Moderna trädgård/skogsmaskiner kan köras på 2T alkylat.
Har man äldre eller speciella motorer så får man själv ta reda på förutsättningar.

• Gilla
Cruzze
  • Laddar…
MultiMan
Innan jag bytte till Stihl 2T eller oftast Aspen 2T så började alkylatkarriären med just OKQ8 i gul dunk, dock var detta 15+ år sedan. Den var fruktansvärd då, rök något ohemult, maskiner gick inte särskilt bra efter ett tag. Bytte då till Aspen eller Stihl när handlaren haft hemma. Direkt skillnad, i princip ingen rök längre. Gällde både motorsåg och röjsåg.

C
H Harald Blåtumme skrev:
Ett exempel på alkylatbensin som fyller denna spec för motorsågar, röjsågar etc är Aspen 2T. Varför använda annat än vad som anbefalles?
Skulle väl vara tillgänglighet och/eller pris då... Men jag köper Aspen på ICA Maxi. Tillgängligt då jag ändå handlar där och dessutom billigaste alkylaten här i trakten iallafall när jag jämförde sist.

L lindquist_o skrev:
Jag trodde att röd eller orange färg på dunken nästan var en standard för 2T-bensin medan oblandad är blå.
Här dyker det upp en gul dunk. Jag hade nog också reagerat.
Eller är jag helt ute o cyklar vad gäller färg på dunk?
Det är väl i huvudsak Aspen som haft blå dunk till 4T, och röd/orange till 2T. Det finns många tillverkare/försäljara av akrylatbensin, och alla har nog sina fäger. Så färg på dunken är inget man kan gå efter. Man får helt enkelt ta reda på om ens maskin ska ha 2T eller 4T, och sedan läsa på ettiketten.

C cpalm skrev:
Skulle väl vara tillgänglighet och/eller pris då... Men jag köper Aspen på ICA Maxi. Tillgängligt då jag ändå handlar där och dessutom billigaste alkylaten här i trakten iallafall när jag jämförde sist.
Om du handlar på Biltema kan jag tipsa om deras oljeblandade alkylat, 5l för 189kr.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
F fribygg skrev:
Om du handlar på Biltema kan jag tipsa om deras oljeblandade alkylat, 5l för 189kr.
5 mil till närmaste Biltema "tyvärr" (en butik som jag dessutom helst undviker).

Handlade i juni 15L 2T Aspen vid pump och minns jag rätt 37kr/L.

C cpalm skrev:
5 mil till närmaste Biltema "tyvärr" (en butik som jag dessutom helst undviker)
om du har en välsorterad mack eller trädgårds firma i närheten kan du nog köpa bränslet billigare i bulk
A AndersS skrev:
Handlade i juni 15L 2T Aspen vid pump och minns jag rätt 37kr/L.
Qstar i Norrköping har både vanlig och oljeblandad alkylat på pump, den brukar vara billigare.

C
F fribygg skrev:
om du har en välsorterad mack eller trädgårds firma i närheten kan du nog köpa bränslet billigare i bulk
Har inte sett det någonstans, men det är ju möjligt att stordunkarna inte står i butiken...
Är dock inte någon storförbrukare så 5l-dunkarna är på sätt och vis rätt lagom.

C cpalm skrev:
Har inte sett det någonstans, men det är ju möjligt att stordunkarna inte står i butiken...
Är dock inte någon storförbrukare så 5l-dunkarna är på sätt och vis rätt lagom.
Med bulk menar jag på pump, så säljs Aspen på Beviks i Lkpg och Nestles alkylat på Qstar i Norrkpg.

Behöver nån eller några enstaka liter är Biltemas förpackningar rätt bekväma och lätthanterliga, där säljs bränslet i literflaskor;)

C
F fribygg skrev:
Med bulk menar jag på pump, så säljs Aspen på Beviks i Lkpg och Nestles alkylat på Qstar i Norrkpg.
Aha trodde du menade 15l-dunkarna, nä finns inte "på lösvikt" heller inom rimligt avstånd. Skulle ju vara smidigt annars.

C cpalm skrev:
Aha trodde du menade 15l-dunkarna, nä finns inte "på lösvikt" heller inom rimligt avstånd. Skulle ju vara smidigt annars.
Jag betvivlar att det finns alkylat på 15l dunkar på den svenska marknaden, de flesta köper nog i 5l engångsdunk även om biltemas bränsle i literflaska är billigare

C
F fribygg skrev:
Jag betvivlar att det finns alkylat på 15l dunkar
25l menade jag så klart.

C cpalm skrev:
25l menade jag så klart.
På 25l dunk tenderar bränslet dock att vara väsentligt dyrare än på literflaska hos Biltema eller på tapp hos en välsorterad mack..

15L Har jag inte sett, bara 5, 25, å 200L Och på tapp där man tar med egen dunk och fyller, vilket oftast blir bäst literpris....

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.