K Kurtivan skrev:
Men är det så klokt att ROT-avdrag ges för åtgärder i sommarhus utomlands? Nu har jag inte läst på om reglerna men har hört någon påstå att det fungerar så.
Det stämmer.

D Dilato skrev:
sommarstugan..Jo visst.
Skrev jag "sommarstugan"?

F fribygg skrev:
Skrev jag "sommarstugan"?
Ok då, fritidshus. Nöjd?

Johan Fälldin Johan Fälldin skrev:
Vi har inte föreslagit det, men ej heller någon ökning. Däremot har vi sagt att vi gärna utvidgar det gröna avdraget som siktar på klimatåtgärder. Det är en viktig prioritering. Men att ROT-avdraget tillkom som en konjunkturåtgärd är en helt korrekt spaning.
Ta bort ROT, RUT och ränteavdraget så har ni min röst. Ta bort vinster i skolorna så har ni min röst i flera år.

D Dilato skrev:
Blir rätt häftiga åtgärder om man inte klarar
det på en person när avdraget är 30% av arbetskostnaden och taket är 50000.

166 000 i arbetskostnad per ägare på ett jobb i sommarstugan..Jo visst.
Är absolut inte ovanligt att man köper en sommarstuga och renoverar upp den för sjusiffrigt belopp.

När man renoverar ett hus med hantverkare är 50k i rotavdrag en piss i atlanten.

• Ledsen
  • Gilla
Stefan74gbg och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Men det är ju ett brott, sen får det vara hur bekvämt som helst.

Det är så det börjar, med låg moral så eskalerar det till bidragsbrott och vem vet vad.

Varför bor man inte i en fastighet man äger andel i undrar vän av ordning.
Medianen att flytta hemifrån i Stockholm är 23 år. Det finns alltså många som bor hemma till 25-26. Kanske 30-40% pluggar resten jobbar. Skriver man över en del av bostaden på två vuxna barn som bor kvar hemma har man mycket rot att jobba med. Ska man ta ett rejält tag och byta fönster, tak, dränera och ta ett stort tag om trädgården samt göra något badrum och lite till är man snabbt uppe en lång bit över miljonen. Kanske tom nära en miljon i ren arbetskostnad.

J Jompa88 skrev:
Är absolut inte ovanligt att man köper en sommarstuga och renoverar upp den för sjusiffrigt belopp.

När man renoverar ett hus med hantverkare är 50k i rotavdrag en piss i atlanten.
Är det så verkligen att det är vanligt med sommarstugerenoveringar med sjusiffriga belopp under ett år?

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Är det så verkligen att det är vanligt med sommarstugerenoveringar med sjusiffriga belopp under ett år?
Många sommarhus är rejält eftersatta. Man vill renovera typ hela huset innan man flyttar in. Rätt få vill bo i misär i 10 år för att portionerna ut roten.

Men detta är i Sthlm..

Redigerat:
J Jompa88 skrev:
Många sommarhus är rejält eftersatta. Man vill renovera typ hela huset innan man flyttar in. Rätt få vill bo i misär i 10 år för att portionerna ut roten.

Men detta är i Sthlm.

När vi köpte vår förra villa renoverade vi för 2,6msek. Och då var det långt från hela huset. Hantverkare är dyra. Speciellt i Sverige där löneläget i högre spann är så lågt och marginalskatten så hög. En överläkare måste jobba många timmar för att ha råd med en timmes jobb från en målare.
"Man vill"....är inget vettigt argument.

Varför tycker du att vi andra ska subventionera det?

Sommarhus är ju per definition lyxkonsumtion, inget som någon behöver, någonsin.

Sommarhuset, fjällstugan m.m är båda helt onödiga företeelser ur ett samhällsperspektiv.

Det är kanske skillnad om man har rejäla fritidsfastigheter med sjötomt som "pappsen"
D Dilato skrev:
Förhoppningsvis inte..

• Haha
Dilato
  • Laddar…
S Snubben123 skrev:
Ta bort ROT, RUT och ränteavdraget så har ni min röst. Ta bort vinster i skolorna så har ni min röst i flera år.
Ja helt rätt. Använd pengarna till att slopa den statliga skatten
D Dilato skrev:
"Man vill"....är inget vettigt argument.

Varför tycker du att vi andra ska subventionera det?

Sommarhus är ju per definition lyxkonsumtion, inget som någon behöver, någonsin.

Sommarhuset, fjällstugan m.m är båda helt onödiga företeelser ur ett samhällsperspektiv.
var skrev jag att JAG tycker det? Lägg inte ord i min mun tack.

Rot gäller även sommarhus vare sig du gillar det eller ej. Syftet med rot är att minska svartjobb och stimulera arbetsmarknaden. Inte för att vara snäll mot någon.

• Gilla
Snubben123
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är kanske skillnad om man har rejäla fritidsfastigheter med sjötomt som "pappsen"

Förhoppningsvis inte..
Medelpriset för ett fritidshus i Sthlms län är 3,5msek. Här finns 74 000 fritidshus.

Är du ens särskilt nära vattnet med bilväg till huset runt skärgården sticker det rejält. Inte ovanligt med 5-10 msek.

Att då lägga 1-2 på renovering är inget i sammanhanget

J Jompa88 skrev:
Medelpriset för ett fritidshus i Sthlms län är 3,5msek. Här finns 74 000 fritidshus.

Är du ens särskilt nära vattnet med bilväg till huset runt skärgården sticker det rejält. Inte ovanligt med 5-10 msek.

Att då lägga 1-2 på renovering är inget i sammanhanget
Själv skulle jag tycka att 10 mille för kåken om det är en sommarstuga och 2 mille för renovering vore alldeles för mycket;)
Speciellt om fastigheten saknar skog och egen jakt. .

J Jompa88 skrev:
Syftet med rot är att minska svartjobb och stimulera arbetsmarknaden.
Jag vet, men det blev ju fel.

En svensk med sommarhus i Spanien får svenska skattemedel för att betala en lokal spansk hantverkare att renovera huset...på vilket vis stimulerar det arbetsmarknaden i Sverige eller minskar svartjobben i vårt land?

Observera att jag inte förväntar mig svar från dig, det är ju inte du som bestämt att det ska vara så här.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Själv skulle jag tycka att 10 mille för kåken om det är en sommarstuga och 2 mille för renovering vore alldeles för mycket;)
Speciellt om fastigheten saknar skog och egen jakt. .
Ja och smaken är som baken. Jag skulle aldrig vilja ha ett sommarhus utan närhet till hav och mer än max 1 timme från hemmet

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.