Attitudeswe
Varför finns det inte fler krav kopplade till 50% bidrag för grön teknik? T.ex. att utrustningen skall kunna hantera effektavgift (måste installeras med realtidsmätning), laddbox måsta vara förberedd för iso standard för V2G och att man förbinder sig att under x år ha kvartspris och avsäger sig möjligheten till fastpris.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Varför finns det inte fler krav kopplade till 50% bidrag för grön teknik? T.ex. att utrustningen skall kunna hantera effektavgift (måste installeras med realtidsmätning), laddbox måsta vara förberedd för iso standard för V2G och att man förbinder sig att under x år ha kvartspris och avsäger sig möjligheten till fastpris.
Det finns en poäng i att statliga stöd till grön teknik borde ställa tydligare krav på att tekniken faktiskt bidrar till elsystemet, inte bara till den enskilda installationen.
Vi är positiva till krav som stärker smart styrning, realtidsmätning och framtida funktioner som V2G, särskilt när staten står för en stor del av kostnaden. Om skattebetalarna subventionerar utrustningen är det rimligt att den också är tekniskt framtidssäker och kan bidra till att jämna ut effekttoppar.
Däremot är vi mer tveksamma till att tvinga hushåll att ha kvartspris och avsäga sig fastpris under flera år. Det skulle bli ett långtgående ingrepp i konsumentens valfrihet och kan slå fel för hushåll som har liten möjlighet att styra sin förbrukning.
Vår linje är därför gärna tydligare tekniska krav på det som subventioneras, men försiktighet med att villkora stödet med hur hushållet måste köpa sin el under lång tid.

Intressanta förslag! Tänker att man behöver balansera att det inte blir för tungt och administrativt och att få bäst effekt ut av det. Jag tar med det, har svårt att svara på rak arm.

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Attitudeswe
Om man får stöd för laddbox men behåller månadspris så har man idag 0 incitament att inte låta bilen ladda kl17:00 när bilen kommer hem.

Vilket styrmedel skall fixa det om man varken skall differentiera elskatt eller kräva kvartspris?

Kloka synpunkter som jag tar med mig!

Generellt behöver sådana här stöd balanseras mellan vad man vill uppnå och att skapa flexibilitet så att så många som möjligt kan nyttja tjänsten. Därför är jag exempelvis skeptisk till att ställa krav på att inte använda fastpris, likaså behöver man utreda vad olika tekniska krav innebär i kostnadsökningar (så att inte dessa krav äter upp subventionen).

Om man får stöd för laddbox men behåller månadspris så har man idag 0 incitament att inte låta bilen ladda kl17:00 när bilen kommer hem.

Vilket styrmedel skall fixa det om man varken skall differentiera elskatt eller kräva kvartspris?
Det stämmer. Har man månadspris finns nästan inget incitament att undvika laddning klockan 17. Därför bör smart laddning i första hand styras genom nättariffer och teknik i laddboxen. Får man statligt stöd för boxen är det också rimligt att kräva att den kan styra laddningen bort från effekttoppar.

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Attitudeswe
Priset på laddboxar har halverats sedan jag fick min istallerad för 6år sedan. Nu kan man idag få en installerad och klar för under 4.000kr efter avdrag. Behövs då bidraget, eller kan man skruva upp kraven på boxen så att den måste stödja smartladdning som avlastar elnätet?

Man kan väl kravställa på alla elhandlare att dom skall erbjuda en tjänst för minst en laddbox model som erbjuder smartladdning där priset på elen ej får beläggas med påslag (det är rätt lätt att sänka elpriset för billaddning till hälften av övrig hushållsel)

Priset på laddboxar har halverats sedan jag fick min istallerad för 6år sedan. Nu kan man idag få en installerad och klar för under 4.000kr efter avdrag. Behövs då bidraget, eller kan man skruva upp kraven på boxen så att den måste stödja smartladdning som avlastar elnätet?

Man kan väl kravställa på alla elhandlare att dom skall erbjuda en tjänst för minst en laddbox model som erbjuder smartladdning där priset på elen ej får beläggas med påslag (det är rätt lätt att sänka elpriset för billaddning till hälften av övrig hushållsel)
Man behöver nog kontinuerligt se hur man kan driva på utvecklingen. Det har du en poäng i.

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.