1 085 läst ·
45 svar
1k läst
45 svar
Alla: Rot-avdrag i högkonjunktur
Ta bort ROT, RUT och ränteavdraget så har ni min röst. Ta bort vinster i skolorna så har ni min röst i flera år.Johan Fälldin skrev:
Är absolut inte ovanligt att man köper en sommarstuga och renoverar upp den för sjusiffrigt belopp.D Dilato skrev:
När man renoverar ett hus med hantverkare är 50k i rotavdrag en piss i atlanten.
Medianen att flytta hemifrån i Stockholm är 23 år. Det finns alltså många som bor hemma till 25-26. Kanske 30-40% pluggar resten jobbar. Skriver man över en del av bostaden på två vuxna barn som bor kvar hemma har man mycket rot att jobba med. Ska man ta ett rejält tag och byta fönster, tak, dränera och ta ett stort tag om trädgården samt göra något badrum och lite till är man snabbt uppe en lång bit över miljonen. Kanske tom nära en miljon i ren arbetskostnad.D Dilato skrev:
Är det så verkligen att det är vanligt med sommarstugerenoveringar med sjusiffriga belopp under ett år?J Jompa88 skrev:
Många sommarhus är rejält eftersatta. Man vill renovera typ hela huset innan man flyttar in. Rätt få vill bo i misär i 10 år för att portionerna ut roten.D Dilato skrev:
Men detta är i Sthlm..
Redigerat:
"Man vill"....är inget vettigt argument.J Jompa88 skrev:Många sommarhus är rejält eftersatta. Man vill renovera typ hela huset innan man flyttar in. Rätt få vill bo i misär i 10 år för att portionerna ut roten.
Men detta är i Sthlm.
När vi köpte vår förra villa renoverade vi för 2,6msek. Och då var det långt från hela huset. Hantverkare är dyra. Speciellt i Sverige där löneläget i högre spann är så lågt och marginalskatten så hög. En överläkare måste jobba många timmar för att ha råd med en timmes jobb från en målare.
Varför tycker du att vi andra ska subventionera det?
Sommarhus är ju per definition lyxkonsumtion, inget som någon behöver, någonsin.
Sommarhuset, fjällstugan m.m är båda helt onödiga företeelser ur ett samhällsperspektiv.
Ja helt rätt. Använd pengarna till att slopa den statliga skattenS Snubben123 skrev:
var skrev jag att JAG tycker det? Lägg inte ord i min mun tack.D Dilato skrev:
Rot gäller även sommarhus vare sig du gillar det eller ej. Syftet med rot är att minska svartjobb och stimulera arbetsmarknaden. Inte för att vara snäll mot någon.
Medelpriset för ett fritidshus i Sthlms län är 3,5msek. Här finns 74 000 fritidshus.F fribygg skrev:
Är du ens särskilt nära vattnet med bilväg till huset runt skärgården sticker det rejält. Inte ovanligt med 5-10 msek.
Att då lägga 1-2 på renovering är inget i sammanhanget
Själv skulle jag tycka att 10 mille för kåken om det är en sommarstuga och 2 mille för renovering vore alldeles för mycketJ Jompa88 skrev:
Speciellt om fastigheten saknar skog och egen jakt. .
Jag vet, men det blev ju fel.J Jompa88 skrev:
En svensk med sommarhus i Spanien får svenska skattemedel för att betala en lokal spansk hantverkare att renovera huset...på vilket vis stimulerar det arbetsmarknaden i Sverige eller minskar svartjobben i vårt land?
Observera att jag inte förväntar mig svar från dig, det är ju inte du som bestämt att det ska vara så här.
Ja och smaken är som baken. Jag skulle aldrig vilja ha ett sommarhus utan närhet till hav och mer än max 1 timme från hemmetF fribygg skrev: