Byggahus.se
Snigla Snigla skrev:
.

Har handlat online sedan Corona dök upp (både på Ica, citygross, Willys och Coop ).. men min standard är Ica där vi brukade gå in och handla innan :) men vi hämtar där (inte hem lev).

Dock har hyresgästen på gården hemleverans en gång i veckan.

Måste säga att vi själva har bara fått vissa saker utbytta mot andra märken, när nått varit slut (det kan man klicka i att de inte får göra, om man vill). Och en extra långfranska en gång :) ..däremot har jag mycket o säga till om på kampanjvarorna som jag vill ha till rätt pris på (de missar minst ett par saker varje vecka)

..hyresgästen har fått några fel leveranser. Men på ett år.. har det saknats tre satsumas, tre äpplen och en sak till.. som jag inte riktigt minns vad det var..(grillkorv typ). Tycker jag är ok på hmm 52 lev

Men hen har fått (gratis :oops:) limpor, varmrökt lax, flera burkar kattmat, choritzokorvar, 12-pack julmust, rostbröd.. m.m .. vi har alltid anmält inom en timme, både saker som vi fått extra (vill inte att nästa kund ska bli drabbad) och saker som saknats. Det som saknats får vi antingen hämta vid butik direkt, eller så kommer pengarna tillbaka 1-2 dagar efter.. (nu vet de vilka vi är så ibland tar de med grejerna veckan efter om hen vill).

Har aldrig behövt bevisa nått när vi ringt! Kanske för vi oftast ringt och sagt att de gett oss för mycket?:) (det är dock dyrare för dem att åka ut här på landet och hämta hem grejerna än att efterskänka dem till hyresgästen).
lite ot men vore intressant för mig själv när du säger landet hur långt det är från en stad på grund av när jag sist bodde på svenska landsbygden fans det ingen hemkörning men det var 2 år sen nu

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Jasså? Vad har du för källa på det?

Jag har två vänner som driver vars ett byggföretag. Den ena har runt 40 anställda och den andra runt 140 anställda. Enligt vad de själva säger har de bättre priser i yrkesbutikerna på i princip allt, än vad privatpersoner kan handla för i lågprisvaruhusen. Detta såg jag själv när vi byggde hus, och vi sparade väldigt mycket pengar genom att vi handlade genom en av vännernas byggföretag. Men visst fanns det undantag men det var inte många saker vi kunde köpa billigare på lågprisvaruhusen.

Kanske har båda lyckats förhandla ovanligt bra men det tror jag inte.
Handlade du "genom" din väns företag. Så han kunde både dra av momsen och utgiften i sin bokföring ?

M maria01 skrev:
lite ot men vore intressant för mig själv när du säger landet hur långt det är från en stad på grund av när jag sist bodde på svenska landsbygden fans det ingen hemkörning men det var 2 år sen nu
Ca 2 mil kan man säga.. tror det står 15 km vid stora vägen och så har vi typ 5-6 km småvägar in till oss.. (tror jag/vi kan få hemkörning från annan affär också, ifrån ytterligare en ”närliggande stad” på ungefär samma avstånd) (y)

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Som ganska tidig användare av att hämta ut färdigpackade matkassar så har det hänt en del på marknaden de senaste två åren, speciellt under Corona.
När vi fick barn 2017 var det bara ICA Maxi som hade detta, nu har "Alla" det, ICA Maxi, Willys, COOP, Citygross.
Vi fortsatte med ICA fram till Corona när vi insåg att folk "bokade upp" tider 2v i förväg, vi snackar alltså om att vi ena veckan kunde boka för hämtning nästa dag till att veckan efter behöva boka 2v i förväg.
Det kändes kostigt att gå och handla i butiken.
Nu växlar vi mellan CG och Coop, för att de oftast har en tid dagen efter, men ICA hade bäst lösning, anser vi fortfarande (igår nollade CG varukorgen strax innan betalning, och flera gånger har coops tappat tidsreservationen medans man handlar).

Har även köpt från Hornbach och byggmax näthandel, dock inte virke.

13th Marine 13th Marine skrev:
Som ganska tidig användare av att hämta ut färdigpackade matkassar så har det hänt en del på marknaden de senaste två åren, speciellt under Corona.
När vi fick barn 2017 var det bara ICA Maxi som hade detta, nu har "Alla" det, ICA Maxi, Willys, COOP, Citygross.
Vi fortsatte med ICA fram till Corona när vi insåg att folk "bokade upp" tider 2v i förväg, vi snackar alltså om att vi ena veckan kunde boka för hämtning nästa dag till att veckan efter behöva boka 2v i förväg.
Det kändes kostigt att gå och handla i butiken.
Nu växlar vi mellan CG och Coop, för att de oftast har en tid dagen efter, men ICA hade bäst lösning, anser vi fortfarande (igår nollade CG varukorgen strax innan betalning, och flera gånger har coops tappat tidsreservationen medans man handlar).

Har även köpt från Hornbach och byggmax näthandel, dock inte virke.
det fanns där vi bodde med för 2 år sen men dom hade bara hemkörning i stan och några kilometer utanför ett Max avstånd dom små Ica butikerna närmaste hade inte har inget idag heller tyckte vi vara väldigt konstigt när det klart fans en marknad för det med många äldre utan bil prata med en äldre släkting hon menade att det var otroligt vanligt på 50 60 talet med hemkörning till och med på den riktiga landsbygden

M maria01 skrev:
det fanns där vi bodde med för 2 år sen men dom hade bara hemkörning i stan och några kilometer utanför ett Max avstånd dom små Ica butikerna närmaste hade inte har inget idag heller tyckte vi vara väldigt konstigt när det klart fans en marknad för det med många äldre utan bil prata med en äldre släkting hon menade att det var otroligt vanligt på 50 60 talet med hemkörning till och med på den riktiga landsbygden
Jag tror det är på uppsving igen.
Vi bor en bit utanför centralorten, förvisso ganska tätbebygt, men här kör både mathem och ica runt, tror även coop har utkörning hit.
Har vänner som bor mer off i en annan ort, men även de har utkörning nuförtiden.

Men sen får man vara beredd att betala 1-200kr per utkörning med. Vi snålar och hämtar själv när vi ändå har annat ärende i stan.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Min lokala Icabutik hade hemkörning på 90-00talet men fick sluta då Miljö och hälsa krävde kylbil eller liknande om jag minns rätt.

Dock fick man handla själv och i kassan sa man hemkörning och en anställd kom och packade/hämtade varorna och de vart hemkörda efter 17. Vanligt att folk högt upp i trapphus använde tjänsten, men de fanns nog alla sorters kunder

Nicke Nyfiken
J Johnsson 56 skrev:
Handlade du "genom" din väns företag. Så han kunde både dra av momsen och utgiften i sin bokföring ?
Han gjorde väl som alla andra hantverkare gör när de köper material till sina kunder. (Förutom att lägga på XXX % i marginal)

Han gjorde väl som alla andra hantverkare gör när de köper material till sina kunder. (Förutom att lägga på XXX % i marginal)
Nja, inte riktigt, om det är som jag skriver. Dels kunde han plocka hem 20 % i moms och dels kunde han sänka vinsten (skatten) i företaget med de kostnader du hade för materialet. Dessutom går ju du miste om möjligheten att dra av kostnaderna om du säljer huset.

Nicke Nyfiken
J Johnsson 56 skrev:
Nja, inte riktigt, om det är som jag skriver. Dels kunde han plocka hem 20 % i moms och dels kunde han sänka vinsten (skatten) i företaget med de kostnader du hade för materialet. Dessutom går ju du miste om möjligheten att dra av kostnaderna om du säljer huset.
Varför går jag miste om det?

M
Varför går jag miste om det?
Betalar du inte moms så kan du väl inte dra av förbättringskostnader?
Alla privatpersoner måste enligt svensk lag betala moms på varor, så..

Nicke Nyfiken
M Markarbetaren skrev:
Betalar du inte moms så kan du väl inte dra av förbättringskostnader?
Alla privatpersoner måste enligt svensk lag betala moms på varor, så..
Nu var detta ett nybygge, men oavsett så betalade jag moms. Hur skulle byggaren annars redovisat alla inköp han gjort till mig?

M
Nu var detta ett nybygge, men oavsett så betalade jag moms. Hur skulle byggaren annars redovisat alla inköp han gjort till mig?
Hur ska jag kunna veta det? Jag vet inte hur din relation till byggaren ser ut, är ni släkt, gifta, kusins bror??

Om du läser vad jag skrev fån början en gång till så kanske du förstår. Ett företag som är så stort att det har 40 anställda, kan lätt ta upp dessa kostnader i bokföringen och givetvis då även dra momsen. Då skulle inte du ha några fakturor att dra vid ev. försäljning. Jag sa inte att ni gjorde så, men det är inte helt ovanligt

Nicke Nyfiken
M Markarbetaren skrev:
Hur ska jag kunna veta det? Jag vet inte hur din relation till byggaren ser ut, är ni släkt, gifta, kusins bror??
Så du menar att det finns olika skatteregler beroende på släktskap, eller?

Min relation till byggaren har jag skrivit om i tidigare inlägg, men den är fullständigt irrelevanta i frågan om varför jag inte skulle kunna göra avdrag vid en försäljning av huset.

• Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.