Idag fick vi hem en ny familjemedlem.
Hon är väldigt reserverad mot oss än så länge.
Men när barnen lagt sig gick det bättre.
En vit och brun katt med blå ögon tittar försiktigt i ett rum med kabeltrassel på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Älska
  • Gilla
Appendix och 16 till
  • Laddar…
B
Kattluckan monterades i måndags, kändes sådär att sätta borr och sticksåg i dörren.
Rätt skoj med passeringskontroll både in och ut, tillhörande hub och app gör att man kan styra tider för passering, få notiser om vem som kommer och går samt statistik :geek:

Ena katten, Bosse, har lärt sig rätt fort att gå in och ut. Han vill dock inte gå via kattluckan om man står och tittar på honom utan väntar då på att jag ska öppna dörren istället.
Andra katten, Frasse, har det gått lite trögare för. Anledningen visade sig igår då jag märkte att jag råkat registrerat honom som innekatt och luckan öppnades aldrig när han försökte gå ut :rolleyes:
Fixat det nu och hoppas att han lär sig inom någon dag.

Kattlucka nyligen monterad i en husdörr, med skor på en dörrmatta i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Snigla och 7 till
  • Laddar…
Fadai
Ja, tyckte också det kändes ”fel” att såga hål i ytterdörren. Liksom inget man kan ångra. Men med luckan på plats är det rätt skönt att slippa väckas mitt i natten för att agera dörröppnare.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
B
Fadai Fadai skrev:
Ja, tyckte också det kändes ”fel” att såga hål i ytterdörren. Liksom inget man kan ångra. Men med luckan på plats är det rätt skönt att slippa väckas mitt i natten för att agera dörröppnare.
Med möjligheten att styra möjligheten att komma ut så har vi begränsat det så de inte kan gå ut innan 05:00
Tror vi kommer bli tvingade till att ändra det, en katten skriker hejdlöst och slår på vår sovrumsdörr runt 4-snåret. Vi försöker härda ut så han kan lära sig att sova på natten, får se vem som vinner :D

• Haha
  • Gilla
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
Fadai
Mest troligt katten som vinner... de är ju nattaktiva.

• Gilla
Paulina123 och 1 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Mest troligt katten som vinner... de är ju nattaktiva.
Den handboken har inte vår katt läst. Han sover som en liten gris i min famn hela natten. Som ett levande gosedjur. :love:

• Gilla
  • Älska
Fadai och 5 till
  • Laddar…
Karlia
Båda mina katter har gett upp att väcka mig - jag sover tungt.

Det känns konstigt att såga i dörren men mallen var bra. För mig var det andra gången jag gjorde det här så lite hade jag vant mig.

Vad kul med statistik när de går ut och in, nu önskar jag att jag hade köpt den varianten!

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Vår Bengal kattfnattar faktiskt enbart på dagen. På natten sover han i vår säng, så det är ju nice.

• Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
Uj, vilken liten kattlucka. Den skulle ingen av mina katter gå igenom :rofl:
Jag var tvungen att köpa en lucka stor nog för halv-små hundar innan dom ens behagade att försöka gå igenom den... Bortskämda jäklar :p

Men jo det känns ju lite sisådär att sätta sågen i dörren, men vad gör man inte för sina pälsmössor :)

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
B
L Lucif3r skrev:
Uj, vilken liten kattlucka. Den skulle ingen av mina katter gå igenom :rofl:
Jag var tvungen att köpa en lucka stor nog för halv-små hundar innan dom ens behagade att försöka gå igenom den... Bortskämda jäklar :p

Men jo det känns ju lite sisådär att sätta sågen i dörren, men vad gör man inte för sina pälsmössor :)
Funderade på att köpa den större som kallas djurlucka istället för kattlucka. Men efter lite tester med en kartong och motsvarande storlek på hål så konstaterade jag att de inte skulle vara något problem med att gå genom den mindre.

Karlia
Mina katter väger 3 respektive 3.5 kg så inga problem med liten lucka. Svansen kan bli lite klämd, det tycker Svea inte om. Och givetvis ber hon mig öppna dörren om jag är i närheten

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Man kan ju ta bort luckan, laga hålet och sen lacka/måla dörren. Visst blir inte som innan men det går!

Har min kattlucka i väggen ovanför tvättmaskinen. Snedtak med kattrappa utanför. Känns bra. :p

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Måste låsa dörren

• Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
jocek och 21 till
  • Laddar…
Verkar va i deras gener.

• Gilla
  • Älska
Snigla och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.