4 487 läst ·
30 svar
4k läst
30 svar
Alkylatbensin med eller utan olja?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Innan jag bytte till Stihl 2T eller oftast Aspen 2T så började alkylatkarriären med just OKQ8 i gul dunk, dock var detta 15+ år sedan. Den var fruktansvärd då, rök något ohemult, maskiner gick inte särskilt bra efter ett tag. Bytte då till Aspen eller Stihl när handlaren haft hemma. Direkt skillnad, i princip ingen rök längre. Gällde både motorsåg och röjsåg.
Skulle väl vara tillgänglighet och/eller pris då... Men jag köper Aspen på ICA Maxi. Tillgängligt då jag ändå handlar där och dessutom billigaste alkylaten här i trakten iallafall när jag jämförde sist.H Harald Blåtumme skrev:
Det är väl i huvudsak Aspen som haft blå dunk till 4T, och röd/orange till 2T. Det finns många tillverkare/försäljara av akrylatbensin, och alla har nog sina fäger. Så färg på dunken är inget man kan gå efter. Man får helt enkelt ta reda på om ens maskin ska ha 2T eller 4T, och sedan läsa på ettiketten.L lindquist_o skrev:
Om du handlar på Biltema kan jag tipsa om deras oljeblandade alkylat, 5l för 189kr.C cpalm skrev:
om du har en välsorterad mack eller trädgårds firma i närheten kan du nog köpa bränslet billigare i bulkC cpalm skrev:
Qstar i Norrköping har både vanlig och oljeblandad alkylat på pump, den brukar vara billigare.A AndersS skrev:
Med bulk menar jag på pump, så säljs Aspen på Beviks i Lkpg och Nestles alkylat på Qstar i Norrkpg.C cpalm skrev:
Behöver nån eller några enstaka liter är Biltemas förpackningar rätt bekväma och lätthanterliga, där säljs bränslet i literflaskor
Jag betvivlar att det finns alkylat på 15l dunkar på den svenska marknaden, de flesta köper nog i 5l engångsdunk även om biltemas bränsle i literflaska är billigareC cpalm skrev: