62 711 läst ·
61 svar
63k läst
61 svar
Alkylatbensin, bra eller problem?
Kört OKQ8 alkylatsoppa från pump (marginellt dyrare än 95) i Stiga Villa klippare, röjsåg och motorsåg i drygt 10 år och det funkar utmärkt. Fördelen är att man slipper bli illamående av avgaserna när det är vindstilla.
Har numera robotklippare, så förbrukningen har gått ner radikalt
i somras.
Synd att OKQ8 har så förbaskat långt mellan mackarna med alkylat på pump....... Närmast är Uppsala och Köping nu, när den la ner macken i Västerås.......
Välj avancerad sökning: http://www.okq8.se/pa-stationen/bensinstationer
//Lasse.
Har numera robotklippare, så förbrukningen har gått ner radikalt
Synd att OKQ8 har så förbaskat långt mellan mackarna med alkylat på pump....... Närmast är Uppsala och Köping nu, när den la ner macken i Västerås.......
Välj avancerad sökning: http://www.okq8.se/pa-stationen/bensinstationer
//Lasse.
Redigerat:
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Låter märkligt: en gräsklipparmotor briggs and stratton är en sidventilsmotor med låg kompression (och f ö skitdålig verkningsgrad) och borde alltså inte kunna dra nytta av högre oktantal. Tanka med alkylatbensin istället, det går fint o luktar gött, lr åtm nästan inget.fredrikru skrev:
En kompis till mig tankade 98 oktan i sin bil. Någon hade sagt till honom att räserbilar tankar 98. Alltså förvandlades hans Lada kombi till en räserbil när han tankade 98 oktan!
Briggs & Stratton är ytterst primitiva och ganska kassa motorer. Hur ojämnt de går märker man inte så mycket av då svängmassan är så stor. På de äldre motorerna finns en skruv som man kan justera bränsleblandningen med. Då kan man justera så att den går lika bra eller dåligt på 95 oktan som på 98 oktan. Eller Alkylatbensin. Eller fotogen. Eller koncentrerad spolarvätska. Ja jag har provat alla dessa och det var inte slutet för gräsklipparen. Jag föredrar alkylatbensin därför att det luktar mindre och är lite mindre miljöskadligt, men allt tal om att klipparen skulle ta skada av eller gå generellt bättre eller sämre på alkylatbensin avfärdar jag för egen del som trams.
Motorn är tillverkad 1976 och då var den vanliga bensinen Blyad 93oktan och den bensinen som liknar den mest är idag 98 oktan och inte Akrylat eller 95oktan som innehåller en hel del Etanol. Har provat Akrylat men är inte nöjd med resultatet. Har klippt mycket med den gräsklipparen hos min Mormor när jag var yngre. Får testa i sommar om den startar.
Min förra bil Audi A4 TS-Quattro -00 förlorar man drygt 18hk (10% effekt) om jag kör den på 95oktan istället för 98 oktan...
Min förra bil Audi A4 TS-Quattro -00 förlorar man drygt 18hk (10% effekt) om jag kör den på 95oktan istället för 98 oktan...
På vilket sätt är 98 oktan mer lik 93 oktan än vad 95 oktan är? Jag har hört en och annan varna för blyfri 95 i gamla motorer därför att den kan vara elakare mot packningar och slangar än alkylat och den gamla bensinen som inte finns längre. Det är något annat än att den skulle gå bättre på en viss sort. Dessutom är frågan hur man kan skilja det från att packningar och slangar bara blivit torra och gamla oavsett bensinkvalitet.
Moderna bilmotorer har ofta en knacksensor som gör att tändningen och i fallet turbo även laddtryck löpande justeras efter den bästa punkt som inte innebär kolvknackningar. Då är det vanligt att oktantalet påverkar maxeffekten. Knacksensor och turbo är två saker som skiljer en gammal gräsklippare från en modern Audi, men det finns som bekant fler. Gräsklipparen blir inte starkare av att köras på bensin med högre oktantal.
Moderna bilmotorer har ofta en knacksensor som gör att tändningen och i fallet turbo även laddtryck löpande justeras efter den bästa punkt som inte innebär kolvknackningar. Då är det vanligt att oktantalet påverkar maxeffekten. Knacksensor och turbo är två saker som skiljer en gammal gräsklippare från en modern Audi, men det finns som bekant fler. Gräsklipparen blir inte starkare av att köras på bensin med högre oktantal.
Att du tycker att 95 är mindre lik håller jag med om eftersom den innehåller etanol.fredrikru skrev:Motorn är tillverkad 1976 och då var den vanliga bensinen Blyad 93oktan och den bensinen som liknar den mest är idag 98 oktan och inte Akrylat eller 95oktan som innehåller en hel del Etanol. Har provat Akrylat men är inte nöjd med resultatet. Har klippt mycket med den gräsklipparen hos min Mormor när jag var yngre. Får testa i sommar om den startar.
Min förra bil Audi A4 TS-Quattro -00 förlorar man drygt 18hk (10% effekt) om jag kör den på 95oktan istället för 98 oktan...
Att Alkylaten inte ska vara lik håller jag inte med om, det är vanlig bensin som är mer rengjord.
Att du få sämre effekt med 95 okt i din bil kan bero på att den motorn är byggd för 98 oktan och knackar med 95 okt ? Alternativ att den bilens insprutning inte kan kompensera 95ans något lägre energiinehåll. Annars ska det inte skilja i effektuttag, i alla fall inte på det hållet. Se på SAABar som går på både bensin och etanol, där plockar du mer effekt med etanolen.
Det går inte att jämför med en gräsklippare som du själv påpekat är gjord för t.o.m 93 okt.
Många tror att det är mer energi ju högre oktantal men så fungerar det inte, vinningen med högre oktantal ligger i att du kan köra med mindre förbränningsrum vilket ökar effektuttaget.
Med risk för att spåra ur lite så har inte Saabarnas effektskillnad något med drivmedlet att göra. Det är ett marknadsföringstrick. Hade Saab velat plocka ut samma effekt på bensin hade inte det varit något problem med hårdvaran som sitter i bilarna.flygrc skrev:Att du tycker att 95 är mindre lik håller jag med om eftersom den innehåller etanol.
Att Alkylaten inte ska vara lik håller jag inte med om, det är vanlig bensin som är mer rengjord.
Att du få sämre effekt med 95 okt i din bil kan bero på att den motorn är byggd för 98 oktan och knackar med 95 okt ? Alternativ att den bilens insprutning inte kan kompensera 95ans något lägre energiinehåll. Annars ska det inte skilja i effektuttag, i alla fall inte på det hållet. Se på SAABar som går på både bensin och etanol, där plockar du mer effekt med etanolen.
Det går inte att jämför med en gräsklippare som du själv påpekat är gjord för t.o.m 93 okt.
Många tror att det är mer energi ju högre oktantal men så fungerar det inte, vinningen med högre oktantal ligger i att du kan köra med mindre förbränningsrum vilket ökar effektuttaget.
Däremot kan man plocka ut mer effekt på etanol pga att etanolen är mindre spikningskänslig. Det som sätter begränsningen på Saabarna är spridarna som helt enkelt inte kan flöda mera. Jag skulle gissa på att gränsen för en 2,3t Biopower med befintlig hårdvara går vid ungefär 235hk för både bensin och etanol. Skulle man byta spridare skulle man kunna plocka ut mer effekt än på bensin då begränsningen där ligger i turbons storlek bland annat.
Stämde säkert bra tidigare, då 98 var etanolfri. Tyvärr så har man numera börjat blanda etanol i 98 oktan oxå.fredrikru skrev:
(Som nämts ovan, så kan inte en lågkompad sidventilare tillgodogöra sig det högre oktantalet.)
Som sagt fick jag rådet av en mycket erfaren reparatör som har jobbat med detta område i många år och i andra generationen. Detta råd ska jag testa till sommaren. Annars så är dessa motorer riktiga miljöbovar men jag har robotklippare så jag använder denna klippare inte så ofta och klipper bara på ställen där inte den går.
Ska det inte vara 10% Etanol i 95 oktanen idag (E10) ?
Även gamla Volvobilar typ Svärfars gamla 240-88 blev klart piggare med 98oktan och det var lyckat när jag sålde bilen. Fasan ekonomitrimmade en gång i tiden Volvo 140 (B20) genom att höja kompr och anpassa tändningen.
Ska det inte vara 10% Etanol i 95 oktanen idag (E10) ?
Även gamla Volvobilar typ Svärfars gamla 240-88 blev klart piggare med 98oktan och det var lyckat när jag sålde bilen. Fasan ekonomitrimmade en gång i tiden Volvo 140 (B20) genom att höja kompr och anpassa tändningen.
Redigerat:
95 oktan bensin har inte ett lägre energiinnehåll jämfört med 98, tvärtom är energiinnehållet högre i 95 oktan. Under förutsättning att de båda har samma inlandning av etanol.flygrc skrev:Att du få sämre effekt med 95 okt i din bil kan bero på att den motorn är byggd för 98 oktan och knackar med 95 okt ? Alternativ att den bilens insprutning inte kan kompensera 95ans något lägre energiinehåll.
Många tror att det är mer energi ju högre oktantal men så fungerar det inte, vinningen med högre oktantal ligger i att du kan köra med mindre förbränningsrum vilket ökar effektuttaget.
Här kan man få info om Preems bränslen om man vill fördjupa sig.
http://www.preem.se/templates/page____1416.aspx
95 oktan innehåller 5% etanol och har ett effektivt värmevärde på 43,2 MJ/Kg
98 oktan innehåller ingen etanol och har ett effektivt värmevärde på 43,7 MJ/Kg
Alkylatbensin har 91 oktan, innehåller ingen etanol och har ett effektivt värmevärde på 44,5 MJ/Kg
Visst är bränslena lite olika och visst finns det motorer som antingen kräver högt oktantal eller också blir starkare av högre oktantal. Men en gräsklippare från 73 hör inte dit.
http://www.preem.se/templates/page____1416.aspx
95 oktan innehåller 5% etanol och har ett effektivt värmevärde på 43,2 MJ/Kg
98 oktan innehåller ingen etanol och har ett effektivt värmevärde på 43,7 MJ/Kg
Alkylatbensin har 91 oktan, innehåller ingen etanol och har ett effektivt värmevärde på 44,5 MJ/Kg
Visst är bränslena lite olika och visst finns det motorer som antingen kräver högt oktantal eller också blir starkare av högre oktantal. Men en gräsklippare från 73 hör inte dit.
När det gäller denna "Alkylatbensin" så är det viktigt att veta om varför du just skall använda denna och när.
Om man som de flesta kör sina trädgårdsmaskiner på 95 oktan bensin - det kan gälla allt från gräsklipparen, trimmer, trädgårdstraktorn, snöslungan, motorsågen mm mm, så är ju dessa maskiner "säsongsbetonade" och användes ju inte hela året utan bara en del av den och kanske knappt det.
När man sedan skall plocka fram redskapet efter ett halvårs "vila" eller mer, så märker man ganska snart att den är svårstartad eller saknar kraft vid belastning t.ex vid mycket snö för snöslungan - den orkar inte putta iväg snön och börjar "hacka/misstända/eller stannar eller vad det nu är.
Problemet är att du har fått en beläggning/pulverkristallisering i förmodligen förgasarens små fina kanaler.
Den bensin du köper idag lämnar nämligen efter sig ett intorkat/kristalliserat/pulver, som täpper ingen kanalerna i bl.a förgasaren när den inte används under en tid och denna beläggning gör det svårt för bränslet att komma fram i rätt mängd.
Vad gör man nu åt detta då???
Jo, man använder Alkylatbensin - men den är dyr... - fast du behöver inte så mycket som "dem som säljer den" vill hävda. (om du nu inte har pengar i överflöd eller är miljönisse förstås ;-) ).
Alkylatbensinen lämnar ingen beläggning efter sig och kan stå i tanken/förgasaren under flera år utan att den försämras eller skapar några problem för dig eller din maskin när det är dags.
Jag gör så här (numera...) jag tankar i vanlig 95 oktan bensin och kör på den nästan hela tiden fram till den sista körningen för säsongen (sommar eller vinter beroende på maskin) så kör jag tomt i tanken - sedan fyller jag den med tillräckligt mycket Alkylatbensin, som behövs för en eller två vändor till och låter den sedan stå så i "vila" fram tills det är dags att använda igen.
Kör tomt på skvätten av Alkylaten i tanken från senaste körningen och sedan så länge jag använder maskinen fyller jag på med vanlig hederlig 95 oktan - aldrig problem med vara sig hackningar, hostningar eller svårstartade eller kraftlösa maskiner. Så länge du kör någorlunda kontinuerligt med 95 okt så bildas ingen beläggning och det gör ingen "skada".
Om du däremot redan är "för sent ute" och har något av dessa problem är du tvungen att få förgasaren rengjord av någon som kan och har den "rätta utrustningen" - för det är inte säkert det räcker med tryckluft.
Jag fick min rengjord genom någon slags "microljudsrengöring" - men det behövdes bara en gång och det gällde min tre år gamla Toro snöslunga. Sedan som ny igen.
PS. Grannen fick lämna in sin dotters EU-moped med samma symptom (svårstartad och dålig kraft) - rengöring av förgasaren och vips... så gick den som ny igen.
Om man som de flesta kör sina trädgårdsmaskiner på 95 oktan bensin - det kan gälla allt från gräsklipparen, trimmer, trädgårdstraktorn, snöslungan, motorsågen mm mm, så är ju dessa maskiner "säsongsbetonade" och användes ju inte hela året utan bara en del av den och kanske knappt det.
När man sedan skall plocka fram redskapet efter ett halvårs "vila" eller mer, så märker man ganska snart att den är svårstartad eller saknar kraft vid belastning t.ex vid mycket snö för snöslungan - den orkar inte putta iväg snön och börjar "hacka/misstända/eller stannar eller vad det nu är.
Problemet är att du har fått en beläggning/pulverkristallisering i förmodligen förgasarens små fina kanaler.
Den bensin du köper idag lämnar nämligen efter sig ett intorkat/kristalliserat/pulver, som täpper ingen kanalerna i bl.a förgasaren när den inte används under en tid och denna beläggning gör det svårt för bränslet att komma fram i rätt mängd.
Vad gör man nu åt detta då???
Jo, man använder Alkylatbensin - men den är dyr... - fast du behöver inte så mycket som "dem som säljer den" vill hävda. (om du nu inte har pengar i överflöd eller är miljönisse förstås ;-) ).
Alkylatbensinen lämnar ingen beläggning efter sig och kan stå i tanken/förgasaren under flera år utan att den försämras eller skapar några problem för dig eller din maskin när det är dags.
Jag gör så här (numera...) jag tankar i vanlig 95 oktan bensin och kör på den nästan hela tiden fram till den sista körningen för säsongen (sommar eller vinter beroende på maskin) så kör jag tomt i tanken - sedan fyller jag den med tillräckligt mycket Alkylatbensin, som behövs för en eller två vändor till och låter den sedan stå så i "vila" fram tills det är dags att använda igen.
Kör tomt på skvätten av Alkylaten i tanken från senaste körningen och sedan så länge jag använder maskinen fyller jag på med vanlig hederlig 95 oktan - aldrig problem med vara sig hackningar, hostningar eller svårstartade eller kraftlösa maskiner. Så länge du kör någorlunda kontinuerligt med 95 okt så bildas ingen beläggning och det gör ingen "skada".
Om du däremot redan är "för sent ute" och har något av dessa problem är du tvungen att få förgasaren rengjord av någon som kan och har den "rätta utrustningen" - för det är inte säkert det räcker med tryckluft.
Jag fick min rengjord genom någon slags "microljudsrengöring" - men det behövdes bara en gång och det gällde min tre år gamla Toro snöslunga. Sedan som ny igen.
PS. Grannen fick lämna in sin dotters EU-moped med samma symptom (svårstartad och dålig kraft) - rengöring av förgasaren och vips... så gick den som ny igen.
