Hej alla trädgårdsägare med barn.. :rofl: Vad har ni för erfarenhet av studsmattor från Berg respektive North trampoline?
Det vi är ute efter är en rektangulär och ställer nu dessa märken mot varandra.

Jag har såklart sökt runt i forum på tidigare trådar om studsmattor men hittar inte mycket recensioner på vad folk tycker om sina mattor förutom att dem är "bra".

Detta är ju båda kvalitetsmärken och Berg tycks toppa alla Bäst-i-test. Berg är en dyrare studsmatta, men märker man verkligen någon skillnad på dessa två märken? Förstår dock att skillnaden är enorm på dyrare och billiga mattor generellt.

Sen ska ju skyddsnätet också hålla hög kvalité, lika med ställningen. Den får inte skramla och skaka onödigt mycket..

Berätta gärna vad ni tycker om ni har erfarenhet av dessa märken!
 
Rickard.
Har aldrig testat någon north trampoline men Berg har alltid varit bra studsmattor med bra kvalité men jag har aldrig gillat studsen i dom ”enklare” mattorna men jag skulle bli mycket förvånad om 10 000kr och uppåt mattorna inte var bra.

Jag är personligen trogen trampolinspecialisten, min första sån närmar sig 18år (såld vidare) och den funkar och används fortfarande efter ett skyddsbyte. Mina egna barn hoppar på en begagnad oval och jag upplever att den mindre mattan (på bredden) hjälper lättare barn och det är troligtvis den sista studsmattan jag köper åt dom oavsett hur länge dom använder den.

Värt att veta är att stora mattor är bra för lek men inte lika bra för höga hopp och trix då dom blir väldigt tunghoppade.

Jag vet att jag inte direkt svarat på din fråga men jag tycker du gör ett klokt val om du väljer att spendera lite mer på en kvalitets matta tillverkad av ett företag som faktiskt bryr sig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Northsweden och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Har aldrig testat någon north trampoline men Berg har alltid varit bra studsmattor med bra kvalité men jag har aldrig gillat studsen i dom ”enklare” mattorna men jag skulle bli mycket förvånad om 10 000kr och uppåt mattorna inte var bra.

Jag är personligen trogen trampolinspecialisten, min första sån närmar sig 18år (såld vidare) och den funkar och används fortfarande efter ett skyddsbyte. Mina egna barn hoppar på en begagnad oval och jag upplever att den mindre mattan (på bredden) hjälper lättare barn och det är troligtvis den sista studsmattan jag köper åt dom oavsett hur länge dom använder den.

Värt att veta är att stora mattor är bra för lek men inte lika bra för höga hopp och trix då dom blir väldigt tunghoppade.

Jag vet att jag inte direkt svarat på din fråga men jag tycker du gör ett klokt val om du väljer att spendera lite mer på en kvalitets matta tillverkad av ett företag som faktiskt bryr sig.
Rickard. Rickard. skrev:
Har aldrig testat någon north trampoline men Berg har alltid varit bra studsmattor med bra kvalité men jag har aldrig gillat studsen i dom ”enklare” mattorna men jag skulle bli mycket förvånad om 10 000kr och uppåt mattorna inte var bra.

Jag är personligen trogen trampolinspecialisten, min första sån närmar sig 18år (såld vidare) och den funkar och används fortfarande efter ett skyddsbyte. Mina egna barn hoppar på en begagnad oval och jag upplever att den mindre mattan (på bredden) hjälper lättare barn och det är troligtvis den sista studsmattan jag köper åt dom oavsett hur länge dom använder den.

Värt att veta är att stora mattor är bra för lek men inte lika bra för höga hopp och trix då dom blir väldigt tunghoppade.

Jag vet att jag inte direkt svarat på din fråga men jag tycker du gör ett klokt val om du väljer att spendera lite mer på en kvalitets matta tillverkad av ett företag som faktiskt bryr sig.
Rickard. Rickard. skrev:
Har aldrig testat någon north trampoline men Berg har alltid varit bra studsmattor med bra kvalité men jag har aldrig gillat studsen i dom ”enklare” mattorna men jag skulle bli mycket förvånad om 10 000kr och uppåt mattorna inte var bra.

Jag är personligen trogen trampolinspecialisten, min första sån närmar sig 18år (såld vidare) och den funkar och används fortfarande efter ett skyddsbyte. Mina egna barn hoppar på en begagnad oval och jag upplever att den mindre mattan (på bredden) hjälper lättare barn och det är troligtvis den sista studsmattan jag köper åt dom oavsett hur länge dom använder den.

Värt att veta är att stora mattor är bra för lek men inte lika bra för höga hopp och trix då dom blir väldigt tunghoppade.

Vet inte om jag direkt svarat på din fråga men jag tycker du gör ett klokt val om du väljer att spendera lite mer på en kvalitets matta tillverkad av ett företag som faktiskt bryr sig.
Tack! Uppskattar ditt svar! :)

Har en dotter som tävlar i truppgymnastik, en glad hobbyhoppande son som dock inte vill gå på organiserad gymnastik samt snart 2,5 åring som vi hoppas också kommer börja träna gymnastik så småningom.
-Och så vi föräldrar då, som inte alls är kunnig på studsmattor/trampoliner. :sweat:

Har kollat på Berg Ultim champion 500x300

https://www.lekute.se/leverantorer/...on-gra-500x300-airflow-safety-net-dlx-xl.html

Men den är jäkligt stor! Och så priset då...

Alternativet: North trampoline Legend

https://www.stadium.se/sport/lek-sp...oline.legend-rectangular-460-safety-net.black

Vill ju tro att hoppegenskaperna inte skiljer sig stort i denna prisklass. Denna är något mindre samt inte lika dyr.

När man rör sig med dessa summor känns det ännu viktigare att det inte blir bortkastade pengar, "halvbra" men samtidigt inte onödigt dyrt om den som hoppar aldrig skulle känna någon skillnad på exempelvis mattorna ovan.

Intressant det du säger om att större mattor ger "sämre" studs. Skulle mao Bergs på 500x300 kunna upplevas "trött" och tunghoppad? Du låter lite insatt! Du får gärna dela med dig av fler erfarenheter om du har. :)

Jag har förstått att rektangulära är bra för mer "kontrollerat" hoppande och alla gymnaster tycks föredra rektangulära eller ovala. Vår dotter vill ha en rektangulär.
 
Rickard.
300x500 borde ge en matta på ungefär 220x420 (- kantskydden) och det tror jag t o m är aningen mindre än min så jag tror verkligen inte det skulle vara något problem, särskilt inte för en aktiv gymnast. Jag skulle vara lite försiktig med en smalare då det fort känns trångt mellan näten i volter. Stora runda mattorna på +4m i diameter har jag då upplevt som värst och jag tror det är lite poängen med icke runda.

Insatt vet jag egentligen inte utan intresserad är nog ett bättre ordval, nu vågar jag bara hoppa själv när barnen vilar men jag har aldrig lessnat på att göra volter oavsett form ;)

Personligen skulle jag aldrig köpa North pga hur dom drar skyddsnätet innanför kantskyddet men det är upp för diskussion. Eller ser jag fel?
 
Redigerat:
  • Gilla
Northsweden
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
300x500 borde ge en matta på ungefär 220x420 (- kantskydden) och det tror jag t o m är aningen mindre än min så jag tror verkligen inte det skulle vara något problem, särskilt inte för en aktiv gymnast. Jag skulle vara lite försiktig med en smalare då det fort känns trångt mellan näten i volter. Stora runda mattorna på +4m i diameter har jag då upplevt som värst och jag tror det är lite poängen med icke runda.

Insatt vet jag egentligen inte utan intresserad är nog ett bättre ordval, nu vågar jag bara hoppa själv när barnen vilar men jag har aldrig lessnat på att göra volter oavsett form ;)

Personligen skulle jag aldrig köpa North pga hur dom drar skyddsnätet innanför kantskyddet men det är upp för diskussion. Eller ser jag fel?
Tack igen!

Så jäkla svårt. Har du förslag på andra kvalitémattor som passar gymnaster och lite seriösare hoppare utan att det kostar multum? Tar tacksamt emot tips!

Ang skyddsnätet ser jag inte hur du menar.. :confused: Försöker jämföra de två olika mattorna.
 
Rickard. Rickard. skrev:
300x500 borde ge en matta på ungefär 220x420 (- kantskydden) och det tror jag t o m är aningen mindre än min så jag tror verkligen inte det skulle vara något problem, särskilt inte för en aktiv gymnast. Jag skulle vara lite försiktig med en smalare då det fort känns trångt mellan näten i volter. Stora runda mattorna på +4m i diameter har jag då upplevt som värst och jag tror det är lite poängen med icke runda.

Insatt vet jag egentligen inte utan intresserad är nog ett bättre ordval, nu vågar jag bara hoppa själv när barnen vilar men jag har aldrig lessnat på att göra volter oavsett form ;)

Personligen skulle jag aldrig köpa North pga hur dom drar skyddsnätet innanför kantskyddet men det är upp för diskussion. Eller ser jag fel?
Och vad är isåfall förresten risken med att fästa skyddsnätet på detta sätt? Trodde alla nät fästes ungefär på samma sätt, men att öppningen ofta ser lite olika ut.
 
Rickard.
N Northsweden skrev:
Tack igen!

Så jäkla svårt. Har du förslag på andra kvalitémattor som passar gymnaster och lite seriösare hoppare utan att det kostar multum? Tar tacksamt emot tips!

Ang skyddsnätet ser jag inte hur du menar.. :confused: Försöker jämföra de två olika mattorna.
Trampolinspeciallisten var ”the shit” för 20 år sen och för mig är dom fortfarande det men nu till skillnad från då så finns det alternativ som gör det svårare. Dom har inga fyrkantiga men bra ovala som dessutom verkar ”billiga” i jämförelse och har enligt mig det bästa skyddsnätet som spänns utanför ramen vilket ger mer plats än bergs lösning som jag tycker inkräktar (jag tyckte north såg ännu värre ut men jag är osäker)

Jag köpte min av en gymnast som flyttade hemifrån men jag vet helt enkelt inte hur den står sig mot konkurrenterna i dom prisklasserna.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Trampolinspeciallisten var ”the shit” för 20 år sen och för mig är dom fortfarande det men nu till skillnad från då så finns det alternativ som gör det svårare. Dom har inga fyrkantiga men bra ovala som dessutom verkar ”billiga” i jämförelse och har enligt mig det bästa skyddsnätet som spänns utanför ramen vilket ger mer plats än bergs lösning som jag tycker inkräktar (jag tyckte north såg ännu värre ut men jag är osäker)

Jag köpte min av en gymnast som flyttade hemifrån men jag vet helt enkelt inte hur den står sig mot konkurrenterna i dom prisklasserna.
Jag förstår nu hur du menar med nätet. Har skyddsnätet från Trampolinspecialisten hållit hög kvalité?

Skulle jag kunna få be dig kasta ett öga på nedanstående matta?

https://www.trampolinspecialisten.se/produkter/orbit-stellar-oval/#large

Berg ska ju ha speciella fjädrar som ska göra mattan och studsen till något alldeles särskilt. Något som sticker ut på denna matta som du kan se?
 
De dyrare Berg har s.k "TwinSpring Gold-fjädrar".
 
Rickard.
Jag får alltid bråka lite med ”tältpinnarna” som spänner ut nätet i ovankant men nätet är nära nyskick trots ganska många år men jag har fått känslan att Berg är lika bra. Coola namn på delar använder alla och säger mig ingenting utan jag tolkar det som rena försäljningsknep.

Jag har precis den du länkade och den är väl enda tänkbara från dom men det klart bästa måste vara att få prova. En tävlande gymnast kanske har vänner med bra mattor att kolla, prova och tycka själv efter eget ”behov”.
 
  • Gilla
Northsweden
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Jag får alltid bråka lite med ”tältpinnarna” som spänner ut nätet i ovankant men nätet är nära nyskick trots ganska många år men jag har fått känslan att Berg är lika bra. Coola namn på delar använder alla och säger mig ingenting utan jag tolkar det som rena försäljningsknep.

Jag har precis den du länkade och den är väl enda tänkbara från dom men det klart bästa måste vara att få prova. En tävlande gymnast kanske har vänner med bra mattor att kolla, prova och tycka själv efter eget ”behov”.
Okej :) Large är 4,9 x 3,4 m totalt, minus kanten då. Kanske upplevs den som rymligare med tanke på att nätet är på utsidan. Nu när du påpekade detta kan jag verkligen se hur man kan föredra det. Förhoppningsvis är det ingen säkerhetsrisk (fjädrarna) eller att kantskyddet slits fortare såhär.

En sista fråga, har en oval och en rektangulär studsmatta samma hoppegenskaper? Jag kan inte hitta någon jämförande text alls om detta. Vad är din upplevelse om du testat båda?
 
Rickard.
N Northsweden skrev:
Okej :) Large är 4,9 x 3,4 m totalt, minus kanten då. Kanske upplevs den som rymligare med tanke på att nätet är på utsidan. Nu när du påpekade detta kan jag verkligen se hur man kan föredra det. Förhoppningsvis är det ingen säkerhetsrisk (fjädrarna) eller att kantskyddet slits fortare såhär.

En sista fråga, har en oval och en rektangulär studsmatta samma hoppegenskaper? Jag kan inte hitta någon jämförande text alls om detta. Vad är din upplevelse om du testat båda?
Har tyvärr inte testat någon bra fyrkantig hemmastudsmatta så det blir mest spekulation. Berg säljer väl båda varianterna i 15-20 000kr spannet så jag tycker dom kan få förklara ;)

Lycka till i djungeln.
 
B
Hade en rektangulär från jumpking som jag tyckte höll en bra nivå. Kan vara värt att kolla på.
 
  • Gilla
Northsweden
  • Laddar…
Tack för era input! :)
Det blev en Berg!
 
N Northsweden skrev:
Tack för era input! :)
Det blev en Berg!
Är ni nöjda? Är i samma dilemma själv just nu :/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.