10 068 läst ·
16 svar
10k läst
16 svar
Aldrig mer vattenskada under klinkers?
Sida 1 av 2
Rörisen sa att han känner en som har licens på att spruta en gegga som verkar vara gummi som gör att klinkersen aldrig kan läcka. Alla andra spackel och fix och färger i lager å remsor i hörnen osv. läcker förr eller senare, påstod han. Det nya är det enda som verkligen är tätt. Har ni hört talas om det också eller är det en drömmare?
Verkar ju inte helt fel, man får garanterat ett heltäckande system. Jag tror dock inte att andra system med remsor osv. är sämre när de väl är färdiga - under förutsättning att de är rätt utförda. Om jag vill göra jobbet själv så känns det lättare och mer under kontroll med remsor men om man beställer jobbet så verkar detta vara ett hyggligt alternativ. Men jag skulle kolla om de har långtidserfarenheter - man pratade sig varm en gång i tiden för helsvetsad plast - men nu krackar den av bara farten.
Möjligt att det är skit men mitt fungerar och det är ju godkänt av försäkringsbolagen.BAS skrev:
Dock skall jag inte använda det till nästa badrum......
Menar du att detta är bättre än alla andra system (Maxit, Casco, Alfix, LIP osv)? Varför? Om det är det vill jag använda det i nästa badrum.BAS skrev:
Alla produkter blir ju en gummimassa när det torkat, segt som tuggummi.
När saker är för bra för att vara sant, så är det ofta det också..... :
Fram till jag fick veta om Isopol trodde jag alla godkända skikt är gummibaserade och därmed ogenomträngliga för fukt. Hur mycket fukt som kan komma igenom ett tätt skikt borde vara beroende av hur hygroskopiskt det är. Vanlig PVC exempelvis, släpper igenom fukt, fast det tar tid. Min fundering är hur man källkritiskt ska betrakta Isopols lansering som det enda "riktigt täta" skiktet. Kan ett polyurethanbaserat skikt vara tätare än ett gummibaserat bara därför att gummiskiktet är löst i vatten före appliceringen? Hmmm. Vattnet är ju inte kvar sedan skiktet torkat. Jag betvivlar att alla befintliga "godkända" skikt skulle vara dåliga liksom att ett visst fabrikat som ovan sägs okritiskt kan anses "s-k-t" av yrkesmän. Det luktar partsinlaga. Vore intressant att kunna finna "riktiga" fakta så man vet vad som gäller.
Lyfter denna tråd för att se om någon mer har erfarenhet eller information av Isopol System idag.
Se även deras nuvarande hemsida på www.isopolsystem.com
Se även deras nuvarande hemsida på www.isopolsystem.com
Det som är allra väsentligast är ju vad försäkringsbolaget säger om detta. Om de inte accepterar det är det i mitt tycke bara att glömma, hur bra det än är.
Eller så bygger man bara enligt BBV, helt enkelt. Med de reglerna är marginalerna så stora att jag skulle satsa mitt liv på att det inte blir några skador om man följer dem och gör allt rätt.
Eller så bygger man bara enligt BBV, helt enkelt. Med de reglerna är marginalerna så stora att jag skulle satsa mitt liv på att det inte blir några skador om man följer dem och gör allt rätt.
Jag fick precis ett intressant mailsvar från Isopol AB angående om de var godk. enligt BKR:
"Isopolsystem har ett ånggenomgångsmotstånd på drygt 1 800 000 s/m
Isopolsystem är godkänt av BKR och testat hos SP enligt PERs branchregler. Att vi inte finns med på BKR:s lista över system med över en miljon i ånggenomgångsmotstånd beror på att SP: test inte blev klart förrän 25/10. Vi har fått en förhandsrapport, men väntar på den slutgiltiga rapporten som vi ska vidarbefordra till BKR."
Jag har nu även fysiskt sett en testbit över deras sprutade skikt som min plattsättare visade mig. Det såg väldigt övertygande ut med jämn ca 1 mm tjocklek och kändes väldigt elastiskt och bra.
Jag tror inte Isopol Systemet är något för oss hempulare, men om man har sprututrustning och erfordeliga utsug verkar det väldigt smidigt. Ett 6 m^2 badrum är fuktspärrat och klart på ca en halvdag inkl. maskering och ca 1h torktid innan plattsättning kan starta. Det är lite annat än alla de mellanliggande rollade skikt som t.ex. LIP och andra system kräver. Det krävs t.o.m. inte några speciella manschetter eller membran för rörgenomföringar och golvbrunn utan allt sprutas på en och samma gång. Dessutom blir skiktet väldigt slätt. I princip lika slätt som underlaget, även om det sprutade skiktet har en viss ytstruktur, så det är inte spegelblankt, Se deras hemsida..
Som ingenjör tycker jag det verkar idealiskt ur många perspektiv och man sparar tid. Det är ju inte en slump att i princip all industriell målning sker med spruta.
"Isopolsystem har ett ånggenomgångsmotstånd på drygt 1 800 000 s/m
Isopolsystem är godkänt av BKR och testat hos SP enligt PERs branchregler. Att vi inte finns med på BKR:s lista över system med över en miljon i ånggenomgångsmotstånd beror på att SP: test inte blev klart förrän 25/10. Vi har fått en förhandsrapport, men väntar på den slutgiltiga rapporten som vi ska vidarbefordra till BKR."
Jag har nu även fysiskt sett en testbit över deras sprutade skikt som min plattsättare visade mig. Det såg väldigt övertygande ut med jämn ca 1 mm tjocklek och kändes väldigt elastiskt och bra.
Jag tror inte Isopol Systemet är något för oss hempulare, men om man har sprututrustning och erfordeliga utsug verkar det väldigt smidigt. Ett 6 m^2 badrum är fuktspärrat och klart på ca en halvdag inkl. maskering och ca 1h torktid innan plattsättning kan starta. Det är lite annat än alla de mellanliggande rollade skikt som t.ex. LIP och andra system kräver. Det krävs t.o.m. inte några speciella manschetter eller membran för rörgenomföringar och golvbrunn utan allt sprutas på en och samma gång. Dessutom blir skiktet väldigt slätt. I princip lika slätt som underlaget, även om det sprutade skiktet har en viss ytstruktur, så det är inte spegelblankt, Se deras hemsida..
Som ingenjör tycker jag det verkar idealiskt ur många perspektiv och man sparar tid. Det är ju inte en slump att i princip all industriell målning sker med spruta.
Låter i och för sig ganska vettigt, om man nu kan få det till ett rimligt pris. Men jag kan inte se några fördelar att hyra in en sådan firma för hemmapularen. Det kan kanske vara bra i ett större bygge, om det då blir billigare.
Det finns mig veterligen inte någon som saluför ett rollningsbart tätskikt som uppvisar samma värden som Ardal's DT-system. Utöver ett lågt ånggenomsläpp (2,1 milj. s/m), så har det en elasticitet på 400% och en spricköverbyggnad på 3,5mm vilket är väldigt bra. Dessa värden gäller då 1,5kg/kvm appliceras. Därtill så har de ett fullständigt flexprogram med fix och fog. Majoriteten av deras fixer är väldigt lättarbetade med en öppentid på 30min, antiglidegenskaper och en elasticitet på 2,5-5mm. Det är därför det står flexmörtel på säckarna. I tyskland får inget kallas flexfix som inte har "flexmörtel" emblemet på säckarna.
Lycka till med badrummen
Lycka till med badrummen
MathiasS skrev: