Har problem med en läcka i en avluftningsventil. Hur tätar jag lämpligast? Verkar inte vara dagens standard direkt så det finns inget att byta. Osäker på om det endast är metall mot metall som tätar i en sådan ventil?

Kommer en droppe i timmen ungefär. Började läcka när jag luftade ur systemet.

• Avluftningsventil med läckage, metall mot metall, i behov av tätningslösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J JohanN03 skrev:
Har problem med en läcka i en avluftningsventil. Hur tätar jag lämpligast? Verkar inte vara dagens standard direkt så det finns inget att byta. Osäker på om det endast är metall mot metall som tätar i en sådan ventil?

Finns möjlighet att stänga av vid retur och termostaten? Då kunde du skruva loss och kontrollera skicket. Det går kanske att skruva in en annan luftare med.

Så här ser det ut. Sitter en termostat samt vad jag tror är en avstängning på returen. Frågan är bara hur mycket jag vågar skruva på dessa gamla grejer utan att få ännu mera läckage?:D

• Ett gammalt vitt radiatorrör med en termostat och avstängningsventil för värmejustering.
    Skapa konto
J JohanN03 skrev:
Så här ser det ut. Sitter en termostat samt vad jag tror är en avstängning på returen. Frågan är bara hur mycket jag vågar skruva på dessa gamla grejer utan att få ännu mera läckage?:D
J JohanN03 skrev:
Om du inte vill skruva där så kan du stänga av cirkulationspumpen och släppa trycket från systemet via expansionskärlets säkerhetsventil. Observera trycket innan så att du kan fylla åta till samma trycket.
Du kan då gänga ut luftnings skruven utan att det kommer spruta. Det kanske droppar men det blir inga stora mängd. Har en ny luft ventil redo för att se om det passar. Ser min bild. Gängorna brukar vara av samma storlek men spetsan kan varje nåt. Prova med en ny. Om det inte funkar kan du foto de gamla för att se om du kan få tag på en. Ny och gammal luftningsventil för värmesystem på mörk bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Förmodligen bara att vrida den gamla ventilen fram och tillbaka upprepade gånger tills det blir tätt. Troligast metall mot metall, bara en konad skruv som tätar i ett hål.

• Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Det fungerade utmärkt att vrida fram och tillbaka upprepade gånger för att få en metallren yta som tätar igen(y)

Gäller bara att ta mod till sig och våga vara brutal med delikata detaljer som en liten fjösig ventil. Ingen kommer ihåg en fegis eller vad man brukar säga. Tack för hjälpen!

• Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
J JohanN03 skrev:

Hade exakt detta problem. Samma lösning. Internet är fantastiskt.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.