lagom yta.
Introducera den för andra djur försiktigt, så den inte bajjar av rädsla eller för att hävda sig.
Det du kan göra är väl att börja om där. Och är den dålig i magen kan faktiskt A-fil funka, om den vill äta det. Annars finns små påsar att köpa, Fortiflora, som fixar magar i olag.
Har den parasiter som gör den extra nödig så kan det vara läge att skicka in prov. Den bajjar alldeles för mycket, låter det som.
Det kan vara Giardia eller Tritrichomonas. Den senare ger en extra vidrig lukt och massor av bajs, avföringsinkontinens eller inga särskilda symptom. (Den ger ingen viktminskning för den håller nog till i tjocktarmen)
Dödsäckliga parasiter som smittar lätt.
Man tar prover 3 dagar i följd för ena, stoppar kluttarna/kletet i plastpåsar och skickar in till SVA, utom jag som skickar till Sevaron lab i Tjeckien. De är betydligt snabbare än SVA, billigare också. De är jättebra.
Det tyvärr hyfsat vanliga parasiter och inget en del uppfödare vill prata om, eller mäktar med att ta itu med. De är väldigt smittsamma, svåra att bli av med och ena kräver en cancerframkallande antibiotika som skrivs ut på licens och som är dyr.
Bästa labbet: [länk]
Sen det där med kattsand.
Finns en som klumpar lika bra som bentonit eller annan lera, tex svindyra miljöboven EverClean, men är gjord på majs och klumparna komposterar man.
Eller spolar ner i toan…
Den tar bort all lukt och är dammfri, till skillnad från EC, och är den bästa jag hittat:
[länk] benek&i=1&ro=1
Granngården har någon som också är gjord på majs, ICA också men de klumpar dåligt.
Djuraffärer man kan handla fysiskt i har också ett par riktigt bra sorter gjorda av majs.
Ojdå, ursäkta långt svar, får skylla på mobilen. Berätta gärna hur det går. Säkert fler som hamnat i samma olyckliga situation som ni.
Det här med att avgränsa förstår jag vitsen med, men tyvärr är hans mat i ena änden av nedervåningen (köket) och vi sover i andra änden av nedervåningen. Övervåningen är han sällan på, bara när nån av oss är däruppe.
För oss fungerar det att sätta kissarna i lådorna och kraffsa med deras tassar så brukar de passa på att kissa eller bajsa. Kanske värt att testa när du tycker att de börjar bli dags för kisse att utföra sina behovMariaiÖstergötland skrev:
Uppdatering från bajs-festen; första morgonen vi vaknat och inte hela sovrummet luktar kattbajs! Tyvärr var båda lådorna också orörda, men han hade inte kissat eller bajsat nånstans (som jag upptäckt än iallafall...) Dock hoppade han upp i samma soffa som han gått på flera ggr tidigare, trots att jag lagt ut ett långt ark aluminiumfolie (läste att de undviker det) och en matskål mitt på (de ska ju inte vilja kissa/bajsa där det finns mat) och jag tog honom direkt och satte honom i lådan och då kissade han.
Idag måste jag få veta vilken blötmat han ätit, han var så ledsen igår och gick och slickade upp smulor under köksbordet efter tacomiddagen.![]()
Ny uppdatering (hoppas ni har rensat era scheman för i helgen så ni kan följa detta live): mellandottern lyfte honom till låda 1 och då bajsade han, och jag hoppas inte det var inbillning eller tillfälligt men korven var betydligt fastare, jag kunde plocka upp den i ett stycke utan att massa sand följde med. Han äter sitt torrfoder och dricker, jag har pejl på honom. So far so good.
Ytterligare en kanske dum fråga: i sovrummet har vi en hamsterbur, hamstern är över två år och verkar rätt dement och dricker och kissar hur mycket som helst, det går inte att hålla jämna steg. Kan detta påverka kissens beteende tror ni?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, demens smittar inte (även om vi i mitt jobb skämtar om det)
Olika djur, olika vanor. Vi hade i och för sig kaniner när dottern var liten, en fick bo hos marsvin när vi var bortresta. Den kaninen lät sedan som ett marsvin
Edit 3 - hur svårt ska det vara att få ihop en begriplig mening?
Olika djur, olika vanor. Vi hade i och för sig kaniner när dottern var liten, en fick bo hos marsvin när vi var bortresta. Den kaninen lät sedan som ett marsvin
Edit 3 - hur svårt ska det vara att få ihop en begriplig mening?
Ah, hahaha, nä det tänkte jag nog inte, utan mer på det Jiji skrev. Kisslukt och "stress" av att hamstern låter och visar sig.Karlia skrev:
Hamstern är så gammal och ser ut som ett russin så vi går bara och väntar på att han ska somna in. En liten hjärtinfarkt kanske kan tippa honom över gränsen.Karlia skrev:
Vilken fin samling du har! Den längs ner till vänster ser ut som min kattkilles mamma.
Inte visst jag att Alice hade öron för lite lugn och harmonisk musik. men hon är full av överraskningar. Och nu när jag skriver detta så har hon lagt sig i mitt knä för att låta sig vaggas till söms av denna vaggvisebetonade livekonsertern ..ZZZZ